Bjergbestigning paa den kinesiske mur

China's flag
Asia » China » Shaanxi » Xi'an
May 21st 2008
Published: May 21st 2008

Hej igen!

Siden vi skrev sidst, har vi set en del af de store ting, som man bare skal se i Kina. Vi har set den kinesiske mur, den forbudte by i Beijing og Terracotta-krigerne i Xian. Muren var meget imponerende, men det sted vi var paa den, var ikke saerlig besoegt, og dermed i en ringere standard. Derfor var det besvaerligt at gaa paa den, samtidig med at det var vanvittigt stejlt, saa det foeltes mere som om man besteg muren, end man gik paa den. Den forbudte by var stor, og bygget i flot kinesisk stil, men her maa vi indskyde at vi paa vores rejse har fundet ud af at bygningsvaerkerne indenfor et land, ligner hinanden forholdsvist meget. Saa naar man har set en ting, er det ikke nogen stor overrraskelse, naar man kommer til den naeste. Men det er stadigvaek fedt at sige man har vaeret der!
I dag ankom vi med et over-night-train til Xian, hvor det foerste vi gjorde var, at tage ud og se Terracotta-krigerne. De var ikke helt som vi havde forventet, da vi havde troet at de ville have vaeret mere gravet ud end de var. Mange af dem var stadig daekket af jord, og mange af dem var smadrede og endnu ikke sat sammen. Og som prikken over i'et var de indenfor i store haller, hvor lyset var daarligt, saa vi kunne kun tage enormt vaerre billeder.

Efter at have gaaet i mange timer paa muren, var vi forholdsvist moerbankede, saa da vi ved et rent tilfaelde blev tilbudt en massage, sprang vi til. Her blev vi ifoert et laekkert lyseroedt saet silke-nattoej, og anbragt paa en briks. Herefter kom to unge kinesiske piger ind og gennembankede os fuldstaendigt. Vi var saa oemme nogle steder, at vi blev noedt til at presse hovedet saa langt ned i hovedpuden, at man ikke kunne hoere os skrige. Derudover var det ogsaa en meget sjov oplevelse, da de absolut intet engelsk kunne!
Efter disse taesk maatte vi have noget at styrke os paa, og vi gik paa et madmarked. Her saelger de alt, da intet er for maerkeligt at spise i Kina. Vi naevner i flaeng soestjerne, silkeorm, biller, nyre, soehest, skorpion, og i en af boderne blev vi endda tilbudt lamme-testikler... Naa, vi holdt os til hvad vi tror var kyllingekoed og groentsager, samt frugt der var sjasket ind i sirup.

Saa maa det ogsaa vaere paa tide at vi faar fortalt om vores gruppe. Vi er i alt 17, inklusiv turlederen. Stort set alle de andre kommer fra England, og resten fra andre engelsktalende lande. Saa vi er de eneste der ikke har engelsk som modersmaal, hvilket baade er godt og skidt. Godt fordi vi indbyrdes kan fyre hvad som helst af, men skidt fordi det kan vaere svaert at vaere lige saa meget med i samtalerne som de andre. Men de er soede til at spoerge og snakke med os alligevel. I det hele taget er det nogle rigtig flinke, og ret sjove mennesker! En anden ting vi morer os over er, at naar de snakker om "foer i tiden/ det var dengang" - saa er det os nu! De er nemlig alle sammen i slutningen af tyverne/ starten af trediverne (tror vi). Men vi har det grineren, og det er jo det vigtigste! Vi nyder at vaere boernene.

Paa grund af det store jordskaelv, der har vaeret i Kina for en uges tid siden, er vores tur blevet omlagt en smule. Det betyder at vi ikke kommer til Chengdu, men i stedet til en lille fin kinesisk by, et andet sted i landet. Det goer ikke saa meget for os, udover at vi nok ikke kommer til at se pandaer... Saa vi overvejer enten at klaede os ud som pandaer for hinanden, eller at gaa i Zoologisk Have et eller andet sted.

Det var alt for nu.
Moesser K & T

21st May 2008

sejt gaaet piger
hej T & K det er detrgtig dejligt at hoere hva i oplever. Hmm men du er det ogsaa snart paa tide i kommer hjem savner dig trine, har en masse vi skal tale om, så det bliver godt nok, hvis i begge klaeder jer ud som pandaer skal jeg nok tage billede. knus og tanker til jer her fra det koebenhavnske
21st May 2008

Nok godt at i springer Chengdu over...
Hej Piger, Kina lyder ogsaa spaendende - er stadigt ikke spor misundelig ;-) Men det er nok godt at i springer Chengdu over - det lyder ikke som om det er sjovt at vaere der, og naar man snakker med kollegerne derude lyder de traette og rystede - og ikke saa lidt modlose selv om selve Chengdu er sluppet timeligt godt fra jordskaelvet, og ingen af dem jeg kender er kommet til skade. "Vi" (=Motorola) har to bygninger i Chengdu, og kun den ene kan bruges nu; den anden er for beskadiget og skal repareres for den er sikker. Og så der er stadigt efter-skaelv, og mange naetter har folk maatet sove udendors, i biler og parker. Saa nyd resten af Kina - jeg tror isaer at sejlturen paa Yangtsee bliver super-flot. Kærlig Hilsen Far Soren og Mor Sus

Tot: 0.075s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0538s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb