Kinesiske mur

China's flag
Asia » China » Beijing » Forbidden City
January 25th 2014
Published: January 26th 2014

I dag har vi vært på den kinesiske mur.
Dagen begynte rett etter kl. 0600 da telefonen ringte.. Michael skriker da ... VI HAR FORSOVET OSS!!!Det hadde vi ikke, det var guiden som kunne fortelle at hun ville komme å hente oss kl. 07:00 ikke 07:30 som avtalt... Grrrr ikke bra å vekke folk på denne måten!

Vii hadde bestilt denne turen med dem for å komme i et reisefølge og møte andre turister. Det var to turister på denne utflukten, Svensken Michael og Nordmannen Marit. Det er utenfor sesongen så det er nok ikke mange turister i byen.

Når vi kom på minibussen kunne guiden fortelle oss at ""the driver is not so handsome but a good driver" håper virkelig ikke at guiden forsto engelsk - sånn sier man da ikke!!!

Vi var fremme ved muren etter 1,5 times kjøretur i en minibuss av eldre årgang, det var omtrent fri eksos og setene var litt løse.. sikkerhetsbelter var det heller ikke. Det er mot mine prinsipper å sitte på med kjøretøy uten sikkerhetsbelter.. Men denne gangen ble det sånn!!

Det var som sagt tidlig på morgenen og vi var nok de første som tok taubanen opp til muren den morgenen.Oppe på muren forlot guiden oss og vi hadde 3 timer til rådighet. Vi bestemte oss for å gå helt til der restaureringen av denne strekningen av muren opphørte. Det begynte bra med svak stigning i normalt gange. Etterhvert ble det noen trapper og enda flere trapper med betraktelig stigning. Etterhvert var det så bratt av vi omtrent krabbet opp enkelte av trappene... Men opp og frem skulle vi. Vi var på dette tidspunkt helt alene på muren... Det var helt magisk.Etter en slitsom tur på 1,5 time var vi ved målet for turen, urørte del av muren. Her tok vi en velfortjent pause før vi begynte turen tilbake.

På veien tilbake hadde noen lokale helter fått på plass noen drikkestasjoner og salg av noen suvernier oppe på muren. Her ble Michael omtrent nødt til å kjøpe en bok om muren. Han fikk pruter den ned fra 300,- til 100,-. Dette syntes han var en grei pris og han var stolt over sine pruteegenskaper. Men det som var litt tragikomisk med dette var at når vi kom ned fra muren løp det en lokal helt etter oss å skulle selge oss samme boka for 1 dollar, altså ca. 7,- !!

Det har siste uken vært veldig kald og vi hadde hørt at det var veldig kaldt oppe på muren Vi hadde kledt oss godt med stillongs, lue, votter og skjerf. Men da vi kom opp på muren skinte sola og det var helt vindstille. Det var bare å få av seg lua og vottene og nyte det nydelige været 😊 Værgudene var virkelig på vår side denne dagen .

Tot: 0.179s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 57; dbt: 0.1085s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb