Vanvittig shopping med de bedste forhandlere

China's flag
Asia » China » Beijing
May 17th 2008
Published: May 17th 2008

Nu er vi kommet til Kina.

Det tog et doegn for os at flyve hertil, da vi havde diverse mellemlandinger i den forkerte retning. Saa da vi endelig kom frem var vi fuldstaendig smadrede, og kunne naesten ikke holde oejnene aabne.
Det hostel vi bor paa er af bedre standard, og man sover faktisk for en sjaelden gangs skyld med god hovedpude, og for foerste gang med noget der minder om en rigtig dyne. Det har man ogsaa brug for, da temperaturen her er noget lavere end vi er vant til - mellem 18 og 24 grader cirka. Derudover er der ikke rigtig nogen ordentlig sol, pga. dis og forurening.
Beijing er meget anderledes end alle andre byer vi har vaeret i indtil nu. Den er meget moderne, meget vestlig, der er kaempe hoejhuse over det hele, og vejene er ca. 1 km. brede. Befolkningen er meget anderledes end vi havde forestillet os. Vi havde troet at de var meget smaa og meget tynde, men egentlig er de en god blanding af baade tykke og enormt hoeje mennesker, og smaa og fine.
En kaempe forskel paa Kina og de andre to lande er sprogproblemerne. I de andre lande fattede de trods alt lidt eller noget engelsk, men her er der enormt faa der kan bare en smule. Derudover staar alt kun paa kinesisk - internettet, menukort (vi ved ikke hvad vi spiser), skilte (ogsaa ved de store sevaerdigheder)... I det hele taget alt!

Vi har brugt de to foerste dage her paa at se nogle forskellige templer, de olympiske stadions (udefra, man maa ikke komme i naerheden, da det er en kaempe byggeplads), og saa har vi ellers shoppet igennem. Der er et saakaldt Silk Market, hvor vi simpelthen er blevet berygtede i de smaa bikse. Vi siger en enkelt pris til at starte med, der saedvanligvis er mellem en syvendedel og en tiendedel lavere end deres foerste pris, og saa giver vi os ikke ud af flaekken. Vi bliver saa ved med at sige vores egen pris, mens saelgerne bevaeger sig laengere og laengere ned. Og hvis de ikke kommer langt nok ned (altsaa ned paa vores pris), saa siger vi at vi ikke vil have det, hvorefter vi gaar - og saa ender det for det meste med at de raaber efter os, og maa give sig. Det er faktisk saadan at vi faar at vide i butikkerne at vi skal vaere stille med vores priser, for hvis de andre kunder hoerer det, vil deres butikker ikke kunne koere. Vores forhandlingsevner har resulteret i at vi baade naesten har faaet ekspedienter til at graede, samt er blevet direkte smidt ud af butikker.
Det er faktisk kommet saa vidt, at vi lidt er begyndt at forhandle for sjov, fordi det simpelthen er saa morsomt at vi kan faa tingene saa langt ned. Saa vi forhandler ogsaa om ting vi egentlig slet ikke vil have. Desuden har vi faaet at vide nogle af saelgerne i de butikker hvor vi faktisk blev gode venner med pigerne, at vi er bedre end kineserne til at forhandle.

I morgen starter vores arrangerede tur ned gennem Kina, men paa grund af det store jordskaelv, der har vaeret midt i landet, bliver den nok lavet lidt om, da vi skulle have vaeret igennem et par af de byer der er haardest ramt. Det ved vi ikke saa meget om endnu, men vi regner med at faa besked om det i morgen, naar vi moedes med vores guide, og resten af gruppen.

Naa, men vi er traette efter en haard dags shopping, saa vi vil smutte op i seng.

Mange kram fra de to piger, der ikke ved om de nogensinde kommer vaek fra Beijing, pga. mangel paa plads i deres rygsaekke, til alle de ting der er blevet indkoebt!

18th May 2008

sejt gaaet piger
hej trine og katja. haaber i har det godt og nyder de mange oplevelser i nu her oplevet. Det er lidt vildt at i ture kaste jer ud over bjerget og bare svæve det havde jeg ikke ture:) i kbh gaar det faktisk godt nok, jeg kan ikke komme på job da mit arbejde strejker og det vil sige igen penge :( hmm jeg glaeder mig til at hoere mere om jerse tur ned gennem kina og haaber som sagt på at i har det godt. tror det vaar nok for denne gang piger. hygge hejsa til jer begge fra en som bare er lidt misundelig på jer. foroevrigt det er nogle gode billeder i har fået taget. knus og tanker til jer begge. susanne
21st May 2008

Tilbage i Danmark
Hejsa søde piger Hvor er det dejligt, at læse på jeres blog - det lyder som om i har det fantastisk! Vi kom hjem for snart en uge siden, og havde en helt forrygende tur. Det var ret mærkeligt at komme hjem igen! Den første uge kunne jeg ikke rigtig finde ud af det, men jeg er ved at falde til igen, og synes det er dejligt at være tilbage:-) Glæder mig meget til at se jer igen om en lille måned:-) Pas godt på jer selv! Tusind knus og kram Tine

Tot: 0.062s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 40; dbt: 0.0382s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb