Sista stoppet

Japan's flag
Asia » Japan
May 22nd 2016
Published: May 22nd 2016

Vi åker shuttle till flygplatsen, det känns bra att lämna Kina nu då vi båda är pepp på Japan. Flyget går bra, vid mellanlandningen på Jeju står det en dam med våra namn på en lapp och hämtar oss direkt när vi kommer av planet. Tydligen är vi de enda som ska vidare från Korea och vi blir slussade till transferhallen av henne.

Väl framme i Japan känns det bättre än jag trodde det skulle göra. Alla vi pratat med har sagt att det ska vara svårt att förstå tunnelbanan i Japan och att de inte ska tala engelska, men vi tar oss fram till vårt boende utan problem.

Vårt rum är minimalt men vi får in våra ryggsäckar i alla fall, sen somnar vi och sover gott hela natten.

Vi vaknar i lugn och ro, sen tar vi oss in till Tokyo station och skaffar tågbiljetterna vi behöver för att ta oss till Osaka och Kyoto och tillbaka. Andra stoppet för dagen blir Shinjuku Goyen National Garden, det är en fin park och vi ser fåglar, stora fiskar och sköldpaddor där. Vi köper lite sushi och bröd och har en liten picnic på gräset och njuter av den vackra dagen.

Tredje stoppet är vid en byggnad som kallas Tokyo skytree som är bland de högsta byggnaderna i världen, vi åker upp en bit i byggnden men sikten är så pass dålig så vi får inte någon bra utsikt tyvärr. Vid foten av byggnaden finns det ett stort akvarium som vi besöker och tittar lite på havsdjur.

Vi funderar på att åka till Akihabaradistriktet, men vi är båda så trötta att vi tar det en annan dag. Vi utforskar omgivningarna kring vår bostad istället och handlar lite mat. Vi äter på restaurang på kvällen, maten och drickan är god och det blir ett trevligt avslut på en trevlig dag.

Dag två i Tokyo bestämmer vi oss för att åka ut till Mount Takao som ligger en bit utanför Tokyo där det finns en del tempel. Resan dit tar sin tid då vi tog fel tåg och kom på ett som stannar vid varje station istället för några få. Tillslut kommer vi i alla fall fram, vi börjar med att äta sen startar vi vandringen upp för berget. Det är mycket folk och sikten är inte så bra idag heller så utsikten blir inte spektakulär. Templen är fina och vi får lite motion. Utflykten tar hela dagen och vi har båda ont i fötterna på vägen hem. Vårt rum har blivit fuktigt som rummet var i Hangzhou tyvärr så jag längtar till nästa boende om ett par dagar som förhoppningsvis är torrt.

Sista dagen i Tokyo går vi till Akihabaradistriktet vilket ligger nära vårt boende som har ett ypperligt läge aven om det är fuktigt i rummet. För att vara så lågmälda som japanerna är i vanliga fall så är Akihabara väldigt högljutt, både jag och Niklas får huvudvärk efter någon timme. Vi tittar runt i affärer så vi blir helt snurriga i huvudet. Det är mestadels samma utbud, mycket figurer från anime samt mangaböcker. Vi hamnar i en arkadspelhall och spelar lite olika spel, bland annat ett 3D skräckspel som är rätt så läskigt. Favoritspelet var nog Pokkén tournament och en star wars-simulator.

Efter några timmar i Akihabara får vi båda lov att gå hem och vila våra huvuden och ingenting köpte vi.

Vi vaknar och gör oss iordning för dagens resa. Vi förstår inte riktigt var tåget är som vi ska åka, men tillslut hittar vi det och kommer på vårt shinkansentåg som ska ta oss till Osaka. Tåget är rent och fräscht med stora säten och mycket benutrymme och det åker fort, jag försöker titta ut genom fönstret men blir åksjuk så jag läser resten av vägen.

Väl i Osaka tar vi tunnelbanan till Esaka som är vår station, efter lite letande hittar vi vårt hotell, rummet är fint speciellt om man jämför med Tokyoboendet. Vi tar det lugnt resten av dagen.

När jag vaknar har jag blivit förskyld. Igen. Vi tar oss ändå ut till Osaka Slott i regnet. Både slottet och dess omgivningar är fina, efter slottet åker vi och shoppar lite och äter. Niklas äter en varmkorv som är lika lång som tre vanliga varmkorvar och jag äter en avocado och räksallad som är mycket god, som avslutning äter vi pannkakstårta med choklad och banan, mums.

Dag två i Osaka, vår plan för dagen var att åka ut till Nara Park men då jag är sjuk blir det en vilodag. Vi går ut och handlar mat och äter, vi försöker också hitta huvudvärkstabletter då mina är slut. Det är lite svårare när de vi träffar inte kan prata engelska men tillslut hittar vi tabletter genom att säga det gör ont samtidigt som vi pekar på huvudet. Imorgon bär det av till Kyoto.

Resan går bra och vi hittar till hotellet direkt trots att det ligger mer avsides än det i Osaka. Vi tar några dagars vila i Kyoto då min förskylning trilskas. Som tur är så regnar det ändå under dessa dagarna så vi missar inte jättemycket. Det går ingen nöd på oss på vårt rum heller, det är stort och rymligt och nog det lyxigaste vi har haft på denna resa. Vi har kylskåp, tv med surroundsound samt projektor i sovrummet och bubbelbadkar i badrummet, som utnyttjas flitigt och vi har det bra.

Onsdagens väder skulle bara vara ostadigt och inte ösregn så vi bestämmer oss för att åka in till Kyoto och shoppa den dagen. Vi hittar flera stora shoppinggallerior som bekvämt nog alla ligger under marken så vi hade inte behövt bry oss om vädret ändå.

Dagen efter tar vi oss ut till Nara som vi skippade i Osaka. Det är en solig och vacker dag och det går bra att ta sig ut dit från vårt boende. Väl i Nara äter vi lite och tittar runt i affärerna som ligger vid stationen sen tar vi oss in i parken. Parken har flera tempel och skrin men är också känt för alla vilda hjortar som bor där. Vi köper lite hjortmat som vi ger till hjortarna. De är lite fräcka och en biter mig i kläderna, en annan snor min karta och lyckas äta en del av den innan vi lyckas ta tillbaka den. Vi ser även en liten hjortkalv som är supersöt. Vi tittar runt på templen och träffar väldigt många skolklasser med barn, alla ropar hej på engelska när de ser oss. Vi träffar även en mindre grupp skolbarn som gör sin engelskauppgift som går ut på att fråga oss frågor. De är snälla och ger oss handgjorda kort som tack.

Resten av dagarna i Kyoto tar vi det lugnt och bara har det bra. När det blir dags att åka hem tar vi shinkansen tillbaka till Tokyo. Vi har eftermiddagen fri innan vi behöver åka till flygplatsen för flyget hem. Jag och Niklas tar oss tillbaka till Akihabara och Niklas köper ett nytt kortspel. Sen tar vi oss ut till Haneda flygplats. När vi sitter och väntar på att få checka in börjar allt svänga, det ser helt surrealistiskt ut och jag blir åksjuk. Det var den första jordbävningen vi någonsin varit med om och vi blir båda lite skärrade. Ingen av japanerna bryr sig dock och de nämner det inte ens i högtalarna. Niklas pratar om det med kassören på tax freen och han sa att de tyckte den var så liten så de brydde sig inte om den. Det är verkligen olika hur man uppfattar något beroende på vad man är van vid.

Flygningen är lång med mycket turbulens. Vi får inte mycket sömn men flygplansmaten är riktigt god. När vi landar i Sverige är vi trötta men glada. Intrycket av Japan har varit mycket gott, vi båda trivdes väldigt bra där och vill åka dit igen någon dag. Jag är nöjd med vår resa som har gått över förväntningarna och nu ska det bli härligt att spendera sommaren i Sverige.

Tot: 0.107s; Tpl: 0.012s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0472s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb