Bangkok, Koh Tao & Koh Samui


Advertisement
Thailand's flag
Asia » Thailand
March 24th 2016
Published: March 24th 2016
Edit Blog Post

Flyget ska gå från Cairns tidigt på morgonen så resan från hotellet sker mitt i natten. Regnet öser ner medan vi står och väntar på shutteln som ska komma och hämta oss. Vi kommer till flygplatsen utan problem och check-in går bra. Resan idag kommer att ta lång tid och flyget är uppdelat i flera etapper, Cairns-Brisbane-Guangzhou-Bangkok. När vi flyger in över Guangzhou kan man se en ljusbrun dimma som ligger över staden, Niklas och jag undrar hur det kommer se ut i Peking när vi kommer dit, vi ser inte fram emot att utsätta våra lungor för den smogen. I Guangzhou är det nio grader varmt när vi landar, det var länge sedan vi kände kyla så självklart fryser vi direkt. Flyget från Guangzhou blir försenat på grund av dålig sikt, jag är glad att det är det sista flyget så vi inte kan missa något anslutande flyg men de verkar inte känna något behov av att värma upp inomhus så vi fryser en hel del medan vi väntar på vår avgång. Vi kommer iväg cirka en timme försenade och flyget går fint. I bangkok är det tjugonio grader varmt trots att vi landar mitt i natten vilket är lovande. Vid det här laget har vi varit på resande fot i ett dygn så vi är rätt så trötta, vi tar en taxi till hotellet och på vägen åker vi förbi en hel del byggnader som ser ut som tempel samt en hel del porträtt av personer som är uppställda längs vägen, jag får senare reda på att mannen vi oftast ser är kungen. Taxiresan tar cirka fyrtio minuter, vi checkar in på hotellet och kollapsar på rummet.



När vi vaknar känns det som att vara bakfull för jag fortfarande är så trött men vi tar oss upp och ut för att kolla på the great palace och emerald buddha som ska ligga nära där vi bor. Men som de blåögda turister vi är så kommer vi inte långt innan vi blir grundlurade av en trevlig man utanför ett tempel. Så istället för det vi tänkt oss för dagen så åker vi tuktuk till en hamn och får åka en båttur på floden som går genom Bangkok. Det var inte helt fel det heller, men samhällsklyftorna var väldigt tydliga när man såg husen längs floden.

Efter båtturen åker vi till Lumphini park, där vi träffar Niklas syster, Martina och hennes vän Karin som har bott i Bangkok i ungefär en månad nu. Vi tar en tur i parken och tittar på ödlorna (varaner?) som bor där, de kanske är åttio centimeter långa, jag hade hoppats att de skulle vara större men de var rätt roliga att kolla på ändå.

Efter parken åker vi med Martina och Karin hem till deras hemtrakter där vi går och äter på ett café, det känns väldigt skönt att träffa någon som har lite mer koll än en själv och vet var man kan gå så jag bara hänger med och njuter. Efter maten köper vi lite frukt av en gatuförsäljare som Martina och Karin blivit bekanta med.

Vi går upp till deras lägenhet som är mycket fin och modern, vi äter frukt och pratar. Mot middagstid går vi till en foodcourt och äter lite middag sedan tar jag och Niklas taxi hem till hotellet. Jag vill inget hellre än att sova då jag fortfarande är trött sedan gårdagen men vi tar oss i kragen och planerar tiden i Thailand lite så vi har ett hum om var vi ska ta vägen efter imorgon.



Vi börjar dagen med att vara sega, vi tänkte försöka igen att gå till the great palace men vi orkade inte, vi resonerade att vi sett så många tempel på håll i den här staden ändå. Vid lunchtid checkar vi ut och försöker ta oss till Martina och Karins lägenhet men det är inte helt lätt att hitta en taxi som vill köra en dit. Vi får hjälp av några vakter som hjälper oss kommunicera med taxichuafförerna och tillslut får vi tag i en som är villig. Vi åker till det stora köpcentret där vi åt middag igår eftersom det är omöjligt att bara ge en adress till chaufförerna, Niklas har avböjt Martinas erbjudande att komma och möta oss där då han är säker på att han hittar till lägenheten själv. Jag är lite mer osäker men litar på Niklas, när vi gått en bra bit och jag tycker det känns helfel säger jag att vi ska vända tillbaka och svänga på ett ställe jag pekade ut på vägen, Niklas går med på det och precis efter svängen ligger lägenhetshuset. Vi lämnar grejerna och går och äter lunch på en veganrestaurang som har väldigt god mat, till och med Niklas håller med om att maten var god trots att det är "fejkkött". Efter maten går vi tillbaka till lägenheten, Martina och Karin pluggar och jag och Niklas fortsätter fixa med fortsättningen av resan. Till kvällen tar Martina och Karin med oss till deras stammisställe där vi äter billig middag, efteråt går jag och Martina och Niklas och får massage, de har en del thaielement i massagen som jag upptäcker är väldigt skönt. Efter massagen går vi hem och lägger oss för imorgon ska vi upp tidigt och gå på yoga.



Klockan ringer halv sju på morgonen och jag känner mig märkligt utvilad äntligen, vi klär på oss lite träningskläder och går ner till en park som ligger i närheten av lägenheten. Där träffar vi en nybliven yogainstruktör som vill öva sina pass på oss. Det är skönt att göra yoga igen men jag är inte alls lika bra på det som jag var sist. Efter en timme är man till och med lite trött, när vi precis är påväg att gå går en sång igång. Det är nationalsången och en manlig röst som säger någonting, tyligen händer det här varje dag två gånger om dagen och då ska man stå stilla och vara tyst. Efter sången är slut går vi till några av de alla gatustånd som står längs vägarna och handlar frukost. Niklas och Martina tar omelett med ris och jag tar frukt och en våffla med majs i som visar sig vara riktigt god.

Martina och Karin behöver plugga mer så jag och Niklas går ut igen och tillbaka till parken där vi hade yoga och ser oss omkring. När vi tittar ner i den stora dammen i parken ser vi att det bor en hel del djur där i. Hur djuren kom till dammen kan jag inte bli riktigt klok i men vi ser fisk, stora ålar och en hel del sköldpaddor, jag undrar vad de äter.

Efter parken går vi tillbaka och tar en till massage, det gäller att passa på när det är så billigt som det är här. Massage går på cirka sjuttiofem kronorper timme och mat går på mellan fem och tjugofem kronor per måltid. Efter massagen går vi alla och äter på stammisstället igen, sedan hämtar vi vår packning och ger oss av mot flygplatsen igen. Jag är lite nervös över att få en taxi att köra oss dit då det var så svårt att få en som ville åka bara en bit i staden men det går utan problem.

Flyget är ett propellerplan som ska ta oss till Chumpon, på flygplatsen träffar vi en trevlig thailändsk herre som kan föra en konversation på engelska vilket inte har varit helt enkelt innan. Vi träffar också ett par från Omaha, Nebraska som är i Thailand och missionerar för jehovas vittnen, som tur är så försöker de inte predika för oss utan är väldigt trevliga. När vi lyfter från flygplatsen får man utsikt över bangkok och jag har aldrig sett en sådan stor stad någonsin tror jag, man kan inte ens skymta ett stopp åt någon riktning. Resan går bra och vi kommer fram till gästhuset där vi ska bo för natten, själva rummet är okej, toaletten är lite mer intressant. Det finns inget innertak till toaletten utan det är öppet ut, det går inte att spola utan man får spola ner vatten med duschmunstycket i toaletten vilket fungerar bra då duschen är ovanför toaletten. Jag sover gott ändå men vaknar tidigt, vi checkar ut och får åka flak till färjan som ska ta oss till Koh Tao.

Resan går bra för mig men Niklas blir sjösjuk, vi får åka flak till stället där vi ska bo och lära oss att dyka under de närmsta dagarna. Kursen går igång på en gång med teori, varken jag eller Niklas är speciellt alerta då vi inte ätit ordentligt på ett dygn ungefär så efter kursen blir det mat direkt och sen sova för nu är det fullt ös ett tag. Vårt rum är varmt då det endast har en fläkt för temperaturreglering, badrummet här har ett helt tak annars påminner det om föregående badrum förutom att den här toaletten går att spola, vi somnar utan problem.



Vi tar oss upp och ner till mötesplatsen till klockan åtta på morgonen då vi ska träffa vår lärare för att börja med övningar i poolen. Keira, vår instruktör, är sen men tillslut kommer hon och vi får börja med att lära oss sätta ihop vår utrustning. Efter vi gjort det ett antal gånger så går vi ner till poolen och gör olika övningar i grunt och djupare vatten. Det är riktigt roligt, några övningar vi gjorde var till exempel att byta andningsväg under vatten, ta bort vatten ur cyklopet under vatten och försöka göra oss själva tyngdlösa i vattnet. I vår grupp är det jag och Niklas och ett kinesiskt par, Keira och Sanjay som hjälper Keira med de praktiska momenten vilket känns bra. Mannen i det andra paret har lite problem med några av övningarna, speciellt med att trampa vatten och verkar rädd.

På eftermiddagen har vi teori igen, idag har vi lättare att hänga med både jag och Niklas och det känns betydligt bättre inför provet imorgon. Imorgon är det dags för dyk ett och två och jag är nervös då vi ska ner på tolv meters djup i öppet vatten.



Vi fick lite sovmorgon idag och vid elva går vi upp till klassrummet och gör teoriprovet, vilket vi båda klarade utan problem. Vi tar en båt ut till dykplatsen för dagen och gör vårt första dyk som går ner till nio meters djup. Vi gör övningar idag igen, samma övningar vi gjort i poolen men nu på rikitgt djup, det går bra och jag är inte ett dugg rädd längre. Det är så vackert under ytan, en massa färgglada fiskar och fina koraller. Fiskarna är inte ens skygga flera kommer fram medan vi står på bottnen och gör övningar, en tar till och med skydd under Niklas. Dyket avslutas med en liten tur där vi får kolla mer på korallreven och fiskarna, jag har så roligt och vill aldrig gå upp men tyvärr måste vi det alltför fort. Det känns som vi varit nere max en kvart men tydligen var det mer än en halvtimme, tiden går fort när man har kul.

Dyk nummer två är på en plats där det är stora statyer nersänkta under vattnet och lika vackra fiskar och rev. Vi ser flera varelser jag inte har någon aning om vad de är, men sjöborrar, stora musslor som stänger igen sig när vi kommer nära och en räka som bor nergrävd i sanden vaktad av fiskar är några av de saker vi ser. Under detta dyk går vi ner till tolv meters djup och jag är inte ett dugg nervös längre. Efter dyken bär det av hemåt igen och imorgon bitti är det dags för dyk tre och fyra.

Jag är väldigt glad att vi fått Keira som instruktör då hon är britt och väldigt lätt att förstå. Sanjay är ursprungligen från Malaysia men är uppväxt i Perth så han är också lätt att förstå som tur är då han är väldigt social. Keira erbjuder oss att gå ut ikväll men jag och Niklas väljer att ta en lugn kväll så vi är i bästa möjliga form inför dyken imorgon.



Första dykplatsen för dagen heter Chumpon och ligger cirka fyrtiofem minuter från Koh Tao, men den ska tydligen vara en av de bästa här omkring. Vågorna är större idag och gör det lite svårare att ta sig fram på ytan, men vi lyckas. Vi gör några fler övningar och får öva på att simma efter kompass och göra en emergency swimming ascent. Sen blir det mestadels kuldykning. Vi kommer ner till vårt maxdjup, 18m, där vattentemperaturen fortfarande är tjugonio grader galet nog. Vi ser större fiskar idag och en hel del små fiskar och koraller. Andra dyket är vid ett vrak från en amerikansk militärbåt som de skänkt till Thailand som de valde att sänka för att göra en intressantare dykplats. Mannen i det kinesiska paret avbryter dyket av någon anledning mitt i så det blir jag, Niklas, tjejen från paret och Keira kvar och allt går smidigt och bra. Vi får se vrakets för och det är stora fiskar som äter vid kanonen på fören. Vi ser några stora, färgglada fiskar vid ett rev som Keira pekar mot speciellt, vi förstod inte vad hon menade just då men tydligen var de något som kallas för trigger fish. Trigger fish är tydligen väldigt territoriella och kan attackera en och försöka dra av ens simfötter om man kommer för nära. Som tur är så var dessa för upptagna av att äta för att anfalla oss.

Våra dyk är över allt för fort, detta är en upplevelse som givit mig verklig mersmak, jag som trodde jag skulle vara livrädd men som tur är drog Niklas med mig ändå. Enda gången jag kände obehag var vid ytan vid dyk fyra då jag såg en manet alldeles brevid mig och man har ju hört en del om maneterna häromkring så man har respekt, men den brände mig inte.

Vi kommer tillbaka till anläggningen vid lunchtid, vi äter och spenderar resten av dagen vid poolen då det är på tok för varmt på rummet för att orka spendera tid där. Vi tar en tur till piren för att se hur lång tid det tar då vi ska ta färjan därifrån imorgon bitti. Vi går ut och tittar på solnedgången som är väldigt vacker här sedan äter vi och går och lägger oss.



Vi tar oss upp och går till piren, i väntan på färjan till Koh Samui tittar vi på alla fiskar som håller till vid piren. Färjan går bra och vi får transfer till vårt boende. Det ser fint ut, en riktigt vacker pool och vår lägenhet är fräsch och fin. Det är lite mer turistpriser på mat häromkring men ändå inte dyrt. Vi kommer in i vår gamla rutin som vi hade i Airlie då vi går ner och simmar i poolen, äter och bara tar det lugnt. Vi ser en hel del ödlor i buskarna kring poolen, det ser ut som om de kan byta färg och vi är lite överfascinerade av dem. Det kommer nog inte bli många knop under dagarna vi är här, vi har gått ner till stranden som ligger nära oss men vi föredrar poolen då vattnet här inte är lika klart och fint som det var vid Koh Tao.


Additional photos below
Photos: 21, Displayed: 21


Advertisement



Tot: 0.12s; Tpl: 0.027s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0402s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb