Muurtje klimmen

China's flag
Asia » China » Beijing
September 18th 2007
Published: September 18th 2007

Vandaag zijn we naar de Chinese Muur geweest. Een imponerend bouwwerk van oorspronkelijk meer dan 5000 km lang. De bouw is gestart in 200 vC tijdens de Qin dynastie. Enkele 100 duizenden arbeiders, meestal politieke gevangenen, waren nodig om het werk te voltooien. De muur is gebouwd op de Chinees-Mongolesche grens om de strijdlustige Mongolen buiten te houden. Na 2,5 uur rijden (wat een gedoe om de stad uit te komen) kwamen wij aan bij JinShanling. Hier konden we de muur op. Nadat we een kaartje hadden gekocht en een banaan voor onderweg moesten we de gidsen van ons af slaan. Ni hao, whele ale you flom? is de standaard zin om contact te leggen. Het is ons gelukt om ze kwijt te raken. Dom want we zijn wel de verkeerde kant opgelopen. Een prachtig stuk waar geen ziel te bekennen was. Tot we niet meer verder konden vanwege de deplorabele staat en de mededeling dat het verboden was om ons op militair terrein te begeven. Op onze schreden teruggekeerd gingen we op weg naar Simatai. 10 km over de muur met onderweg 24 torens en honderden treden omhoog, omlaag, omhoog, omlaag etc. Een bizarre ervaring. Prachtig. Helaas was het weer erg miezerig. Het regende net niet. De uitzichten waren belemmerd.

Zoals jullie zullen begrijpen zijn de benen wat slapjes van de inspanning. Niet zo gek na een wandeling van naar schatting 14 km in totaal 4 uur (inclusief het extra verdwaaluur). Maar het was absoluut de moeite waard.

Toen we weer terugwaren bij het hotel moesten we ons haasten want er was een tafel voor ons gereserveerd in het op een na beste restaurant om Peking eend te eten. Erg uitgebreid, met een garnalen schotel met cashewnoten, beef en zoete gefrituurde ringen, soep, gemengde groenten, rijst en natuurlijk de eend, die aan onze tafel werd getrancheerd. Klein pannekoekje op de hand, tranches eend erop nadat je ze door de saus hebt gehaald, komkommer en prei erop en dan dichtvouwen als een patatzakje. Super lekker!. Watermeloen toe.

Vanavond vroeg het mandje in want morgen gaan we al weer door. We weten het overigens nu zeker: wij hebben meer met natuur en binnenlanden dan met zo'n grote stad. Gelukkig maar dat bijna de rest van onze reis door de binnenlanden gaat.

Tot de volgende keer.
John en Frank

18th September 2007

Wat eigenwijs?
Tegen mij zou gezegd worden moet je maar niet eigenwijs zijn. ! Goed voor de conditie heren een beetje lopen. Hartstikke leuk de verslagen. Onthoud je hoe ze een en ander klaar maken voor thuis?Hier geen bijzonderheden te melden.
19th September 2007

Wat een super belevenissen.... Het lijkt wel of dagen in China meer dan 24 uur bevatten. Ben benieuwd naar jullie volgende avontuur....
19th September 2007

muur
Ook al is het beeld wat wazig, de foto's van de muur zijn prachtig, alleen al het idee dat je daarover heen loopt! Ga vanavond peking eend halen bij de Cineese muur!
20th September 2007

lange muur
wat een geweldige dag, goed voor de conditie. Super gaaf om jullie zo te volgen en niet teveel eten hoor. groet Peter en Wil

Tot: 0.079s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 52; dbt: 0.0525s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb