Beijing ons vertrek, Xian en de eerste ervaring met Dali

China's flag
Asia » China » Beijing
September 22nd 2007
Published: September 22nd 2007

Sorry dat het zo lang heeft geduurd maar we hadden een overijverige gids in Xian en gisteren werden we geteisterd door een computerstoring. Daarom nu een extra lange aflevering.

Op 19 september vertrokken wij richting Xian. Het was lekker warm. Het zonnetje scheen. 's Ochtends hadden we nog tijd om de Lamatempel te bezoeken. Dit is de mooiste Boeddhistische tempel van Beijing. De Lamatempel is een van de rijkst gedecoreerde tempels. In elk gebouw, en er staan er wel 20 staan Boeddha beelden. De een nog mooier dan de andere. Fotograferen is niet toegestaan. De grootste is de 17 meter hoge Boeddha gemaakt uit 1 stuk sandelhout. Dit pronkstuk staat in het laatste en tevens hoogste gebouw. Om in stijl te blijven hebben we de gekochte wierook opgestookt.

We zijn teruggelopen waarbij we nog op een marktje kwamen en door een Hutong.Om 12 uur vertrokken wij richting het vliegveld. Op de weg daar naar toe hebben we het Olympisch stadion bezocht voor John, als sportfanaat. We konden er niet in alleen om het complex heen rijden. Het Olympisch stadion is in de vorm van een vogelnest. Dit is ontworpen door een Zwitser. Daarnaast staat het Olympisch zwembad, ontworpen door een Australier. Erg futuristisch van kunststof en het lijkt of het allemaal bellen zijn.

's Avonds kwamen wij aan in Xian. Daar werden wij opgewacht door Linda, onze overijverige gids. Op naar het hotel, helaas zo'n immens zakenhotel maar wel midden in het centrum tegenover de Bell Tower. Nadat we ons hadden opgefrist hebben we hotpot gegeten. Hotpot is een soort fondue. Je krijgt een pannetje met kokend water, mag zelf een sausje samenstellen, en allerlei ingredienten. Je begint met een rauw ei, daarna vlees en allerlei groenten. Heerlijk maar wel lastig met stokjes.

Op 20 september zijn wij naar het Terracottaleger gegaan, de echte reden om naar Xian te gaan. De eerste keizer van China heeft zich in 210 BC met een compleet leger uit Terracotta-klei laten begraven. Het leger staat rondom zijn graftombe in slagorde opgesteld. Geen enkele soldaat is hetzelfde en ze zijn zeer fraai gedecoreerd. Vele duizenden jaren is dit verborgen geweest, tot een boer in 1974 besloot een waterput te graven en op dit leger stuitte van meer dan 5000 man sterk. Veel is er al van opgegraven. Het is bizar om dit te zien.

s' Middags zijn we nog in Xian zelf geweest. Vele dynastiƫn regeerden China vanuit Xian en daar is nog veel van terug te zien. Xian heeft nog de originele stadsmuur, die 14 kilometer lang is en de oude stad geheel omsluit. Op de zuidpoort zijn wij geklommen. Daarna zijn we vanaf de drumtower de smalle straatjes van de moslimwijk ingegaan. Het lijkt wel op de soek in Fez (Marokko). Middenin deze wijk ligt de moskee in een mooie tuin met een bijzondere architectuur.

Moe maar voldaan hebben wij ons na een opfrisbeurt lekker laten masseren. Fit voor het avondprogramma gingen we naar het theater. Een avondvullend programma bestaande uit dumpling eten, heerlijke gestoomde hapjes met allerlei verschillende vullingen, en daarna chinese opera met dans, muziek en acrobatiek. Mooi maar na ons dagje wel wat lang.

Op 21 september vroeg weer op want we hebben een hele reisdag voor de boeg. Eerst vliegen naar Kunming. Ook daar werden we opgepikt door een gebrekkig nederlands sprekende gids. Het enige dat die hoefde te doen was ons naar de bus brengen. Om stipt 14:30 uur vertrok de bus naar Dali, in de provincie Yunnan. Daar kwamen we stipt volgens planning om 19:00 uur aan. Een prachtige doch slaapverwekkende tocht door de bergen, langs eindeloze rijstvelden. Ook hier stond weer iemand klaar om ons naar het hotel te vervoeren. Knus en klein met een tibetaanse keuken.

In Dali verblijven we 3 dagen. Dali zelf is redelijk druk en toeristisch. Vandaag hebben wij door Dali gelopen en een fiets gehuurd. Daarna zijn wij naar het noorden gefietst langs het Erhai meer over het platteland met vele rijstvelden en weer terug, zo'n 45 km totaal. Heftig. Het bestaat niet maar toch hebben we zadelpijn. We hebben gefietst tot het plaatsje Xizhou dat in tegenstelling tot Dali, nog steeds die sfeer van een rustige plattelandsgemeente heeft. De weg en het gehele dorpsplein fungeerde als een grote dorsplaats. Het is nu de oogstperiode voor rijst en mais.

De lokale minderheid, de Bai, leeft hier nog in hun traditionele huizen met prachtige decoraties en houtsnijwerken. Zowel in Dali als in Xizhou zijn nog veel oude huizen en sfeervolle straatjes.

Aan het eind van de dag zijn we nog langs de drie pagodes gekomen, een icoon van de omgeving. Alle literatuur zegt dat het op afstand mooier is dan van binnen en de entree was euro 12 dus aan dat advies hebben we ons maar gehouden.

Morgen gaan we wandelen maar dat horen jullie later.

Tot weblogs,
John & Frank

22nd September 2007

Dat is maar goed dat jullie gaan wandelen, ik hoor net op het nos journaal dat er een autoloze dag was of is in China vanwege de smog, welliswaar in de grote steden. Geniet ze.
22nd September 2007

Wat een verhalen. Wat hebben jullie in die korte tijd al veel gedaan en gezien. Ontzettend leuk om dit te lezen en die mooie foto's te zien. Wij genieten zo ook een beetje mee. Heel veel plezier nog en veel genieten. Liefs en groetjes van ons allemaal. w+m+m

Tot: 0.039s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.0208s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb