Happy Khmer New Year!


Advertisement
Cambodia's flag
Asia » Cambodia
April 13th 2016
Published: April 13th 2016
Edit Blog Post

Dagarna på Koh Samui traskade förbi i rask takt utan att vi gjort många knop. En dag tog vi en promenad till Big Buddha som låg någon kilometer från där vi bodde. Jag blev inte överdrivet imponerad, det var en stor staty på en kulle, men det var bra att komma ut på en liten promenad. Vi gick ner till stranden och såg en hel del krabbor som sprang omkring och grävde ner sig i hål i sanden som jag sett på stränderna förut och undrat vad de är för något, nu vet jag.



Vi tar flyget till Phuket där vi ska bo i fem dagar innan det bär av till Kambodja. När vi ber taxichauffören köra oss till hotellet skrattar de men en av dem tar sig an oss. Jag blir lite nervös, varför skrattar de? Jag tror att det var för att det ligger lite avsides, vi valde ett hotell som låg hyfsat nära flygplatsen. När vi kommer fram blir vi varmt mottagna med bubbeldricka, bakverk och fuktiga handdukar. Hotellkomplexet är det inget fel på, det är riktigt stort med tre olika pooler, varav en är den största jag sett, plus att det ligger alldeles vid havet. Rummet är stort och fint med väl fungerande a/c, balkong och badkar. Både jag och Niklas skyndar oss att bada badkar då vi saknat det hemifrån. Vi märker tydligt av att vi är här under lågsäsong, vi ser knappt några andra gäster så vart vi än går så känns det öde.

Det är om möjligt ännu varmare här än det var på Koh Samui med ungefär trettiofem grader i skuggan. Trots pooler och hav är det bara a/c:n på rummet som svalkar. Vattnet är så uppvärmt så det är som att gå ner i ett varmbad både i poolerna och i havet. För varmt för min smak men Niklas njuter.



Under tiden i Phuket inträffar min födelsedag, den spenderas mestadels i blöt. Vi gör det till vårt uppdrag att bada i alla poolerna samt havet och självklart i badkaret. Fem dagar går fort och det är dags att lämna Phuket och Thailand bakom sig för Kamodja och Angkor Vat. Allt som allt är jag inte överförtjust i Thailand, jag trodde verkligen jag skulle gilla det med tanke på vad alla säger om landet, men det är allt för fattigt och smutsigt för att jag ska känna mig bekväm här.



När vi kommer till Phuket flygplats blir vi positivt överaskade då vi får lov att gå genom metalldetektorer och röntga bagaget redan innan man kommer in i flygplatsbyggnaden. Det verkar som att de ändrat om vårt flyg från Phuket en del och gjort det tvådelat med en mellanlandning i Bangkok, mest troligen på grund av för få passagerare.

Flyget till Bangkok går bra, på flygplatsen blir det en längre väntan, men tillslut får vi åka ett nästan tomt propellerplan till Siem Reap. Vi kommer otroligt nog fram endast cirka tjugo minuter försenade.

Siem Reaps flygplats är liten vilket är skönt då vi ska först hitta en atm för att ta ut pengar. De gillar inte att använda sina egna pengar utan den mest gångbara är usd här, jag gissar att det är på grund av deras inflation, en sek är nästan femhundra riel. Sen är det dags för visumansökan, vilket är väldigt enkelt fixat skönt nog.



Hotellet vi ska bo på har anordnat så en tuktukchaufför hämtar oss på flygplatsen, det är en glad man som gillar att prata till och med samtidigt som han kör, jag hör/förstår nästan ingenting. Efter vi kört ett tag inser jag att det faktiskt är högertrafik här, det har det inte varit sen vi lämnade USA. De kör som dårar här med såklart så det var lite svårt att utröna vad som var den rätta sidan att vara på men det verkar vara höger. Vi kommer fram till hotellet helskinnade och vi gillar vår tuktukchaufför så mycket att vi ber honom komma tillbaka om två dagar för att ta oss til Angkor Vat vid fem på morgonen, huga.

Vi kommer upp till vårt rum som är litet och varmt men helt ok och somnar. Om jag tyckte det var varmt i Thailand så ska vi inte tala om Kambodja, temperaturen här är runt fyrtio grader varje dag som vi är här.



Dag nummer två utforskar vi vår omgivning lite. Det är likt Thailand, smutsigt och fattigt, men vi hittar till en lite större gata med en galleria som vi kollar lite i. Eftermiddagen spenderar vi vid poolen och tar det lugnt. Jag reflekterar över att vi har nu haft nästan två månader med dagligt poolbadande och ledighet, det händer nog bara en gång i livet. Vi försöker somna tidigt för att orka upp i ottan imorgon, vi är lite nervösa att chauffören ska ha glömt oss och inte dyka upp.



Halv fem ringer klockan och vi äter och klär på oss, tyvärr måste vi ha täckta axlar och knän för att kunna komma in i alla tempel så idag kommer bli en varm dag. Vi packar en ryggsäck med vatten och kex och går ner till gatan. Han är inte där, vi väntar ett tag och helt plötsligt har han smygit sig upp och bara står där, tur för vi hade inte orkat gå upp så tidigt en till dag. Han har till och med fixat upp sin tuktuk till lyxstandard med en kylväska för vatten och musik.

Först stannar vi och köper biljetter till templen, det är lång kö och tyvärr har solen hunnit gå upp när vi är klara men det var ändå väldigt vackert att se Angkor Vat i morgonljuset. Det är omgivet av stora pooler och tempelområdet är stort. På tempelgården står det hästar, vilket jag inte hade förväntat mig, det är väldigt öppet, man får gå omkring rätt fritt i templet och på området runt omkring. Det är både bra och dåligt då vi nästan går vilse ett par gånger. Vi besöker olika tempel under förmiddagen, jag är glad att vi började så tidigt för det är varmt men inte stekhett som det är mitt på dagen.

På väg mellan två olika tempel ser vi en skylt där de varnar för elefanter på vägen, vi funderar om det faktiskt är risk för elefanter där eller om det är ett turisttrick. Sen ser vi en varning för apor och efter den skylten sitter det massor med apor längs vägkanten, flera med sina små apungar klängande vid sig, så det kanske fanns risk för elefanter ändå.

Vi ser många tempel, bland dem de mer berömda från korten men också en del andra. Jag ser många barn som arbetar med det ena och det andra runt templen och tycker synd om dem. När klockan närmar sig tio har vi sett alla tempel på detta område. Vår chaufför som man har under hela dagen, tycker att vi är alldeles för snabba och erbjuder sig att köra till några tempel längre bort men vi avböjer då vi är trötta efter att klättra upp och ner i tempel i flera timmar. Så vi kommer tillbaka till hotellet vid tio, vår dag brukar knappt ha startat vid den tiden men idag känns det som det skulle kunna vara eftermiddag redan. Vi duschar av våra lortiga fötter och sen däckar vi båda två i sängen igen.

När vi vaknar är det eftermiddag och vi går och letar på lunch och handlar lite mat och vatten. Sen dubbelkollar vi allt inför Kina så att allt är så utstakat som det går inför den stora brandväggen.



Idag, den 13 är det deras nyår, vilket de tydligen ska fira i tre dagar så vi får se om det märks någon skillnad ikväll kanske. Just nu är allt relativt normalt förutom att strömmen kommer och går, vi misstänker att de överanvänder den men vad vet vi. Om två dagar bär det av igen, vi hoppas att det kommer gå bra att ta sig till flygplpatsen då vår chaufför sade att det var svårt att ta sig någonstans under deras nyårsfirande, om det bara betydde ikväll eller under all tre dagar återstår att se men på ett eller annat vis kommer vi nog dit!


Additional photos below
Photos: 20, Displayed: 20


Advertisement



Tot: 0.285s; Tpl: 0.022s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.2246s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb