Jobhunting


Advertisement
China's flag
Asia » China » Hubei » Wuhan
December 1st 2008
Published: December 2nd 2008
Edit Blog Post

Hallo trouwe lezers

Dit maal schotel ik u geen spannende of sappige reisverhalen voor. Mijn reisbudget kent grenzen en er wordt van ons, buitenlande studenten, verwacht dat we toch af en toe eens een lesje meepikken. De laatste weken bleef ik in Wuhan en wat volgt, is een kort relaas van het dagelijkse leven in de vervuilende metropool die ik voor een jaartje mijn thuisstad noem.

Ongeveer een maand geleden kwam ik op een zondagmiddag moe maar tevreden terug van een reis naar Shanghai en Hangzhou. Mijn klasgenootjes bezorgden me meteen een koude douche met de mededeling dat we de komende drie dagen examens hadden. Toen ik mijn rugzak aan het leegmaken was, kwam ik tot de constantatie dat ik mijn boeken op de trein vergeten was. Bij het loket voor verloren goederen had ik keuze tussen ettelijke Chinese stationsromannetjes en een uitgebreide tijdschriftencollectie, maar geen "Chinees voor buitelanders". Tot zover dus mijn voorbereiding voor de examens. Tegen mijn verwachtingen in waren de testen niet al te moeilijk en toen we een weekje later de resultaten terugkregen, bleek dat ik geslaagd was voor al de examens. Voor het examen van yuedu( begrijpend lezen) had ik wel duidelijk wat hulp gekregen van de lerares.

En dat brengt ons naadloos tot het onderricht op de universiteit in het algemeen. De lessen worden saaier en saaier, de inhoud steeds minder praktisch. Ik heb een boek met de hippe titel "Chinees voor managers" gekocht en ben dat op mezelf aan het studeren. De beste methode om Chinees te leren is gewoon praten met Wang met de pet. Op de trein urenlang een compartiment delen met "de nieuwsierige Chinees" vind ik de beste manier om vooruitgang te boeken. De laatste twee weken heb ik flink wat lessen gemist en ben ik beginnen uitkijken voor een job. Vanaf maart zou ik graag voltijds aan de slag gaan en wat praktijkervaring opdoen. Mijn voorkeur gaat uit naar een internship( een stageplaats) in een bedrijf of een gouvernementele instantie. Anne, een klasgenote uit Gent die in Shanghai studeert, heeft bijvoorbeeld een droomjob te pakken gekregen bij de Kamer van Koophandel van de Benelux.

Tot zover heb ik echter nog geen jobmogelijkheden gevonden ( behalve dan als leerkracht Engels). Wuhan heeft niet de glorie van Shanghai noch de grandeur van Beijing. Geen hoofdzetels van westerse bedrijven hier, geen kamers van koophandels, laat staan consultaten en ambassades. Ik blijf het internet afschuimen en hou mijn beide oren op. Een job als reisgids ligt ook in de lijn van mijn interesses en mijn opleiding. Ik heb spontaan gesolliciteerd bij een paar reisagentschappen? Wie niet waagt,...


Advertisement



Tot: 0.16s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 48; dbt: 0.0744s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb