Urumqi

China's flag
Asia » China » Beijing » Chaoyang district
October 5th 2008
Published: October 6th 2008

Gisteren teruggekomen van een weekje Urumqi. Vanuit school hadden we de hele week vrij omdat het national holiday was. Mijn neef Daan die woont en werkt al bijna 3 jaar in Urumqi en afgelopen week is hij daar getrouwd!

Vorige week dinsdag heb ik hier in Beijing op het vliegveld de rest van de familie getroffen. Vanuit daar zijn we met zijn allen naar Urumqi gevlogen. Urumqi ligt helemaal in het noordwesten van China, meer dan 3000 km van Beijing. Dat zijn dus nog ff 4 uurtjes vliegen! Dus als je vanuit Nederland daar naartoe wilt, moet je eerst 9 uur vliegen naar Beijing en dan nog een keertje 4 uur terug die kant uit naar Urumqi.

Anyway, het ligt daar dus behoorlijk afgelegen en tussen Beijing en daar ligt eigenlijk alleen maar woestijn, de Gobi woestijn. Urumqi is ook heel anders dan Beijing. De stad, de mensen, het eten, de taal, alles is eigenlijk anders. De oorspronkelijke bewoners hier zijn Oeigoeren, dit zijn moslims en ze praten dus ook een taal die behoort tot de Turkse talen.

En daar woont Daan dus, en daar is hij afgelopen donderdag getrouwd met een Oeigoerse. Dit gebeurde dus in tradionele stijl. Het was een echte Oeigoerse bruiloft. En deze is heel anders dan wat wij in Nederland gewend zijn, heel anders!

In de middag begon het met een lunch in een grote kamer in het hotel met de vrienden van Daan. Dit zijn alleen mannen. De bruid, Halisha, was op een andere plek in de stad met de vrouwen aan het lunchen. Het bleef niet alleen bij het lunchen, er werd gezongen en gedanst, gezellig met alle mannen.

Daarna was het de bedoeling dat de bruidegom de bruid gaat ophalen. Wij dus met de hele groep daar naartoe, dit ging door de stad en er werden muzikanten op een auto gezet en cameraman en zo trokken we die richting uit. Daar aangekomen moesten de vrouwen de deur dicht houden en de mannen moesten die inbeuken.

Dan werd er nog met de hele groep naar een plek gereden om daar foto's te maken van het bruidspaar en daarna door naar het restaurant waar alle gasten dan kwamen. In totaal zo'n 400 mensen. Het voelde daar echt Arabisch, het gebouw, de mensen, het eten. Ook de optredens van zangers en danseressen was echt lokaal en totaal niet-chinees!

Het bruidspaar werd daar dan ook echt officieel getrouwd en daarna kon het feest echt beginnen. Er werd daar nog veel gedanst en gedronken. Het mooi was dat Daan zelf als bruidegom niets mocht drinken, dit moest zijn best-man doen. Deze was de hele avond moutai aan het drinken, sommige kennen het wel, het lekkere drankje met meer dan 50% alcohol!

Al met al was het een ongelooflijke dag! Ik ben ook erg benieuwd naar de video opname die de hele dag gemaakt zijn. Zal mooi zijn om het allemaal nog een keertje terug te zien en om iedereen zo fijn te zien dansen!

Verder zijn we zaterdag nog naar een woestijnstadje genaamd Turpan geweest. Dit stadje ligt langs de zijderoute. Het is vooral bekend vanwege druiven en een ondergrondse kanalen die daar liggen. Hier hebben ze vroeger vor 5000 km aan ondergrondse kanalen gegraven om overal water te krijgen. Nu worden hier enorm veel druiven en rozijnen gekweekt.

Zondag ben ik weer teruggevlogen naar Beijing, om maandag weer met de studie te beginnen. Maandag zal ik ook mijn familie nog zien die dan in Beijing aankomen.

Ik hoop dat het bij jullie ook allemaal goed gaat met studie, stage, werk, vriendinnetjes en noem het maar op. Als er nieuws is mail of skyp maar en anders laat je maar een berichtje achter.

Veel groetjes uit Beijing,

Martijn

Foto's: http://picasaweb.google.nl/martijn.kusters

Tot: 0.074s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 48; dbt: 0.0421s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 7; ; mem: 1.1mb