1ste week school!


Advertisement
China's flag
Asia » China » Beijing » Chaoyang district
September 12th 2008
Published: September 12th 2008
Edit Blog Post

Zo, de eerste volle week school zit erop! We hebben hier iedere dag van 8:10 - 11:30 lessen Mandarijn. Deze zijn onderverdeeld in "kouyu" (spreken) en "zhonge" (grammar/comprehensive). Het tempo ligt behoorlijk hoog, in een week hebben we al 6 hoofdstukken af, dat is 1/3 van het eerste boek. In Rotterdam deden we hier 3 maanden over! De eerste paar dagen was het erg wennen aan het tempo en aan het chinees wat constant gesproken wordt. Maar iedere dag merk je dat het beter gaat en je meer en meer verstaat.

In de middag hebben we dan de business vakken. Deze beginnen om half twee en duren tot drie of vijf uur. De vakken gaan over de chinese economie, geschiedenis, recht en de cultuur. De business vakken duren tot eind november en dan moeten we een aantal essays schrijven. Voor de mandarijn lessen hebben we een mid-term eind oktober en een final exam in januari.

De schooldagen zijn dus behoorlijk lang en daarna is het nog veel leren voor de volgende dag. De dagen gaan dus behoorlijk snel voorbij nu. Afgelopen woensdag zijn we nog met school naar een chinese acrobatiek voorstelling geweest. Ik wist niet precies wat ik me erbij moest voorstellen, maar achteraf bleek het echt een behoorlijk goede show te zijn. Het was erg indrukwekkend.

Ook vonden we dat we na een paar zware dagen ook wel even mochten relaxen. Dus hebben Ritish en ik onze voeten laten masseren. Voor €3,60 masseren ze je voeten 50 minuten lang, erg prettig!

Nu hebben we ook nog een lang weekend voor de boeg. Komende maandag hebben we vrij. Dit weekend is het namelijk Mid-Autumn Festival, ook wel het Moon Festival genoemd. De chinezen vieren het einde van de zomer oogsten. Er worden dan Moon-cakes gegeten onder de volle maan en met lantaarns rondgelopen. Ik ben benieuwd!

Dat was ie voor zover wel weer. Ik zal hier beneden nog wat "wist je datjes" plaatsen. Ik zal snel weer wat van me laten horen als hier wat nieuws is. Bedankt voor de mailtjes enzo. Tot gauw!

Groetjes Martijn

ps: ik heb nog een fijne plek gevonden om wat meer foto's online te zetten. Zie hier: http://picasaweb.google.nl/martijn.kusters

WIST JE DAT!

wist je dat... school verdomd moeilijk is hier
wist je dat... ze alleen maar chinees spreken
wist je dat... waar ik de helft niet van snap
wist je dat... het huiswerk voor de volgende les net zo veel als in rotterdam voor een hele maand
wist je dat... de meeste business vakken behoorlijk saai zijn

Advertisement



Tot: 0.069s; Tpl: 0.014s; cc: 8; qc: 49; dbt: 0.0338s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb