Cambodja: Takeo

Asia » Cambodia » South » Takéo
October 3rd 2004
Published: December 12th 2006

De wegDe wegDe weg

en veel beter zullen we ze niet tegen komen
Omdat het aantal vluchten van Banlung naar Phnom Penh (Phnom betekend heuvel of berg en Penh is de naam van een dame naar wie volgens de overlevering de stad is vernoemd, zij had een huis op de berg) is terug gebracht van 7 naar 4 in de week is onze rust dag in Phnom Penh op dag 3 komen te vervallen en worden we gelijk in het gareel geramd.
Karl heeft al gezegd dat hij houd van vroeg opstaan en op tijd weg gaan, met als gevolg dat de wekker al weer om 6:00u afgaat, niet dat ik hem hoor, ik wordt om 6:15u door Wijnand gewekt.
Na een lekker douche en het pakken van mijn tas zit ik om 6:30u, Rise and Shine, aan het ontbijt, gelukkig, hulde aan de Franse bezetters, de Fransen hebben toch nog wat goed gedaan, ze hebben stokbrood geïntroduceerd in Cambodja en de Cambodjanen kennen het nog steeds, geen noedel soep of ander ondefinieerbaar exotische ontbijt deze vakantie. Als we na het ontbijt naar buiten naar de bus lopen worden we overvallen door de welde melange van geuren, met name kolen vuurtjes die al overal zijn ontstoken en uitlaat gassen het is wel wat veel
UitzichtUitzichtUitzicht

vanaf Phnom Chrisor
allemaal zo vroeg op de morgen.
Alles wordt in de bus geladen en we gaan op weg naar Takeo, in de bus zijn eigenlijk onvoldoende plekken, met been ruimte, ik ga dus maar op de grond zitten, achterin de bus tegen de bagage aan.
Onderweg naar Takeo hebben we twee tussenstops, de eerste is bij een tampel waarvan ik de naam niet meer weet. Volgens de legende is de tempel gebouwd door een buitenechtelijke zoon van een of andere koning van rond 500 NC. Z'n moeder had een ring gehad van de koning en toen de zoon deze ring op zijn 16e verjaardag aan de koning liet zien krijg hij een stuk grond waar hij zijn eigen koninkrijk kon stichten. Vandaag is het twee weken voor 17 oktober een Boedistische feestdag voor de overledenen, om de geesten vast gunstig te stemmen komen een hoop mensen vandaag vast eten brengen, eht is dus een drukte van belang bij tempel, best gezellig.
De wegen zijn echt heel erg slecht, en naar verluid zullen ze niet veel beer worden de rest van de reis, grote gaten zijn er veel, op sommige stukken ontbreekt het asfalt soms geheel het is een behoorlijk hobbelige rit
Het meerHet meerHet meer

bij Takeo, inmens groot, alleen tijdens het regenseizoen
maar goed we moeten er maar aan wennen.
De volgende tempel op het programma is Phnom Chrisor, de naam zegt het een tempel op een heuvel, na meer dan 400 traptreden, en minimaal evenzoveel zweet druppels want het is erg warm en vochtig, bereiken we de top van wat we in Nederland toch gauw een berg noemen. En boven op de berg staan twee tempels, een moderne waar het nu erg druk is in verband met het feest van de doden en daarnaast een oude tempel uit de tijd van Saryavarman I, rond de 11de eeuw. De tempel is een beetje vervallen er is duidelijk geen geld voor een beetje restauratie, wat het ook weer heel mooi en toegankelijk maakt. Van af de berg hebben we een prachtig uitzicht over rijstvelden.
Aan de andere kant van de berg worden we weer opgewacht door de bus (chauffeur), deze brengt ons naar ons geusthouse in Takeo. We hebben een kwartiertje om ons op te frissen want onderweg is de lunch al gereserveerd. Takeo ligt in het regenseizoen aan een gigantische meer, de tempel die na de lunch op het programma staat is alleen met een speedboot bereikbaar, het is ongeveer een uurtje
De tempel op Phnom DaDe tempel op Phnom DaDe tempel op Phnom Da

nog zwart geblakerd door de vernielingen van de Rode Khmer
varen, het is een leuke tocht over het meer, aan een boel dingen is te zien dat het meer meestal droog staat, kaars recht rijen bomen die de wegen aan geven, eenzame huizen op een heuveltje. Het tempeltje zelf stelt niet zo veel voor, wel is duidelijk te zien hoe de Rode Khmer geprobeerd heeft de tempel te vernietigen, de brandplekken en granaat inslagen zijn nog duidelijk zichtbaar. Via een pas aan de andere kant van heuvel dalen we de berg af en drinken in het dorpje beneden aan de heuvel een wel verdient biertje, op ongeveer een kwartiertje varen licht een museum, of wat ervoor door moet gaan, het bestaat uit drie zaaltjes, terug in Takeo drinken we een biertje met een aantal groepsgenoten en daarna gaan we eten en na het eten lekker naar bed.

Tot: 0.079s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 41; dbt: 0.042s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb