Tomb Raider & alles te koop voor 1 dollar

Cambodia's flag
Asia » Cambodia » North » Siem Reap
July 9th 2009
Published: July 9th 2009

Gisteren en vandaag hebben wij de rest gedaan van Angkor Thom, het centrale gedeelte van Angkor. Net voor de ingang van Angkor Thom heb je misschien wel de bekendste tempel van allemaal: Angkor Wat. Gebouwd in de 12e eeuw als oorspronkelijk Hindu tempel die de 5 pieken van Mount Meru moest voorstellen en aan Shiva gewijd. Later omgezet naar een Boeddhistische tempel door dezelfde koning die het bouwde Jayavarman VII. Het is echt een reusachtig domein met een enorme gracht errond. Nog maar weinig zulke indrukwekkende gebouwen gezien.

Even stilstaan bij een typisch bezoek aan een tempel. Uw tuk-tuk rijder zet u af en een horde verkopers die alles aanbieden van sjaaltjes, drank tot geschiedenisboeken, meestal voor 1 dollar, omsingelen u. Er zijn relatief weinig toeristen door de crisis waardoor ze meestal redelijk wanhopig zijn. Er worden veel kinderen ingezet om medelijden op te wekken. De kinderen proberen meestal armbandjes en postkaartjes te verkopen. Als je nee zegt achtervolgen ze u even om aan te tonen hoe goed hun talenkennis is door te tellen tot 10 in duits, spaans, frans, engels enz.. De meesten kennen ook echt alle hoofdsteden van de wereld blijkbaar. Wanneer je dan toch niks koopt beginnen ze bijna te wenen waardoor het toch soms een knagend gevoel geeft. Vandaag, toen we drank kochten, hebben de verkoopsters even een babbeltje met ons gedaan. Behalve hun ervaringen uitwisselen van toen Angelina Jolie hier was voor de opnames, waren ze heel nieuwsgierig naar wat er gaande is in het westen. Het was voor hun zeer opvallend dat er zo weinig toeristen zijn en dat niemand meer iets koopt. Ze verkopen meestal maar voor 2-5 dollar per dag. Ook overal groepjes met landmijnslachtoffers die muziek spelen voor geld. En Siem Reap is dan nog de rijkste stad van Cambodja..

Terug naar de tempels... Na Angkor Wat hebben we het echte Angkor Thom betreden met een nog grotere gracht. Onderweg kwamen we massa's aapjes tegen die je kan voederen. We hebben ons even laten gaan in het cliche toeristengedrag. Dan zijn we aangekomen in Bayon, de tempel met meer dan 180 lachende gezichten. Een zeer mooie tempel met veel hoekjes en kamertjes om te ontdekken. Tot slot nog wat kleinere tempels bezocht gisteren. We hebben even een duik in het zwembadje genomen van onze guesthouse en na een babbeltje met Michael terug het nachtleven van Pubstreet ingedoken. Het leek ons een leuk idee om de Khmer BBQ te proberen, maar het was toch niet zo'n positieve ervaring. We hebben een klein bordje slang gekregen (smaakt niet slecht) die wij zelf moesten grillen op een koepelvormige bbq. Echt zeer onhandig, en als je weet dat een goeie maaltijd hier $2.50 kost, was $6 toch net iets teveel. Na een dessertje elders zijn we in de 'Angkor What?' bar iets gaan drinken. Nog even gebabbeld met een Waregemnaar, een Australier en zatte Britten voor het slapen gaan.

Vandaag even wat langer geslapen alvorens de laatste twee tempels te doen. De eerste was Ta Keo met geschift steile trappen (volgens eva dan toch). Naar boven niet zo'n probleem, maar naar beneden was wat anders. Het lijkt alsof je in een afgrond kijkt als je van boven staat. Tot slot dan de echte Tomb Raider tempel bezocht, Ta Phrom. Deze tempel is bekend omwille van de vergroeing van de bomen met de ruines wat een unieke sfeer geeft.

Siem Reap was een zeer leuke ervaring, maar wij zijn even 'uitgetempeld'. Straks naar Vietnam. Tot de volgende!

De Dochter van LiangDe Dochter van Liang
De Dochter van Liang

Onze tuk-tuk chauffeur moest zijn dochter even afzetten en ze is even naar de tempels met ons gekomen
BayonBayon
Bayon

De honderden gezichten
Ta KeoTa Keo
Ta Keo

Na onze succesvolle afdaling
De Tomb Raider fotoDe Tomb Raider foto
De Tomb Raider foto

Vol met toeristen die hun beurt afwachten
Landmijn SlachtoffersLandmijn Slachtoffers
Landmijn Slachtoffers

Je ziet deze Khmer bandjes overal met slachtoffers van landmijnen die muziek maken om rond te komen

Tot: 0.06s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 56; dbt: 0.0319s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb