Angkor

October 9th 2008
Published: October 11th 2008

PlattelandsdorpPlattelandsdorpPlattelandsdorp

Dochter des huizes
Siem Reap, ooit een zeer klein authentiek Cambodjaans dorpje, ontvangt jaarlijks meer dan twee miljoen mensen. Het is de thuishaven van elke toerist op weg naar de tempels van Angkor, één van de drukst bezochte erfgoedsites ter wereld. Het dorpje kende de laatste jaren een grote boom met alle gevolgen vandien. Hotels, restaurants, bars,... komen als paddestoelen uit de grond, de tuk-tuk-mafia betaalt smeergeld om het verhuur van motorfietsen te verbieden, de dollar is de gangbare munt en alles kost hier one dollah!.
Bovendien is de druk bereden weg van Siem Reap tot de Thaise grens in een zeer erbarmelijke staat omdat één of andere Thaise luchtvaartmaatschappij smeergeld betaalt aan de Cambodjaanse regering deze niet te asfalteren.
We logeren in een gezellig guesthouse waar we gratis een fiets kunnen gebruiken om de regio te verkennen. We maken een tocht tot het Tonlé Sap meer op elf kilometer van Siem Reap. In het regenseizoen alleszins want in het droogseizoen keert de stroomrichting van het meer om, vloeit al het water terug in de Mekong-rivier en verkleint het meer aanzienlijk. We maken een boottochtje op het meer en zien het leven zoals het is in een drijvend dorp: de kruidenier vaart met haar
Tonle SapTonle SapTonle Sap

Drijvend dorp gezien vanuit de lucht
goederen van huis tot huis, jongeren spelen pool op één van de ponton-terrasjes en kinderen gaan naar de pontonschool.
Natuurlijk zijn we ook naar hier gekomen om de prachtige tempels van Angkor te bezoeken. De hitte trotseren op de fiets is hard, maar onze inspanning loont bij het zien van al die pracht! Onze favoriet is Ta Prohm. Deze tempel werd niet gerenoveerd en gelaten zoals de Fransen hem vorige eeuw gevonden hebben: volledig overgroeid door de jungle.
Siem Reap heeft nog meer te bieden dan tempels alleen: wij dompelen ons een dagje onder in het dagelijkse leven op het platteland. We helpen een alleenstaande vrouw en haar twee kinderen bij het vernieuwen van het dak, gemaakt van aan elkaar genaaide palmbladeren en we prepareren lunch voor hen. Op het menu staan een groenten-vissoep, rijst en een pasteitje van gefermenteerde (= rotte, stinkende) vis en rode mieren die in een bananenblad gewikkeld op de grill gelegd wordt. Alle ingrediënten komen uit eigen tuin!
We wagen ons ook nog aan een echte kookcursus en bezoeken de NGO Artisans Angkor waar zijde gemaakt wordt. In de steen- en houtkapafdeling werken opgeleide artisten aan echte kunstwerken. Een mooi soevenier, maar een beetje te
Tonle SapTonle SapTonle Sap

Boottocht in de felle zon
zwaar voor onze rugzak!

We laten Siem Reap achter ons en reizen via Batambong verder tot Phnom Penh.

Tonle SapTonle Sap

Banteay Kdei

Nog een apsara
Ta ProhmTa Prohm
Ta Prohm

Ze hebben de tempel gelaten zoals Franse archeologen hem gevonden hem: volledig overwoekerd. De tempel deed dienst als decor voor Tomb Raider en Two Brothers.
Ta ProhmTa Prohm
Ta Prohm

Een beeldje komt tussen de takken piepen
Banteay SreiBanteay Srei
Banteay Srei

Klaar met de bazoeka...

Tot: 0.054s; Tpl: 0.014s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.019s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb