beijing

China's flag
Asia » China » Beijing » Forbidden City
January 24th 2014
Published: January 24th 2014

Vi er nå på andre dagen i småbyen Beijing. Vi kom sent i går kveld etter å ha kjørt tog i 4,5 time og tilbakelagt 130 mil. Det går unna med hutigtog med toppfart 400 km/h.

Vi kom så sent at det kun var å gå ut for å få seg en matbit. Da det var sent og vi ikke var så kjent ble det MC Donald middag nam-nam??På MC Donald var det masse uteliggere. jeg trudde de var inne for å varme seg men der tok jeg feil... De ventet på restene etter gjestene. Så fort en gjest forlot restauranten kastet nærmeste uteligger seg over evnt. rester! Meget spesielt må jeg si. Jeg var sulten så det ble kun igjen noen kålblekker etter meg - sorry, skal ikke spise opp alt neste gang 😊

I dag har vi vært på den Himmelske fredsplass og den Forbudte by. Det er noe spesielt med å sette sine bein på disse plassene, kan ikke beskrives med ord - det må oppleves!

Etter disse følelsesladede opplevelsene ble det en tur på hotellet før vi kastet oss ut i neste kulturelle opplevelse Silkemarkedet... Her selges det meste av kopivarer, alt fra t-skjorter til Ipader! Vi holdt oss til noen joggesko, en bag og et par små vesker. Vi har ikke særlig mye plass i bagasjen!! 😞 Kinesiske myndigheter sier de vil gjøre hva de kan for å avskaffe kopiirksomheten i landet.. Da hjelper det helt klart med store senter med kun kopivarer og alle mulig slags kopier av biler kjørende rundt i gatene. Men en ting skal de ha - de er gode til å kopiere!!

Etter shoppingrunden ble det middag på en hyggelig mexicansk restaurant før vi tuslet hjemover (i taxi). Taxi er forresten mye dyrer her en i Shangzhou. I Shangzhou betalte vi stort sett kr. 9,- for en taxitur her betaler vi mellom kr. 20,- og 30,- Det er uansett ikke dyrt .... Vi overlever😊 Trenger ikke send penger riktig ennå mamma!

Valutaen her er veldig grei å forholde seg til 1 Yen = 1 NOK

Nå må jeg legge meg da vi må stå opp tidlg i morgen da vi blir hentet kl. 07:30. Vi skal på busstur for å avlegge den Kinesiske mur et besøk.

Vi bor på et meget fasjonabelt hotell, det kan enkelte ganger straffe seg. Spurte i resepsjonen etter en tur til muren og de skulle ha kr. 700 ,- pr. person. Dette var med privat bil og egen sjåfør - vi vil da ikke ha egen bil og privat sjåfør. Vi vil på busstur med andre turister!! Ble da å ta seg en tur nedover gata for å finne en lokal tur sjappe. Vi gikk ikke så langt før vi fant det vi søkte. Tur til muren med buss, engelsktalende guid og lunsj kr. 250,- pr. person!! Juhuuu vi har spart kr. 900,-

Bilder kommer snart .... Tregt Internett fortsatt !

Tot: 0.087s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.0556s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb