Bezoeken in de omgeving van Liancheng

China's flag
Asia » China » Fujian » Liancheng
July 20th 2008
Published: August 10th 2008

Zondag 20 juli.

Ontbijtbuffet om 7.30u en een uur later vanuit het hotel vertrek met de 2 minibusjes. Onderweg weer veel rijstvelden en dan een slechtere weg ingeslagen naar het oude dorp Peitian.
Peitian heeft een typische Hakka structuur met goed bewaarde Hakka huizen.
Voorbij de toegangspoort gingen we eerst de “Pen en Zwaard tempel” bekijken met op het gelijkvloers de God van de oorlog en op de verdieping een tekst van Confucius. Eerst deden we het “huis van de erfenis” aan met prachtig houtsnijwerk, mooie dakranden en natuurlijk de familiefoto van de voorouders. Amanda heeft hier een prachtexemplaar van een vogel gekocht. Verder bezochten we o.a. de “Abode of Luminosity”, de “hall of charity” en de “mansion of Jinsky, de man de elke dag met een steen van 150 kg wat gewichtheffen deed.
In het “reception home” zagen we tabak sorteren en verpakken. Onze wandeling ging verder door een smal straatje, waarlangs de Chinezen met dieren en oogst van hun veld terugkeerden.
Onze twee busjes voerden ons dan naar de 300 jaar oude, maar goed bewaarde overdekte Yunlong brug, de wolkendrakenbrug, zoals er nog vele in de provincie Fujian zijn. De godin Mazu waakt erbij met een reuzengroot beeld en bijhorend tempeltje
Ons laatste bezoek was het blokdrukmuseum van het dorp Sibao. Hier werd voor ons een blokdrukproef gemaakt en we kregen allemaal een afgestempeld exemplaar mee. Tenslotte kregen we een demonstratie van papier maken, op de traditionele wijze. Uit een bad van “houtvezelpap” werd met een fijne zeef een dun blad papier opgeschept en te drogen gehangen. We kregen allemaal een blad mee naar huis.
Terug in het hotel was er na het avondmaal nog een leuke verbroedering met een tafel chinezen, die ons een glaasje lekkere rode wijn uitschonken, dat we als toast samen met hen uitdronken.

Verslaggever: Marcel.

Tot: 0.135s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 32; dbt: 0.0728s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb