Beijing, Hangzhou & Huangshan

China's flag
Asia » China
April 30th 2016
Published: April 30th 2016

Resdagen till Kina blev lång. Jag vaknade tidigt på morgonen trots att jag visste att jag borde försöka sova länge, Niklas vaknar ett bra tag senare och går och duschar, då tar vattnet slut. Jag får leva med att vara lortig tills vi kommer fram till Kina.

Vi behöver checka ut vid tolv men vi får vara på hotellet hur mycket vi vill. Vi sitter i poolbaren och pratar och svettas då det är väldigt varmt idag med. Hotellchefen kommer och pratar lite, han är en trevlig prick vilket alla har varit här i Kambodja. Vi går och äter sen tar vi vårt pick och pack och åker till flygplatsen och väntar där.

Tillslut får vi checka in och får då veta att vi måste hämta ut vårt bagage i Shanghai, lite bökigt tänker vi men vi har i alla fall en fyra timmars mellanlandning så det ska vi nog klara av. Det blir inte mycket sömn på flyget och vid fyratiden på morgonen landar vi i Shanghai.

Vi går och hämtar ut vårt bagage och går vidare till transferhallen. Vårt flyg står inte på någon monitor vilket är lite märkligt tycker vi. Vi sätter oss ändå och väntar men efter ett tag blir jag orolig och dubbelkollar våra biljetter och ser att nästa flyg går från en annan flygplats!

Vi skyndar oss ut och letar efter något sätt att ta oss till den andra flygplatsen, vi blir rätt blåsta på en dyr taxi men den tar oss i alla fall till den andra flygplatsen som ligger cirka en timme bort. Vi chekar in och boardar men vi får inte lyfta på grund av dåligt väder. Ett regn och åskväder drar in och vi står på marken i cirka två timmar.

Första intrycket av kineserna är att de har svårt att göra som de blir tillsagda, i säkerhetskontrollerna åker alla fast i metalldetektorn, det är så vanligt att de pekar fram en till manuell scanning innan de ens sett om man går igenom eller ej. När jag inte piper ser de lite chockade ut. När vi äntligen får lyfta med planet lyssnar de inte på vad flygvärdinnorna säger vilket resulterar i att vi lyfter medan de står passagerare i gångarna.

Flygningen har lite turbulens och jag somnar inte till förrän vi ska gå ner för landning. Vi får ut vårt bagage utan problem och blir upplockade från flygplatsen av Peter som ska vara vår guide de första dagarna i Beijing. Peter heter egentligen Kao tror jag, men det verkar vanligt för kineserna att ha ett engelskt namn och ett kinseiskt kanske för att vi inte kan uttala deras riktiga namn.

Trafiken i Kina är annorlunda mot vad vi är vana vid, vi har ju haft kaos i både Thailand och Kambodja, här är det likadant fast här har de flesta bilar istället för mopeder och de tutar konstant på varandra, de får lov att sätta upp tutförbudskyltar på platser de vill ha lite lugn och ro på. Trafiken gör mig nervös inför cykelturen vi ska ha imorgon.

Vi kommer fram till hotellet och lämnar våra väskor och klär på oss lite då det är mycket kallare här än vi är vana vid nu. Efter det går vi ner och får en rundtur i närområdet av Peter så vi hittar i våran omgivning. Hotellet ligger mycket bra till som alltid när Kilroy har bokat åt oss, vi bor så gott som brevid förbjudna staden och någon gata bort från en stor shoppinggata. Efter rundturen passar vi på att gå till förbjudna staden då vi inte vet om vi kommer hinna med den annars. Den är större än jag trott med många stora torg och byggnader på rad. Allt är större än man trott i Kina.

Efter förbjudna staden får jag äntligen duscha sen däckar vi i sängen.

Vi vaknar av att telefonen ringer klockan tjugo i sju, det är receptionen som tror att vi bokat turen till kinesiska muren idag och inte om två dagar som vi sa, men som tur är gick det bra att flytta om. Niklas somnar om men jag lyckas inte. Vid nio går vi ner till receptionen och väcker Peter som sitter och sover där. Vi får våra cyklar och ger oss av, det är skönt att cykla igen, det var så länge sedan jag gjorde det. Det är bara min oro för trafiken som gör det lite mindre njutbart. Beijing är vackert, mycket grönare än jag tänkt mig. Där vi cyklar är det också helt platt så det är ingen ansträngning alls att cykla och det är ett mysigt sätt att upptäcka staden på. Vi stannar vid olika sevärdheter och Peter berättar om dem, mina favoritstopp under turen är vid en flod som är väldigt vacker och vid några små, väldigt mysiga shoppinggator. När vi står vid slutet av en av shoppinggatorna och Peter håller på att berätta om den så tystnar han och börjar skratta. Jag undrar vad som händer och tittar bakom mig och ser att Niklas har blivit indragen i en fotografering med tre tjejer, Niklas nya fanclub i Beijing! De blir så glada att de skriker när de ser kortet på dem med Niklas.

Andra platser vi besöker under turen är bland annat ett regeringshus, det enda tibetanska templet i Beijing och ett universitet som det tidigare bara var tillåtet för kungligheter att gå på och som kejsaren kom och hälsade på då och då. Vi ser även en teater, portar som står kvar sedan de hade murar runt staden och en park som man kan gå upp till en byggnad på toppen av en kulle och se utsikt över staden.

Efter turen vilar vi lite sen går vi till parken med kullen. Vi klättrar upp och får en vacker utsikt över staden och den förbjudna staden uppifrån. Det är en vacker, varm vårdag och vi trivs bra i den här staden. På vägen hem tar vi mod till oss och köper ett spett med något som ser ut som miniatyräpplen på som vi sett många gå omkring och knapra på. Niklas köper ett sådant och jag tar ett med blandade frukter på. Det visar sig vara frukter i sockerlag, det är okej men något för sött för vår smak men det var roligt att testa.

Vi äter kinesisk mat och dricker kinesiskt öl och har det mysigt på kvällen, sen går vi upp och sover.

Vi skulle haft en kort rundtur även idag men vi skippar den då jag har ont i huvudet och vi är sådär pepp idag. Vi spenderar förmiddagen med att ta det lugnt, jag sover och som tur är så släpper huvudvärken. Vid lunchtid går vi ut och äter , det är en vacker vårdag idag igen så vi tar en promenad och njuter. Det ska vara risk för regn imorgon när vi ska till muren men vi hoppas de har fel. Vi tar en tidig kväll.

Larmet ringer klockan sex på morgonen. Det är grått och mulet ute men inget regn ännu. Vi går ner och åker minibuss till ett annat hostel där vi får frukost. Sen blir det en större buss och vår grupp blir runt trettio personer allt som allt. Busschauffören kör som en idiot såklart, men vi överlever. Efter cirka en och en halv timme är vi framme vid foten av berget som muren går på toppen av. Man kan gå upp till muren men det är över tvåtusen trappsteg och vi har bara tre timmar på muren så vi tar en gondol upp, som visar sig vara samma gondol som Michelle Obama åkte upp till muren med för två år sedan.

Uppe på muren är det otroligt vackert! Vi blir båda hänförda av den enastående utsikten över bergen. Muren är vacker och det är mäktigt att se hur den slingrar sig längs bergsryggen. Muren är cirka sextusen kilometer lång och uppfördes första gången för cirka tvåtusen år sedan. Den förstärktes under trettonhundrasjuttiotalet och sedan har delar restaurerats så sent som nittonhundraåttio.

Vi knatar på längs muren, det är en himla massa trappsteg och när vi kommer fram mot de äldre delarna av muren blir det så brant att min svindel sätter stopp. Niklas går lite längre medan jag vilar lite. Lagom till vi kommer tillbaka till gondolen kommer det några regnstänk och vi hör åska i fjärran. Vi tar oss ner och in på en restaurang där vi får mat som en buffé fast vid bordet. Det är ett stort runt bord som vi sitter tio runt, i mitten är det en glasskiva som kan snurras där rätterna dukas upp. Alla rätter är över förväntan, det brukar inte vara gott när man blir massutfodrad men här var allt gott. Vi äter och har det trevligt med några portugiser som är på turen med oss.

Vi överlever resan hem med den galne busschauffören och tar en sväng till nattmarknaden som de kallar den, men den öppnar redan vid fem. Niklas tar mod till sig och smakar skorpion som tydligen inte var så farligt tyckte han men det såg läskigt ut. Sen tar vi en tidig kväll inför resan inatt.

Resan går bra, vi hittar en taxi i Hangzhou som tar oss ut till hostelet. Det ligger väldgt avsides och vi hade lite problem att hitta. Regnet öser ner här idag och det forsar längs gatorna. Vi lämnar vårt bagage på rummet och går ut och handlar mat och vatten. Det är annorlunda här mot Beijing, i Beijing pratade många engelska, här är det nästan bara en man på hostelet som kan. Vi äter på en restaurang som har bilder på sin meny så vi kan se lite vad vi beställer. Vi gör nog helt fel för alla andra beställer flera rätter och blandar men vi tar en var. Vi tar en tidig kväll och hoppas på bättre väder imorgon.

När jag vaknar öser regnet ner, vi går och äter frukost. Jag tar french toast vilket jag trodde skulle vara rostabröd, men det visar sig vara ett fluffigt bröd som smakar äggaktigt med chokladsås och banan till. Det är gott men känns som en efterrätt och inte frukost. Framåt lunch lättar det upp lite och vi går ut på upptäcksfärd. Vi hittar till några grottor en är så översvämmad att vi inte kan gå speciellt lång in i den en annan har en massa statyer utkarvade längs väggarna. Det är lummigt och grönt runt om här och vi ser flera stora tusenfotingar på vägen. När vi går genom byn ser vi också flera som jag tror jobbar med att göra te. Både här och Hangshuan ska vara kända för sitt te tydligen. Vi äter på restaurangen med bilderna igen och tar kväll.

Solen skiner till och med när vi vaknar idag, vi äter frukost och hyr cyklar och tar oss ut till Westlake och kör bara fel två gånger. På vägen stannar vi vid några parker som är väldigt vackra. I en av parkerna blir vi stoppade av ett gäng kineser som blir överlyckliga när de ser oss och ber oss posa på ett knasigt sätt med dem medan de tar kort. Jag tror de höll på med någon sorts utmaning för de hade ett papper med någon sorts lista på.

Det är väldigt fin natur häromkring och bilarna är lite snällare här än i Beijing och tutar mindre. Vi cyklar runt och njuter av utsikten och den fina naturen och har alldeles för mycket kläder på oss för den fina dagen det visade sig bli. Nu är vi trötta och nöjda, imorgon är sista dagen här sen bär det av mot Huangshan.

Sista dagen i Hangzhou tar vi det bara lugnt, regnet öser ner hela dagen och vätan letar sig in i vårt rum och gör det rått och fuktigt.

Dagen vi ska ge oss av regnar det såklart. Vår hostelvärd har hjälpt oss skriva en lapp på mandarin där det står var vi vill åka. Vi får åka taxi till busstationen där vi lämnar fram lappen och får två biljetter till Tang kou. På bussterminalen visar de videor från bussolyckor där folk inte har använt bältet, man ser hur de flyger omkring i bussen och det får i alla fall oss att vilja använda bältet. Bussen är rymlig och fin, vi har stora säten med mycket benutrymme och bälten som tur är.

Resan tar ungefär tre och en halv timme, vi sitter brevid en familj från Nederländerna som ska av på samma station vilket känns betryggande. Vårt hotell ligger alldeles intill busstatonen när vi kommer av och är väldigt fint och torrt. Vi går ut i regnet efter att ha lämnat vårt bagage och lyckas hitta en bankomat som tur är då vi gått väldigt lågt på pengar under vistelsen i Hangzhou. Vi handlar mat och vatten och matsäck inför imorgon då vi tänker ta oss upp på berget eftersom det är minst risk för regn då. Huangshan har tydligen runt tvåhundra regndagar om året så man ska räkna med att det regnar när man ska upp på berget.

Vi äter på restaurangen som sitter ihop med hotellet och de har till och med menyn på engelska, maten är god men stark. Sen sover vi.

Vi vaknar tidigt. Vi hade tänkt gå upp vid sju men de började skrika utanför vårt fönster vid sex så då var det bara att gå upp. Vi äter fukost, packar ryggsäcken och tar oss upp till berget. Det är dimmigt men inget regn ännu, och vi tackar vår tur som följt med oss under resan. Vi åker först buss upp en bit på berget, vi ser bambu växande längs vägen upp vilket jag tycker är häftigt då jag aldrig sett levande bambu förut. Sen tar vi en gondol upp en bit till på berget. Sen spenderar vi cirka fem timmar med att gå runt på berget, alltid runt sjuttonhundra meters höjd. Det är svårt att beskriva känslan, utsikten är fantastisk och otroligt mäktig, man är bland molnen och bergstopparna är underbart vackra. Dimman hjälper till att ge det en mystisk känsla. Vi ser också ekorrar och fina fåglar på berget, det ska tydligen finnas apor här uppe med men vi ser tyvärr inga. Det är trappor upp och ner hela tiden och höjden ger mig svindel ett flertal gånger, men gångvägarna är bättre än jag väntat mig i alla fall. Vi blir både smygfotograferade och smygfilmade under tiden vi är där uppe, vi är inte de enda västerlänningarna här men vi är väl få nog att det ska vara spännande ändå.

Vi tar oss ner och hem, allt har gått väldigt smidigt idag. Vi hoppar direkt in i duschen efter en härlig dag där vi hade grym tur med vädret. Knappt något regn, till och med sol då och då och runt tjugo grader varmt.

Dagen därpå tar vi ännu en lugn dag och det regnar återigen.

Resan tillbaka till Beijing gick bra, om än en lång väntan på flygplatsen. När vi äntligen kommit till vårt hotell i Beijing så krånglar vårt kort och vi håller på med inchekning i en timme mitt i natten. Tillslut får vi gå och sova och åka och ta ut pengar dagen efter för att betala hotellet med. Vi tar det lugnt de sista dagarna här i Kina och laddar upp för de hektiska veckorna vi har planerat i Japan. Kina har varit över förväntningarna för oss båda, det är ett land med mycket vacker natur och det har varit lättare att ta sig runt än vi trott. Men nu känner vi oss nöjda och är redo för vårt nästa äventyr.

Tot: 0.091s; Tpl: 0.014s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0371s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb