Beeldvorming en vooroordelen

Asia » Afghanistan » East » Kabul
January 24th 2011
Published: January 24th 2011

Tulbanden Tulbanden Tulbanden

Waarop je mensen al niet kunt beoordelen
Vanochtend kreeg ik een curieus verzoek van een aantal studenten. Er is vorige week een groepje studenten uit Uruzgan aangekomen in Kabul die hier een opleiding gaan doen tot leraar in het landbouwonderwijs. Na een opleiding van 2 jaar gaan ze terug naar Uruzgan om daar les te geven in een nieuwe landbouwschool die we dit jaar gaan bouwen.

Deze groep (het zijn allemaal jongens, in de leeftijd van 18-24 jaar) heeft 6 jaar middelbare school gevolgd in Uruzgan. Maar de kwaliteit van het onderwijs in het zuiden is zo slecht dat ze eerst een inhaalcursus krijgen in Kabul, en daarna instromen in de 2-jarige opleiding voor leraar in de landbouw. De provincies Kandahar, Helmand, en ook Uruzgan, zijn de bakermat van de Pashtun en van de Taliban. De jongens zitten nog helemaal vast in hun traditionele waarden en normen die in het zuiden van Afghanistan gelden. Ze lopen hier rond met grote tulbanden en enorme baarden. In het zuiden geeft dat aanzien, maar hier in het wereldse Kabul geeft dat problemen. Ze zien er uit als prototype Taliban strijders. Op straat worden ze continu lastig gevallen door de politie, en als ze hun identiteitsbewijs uit Uruzgan moeten laten zien
Russische gevechtshelicopterRussische gevechtshelicopterRussische gevechtshelicopter

Deze staat in een museum en doet dus geen dienst meer
aan de politie hier krijgen ze helemaal problemen.

Dus vanochtend kreeg ik het verzoek van deze heren of ik ze kan voorzien van nieuwe identiteitsbewijzen, om zo hun leven in Kabul makkelijker te maken. Dat gaat hier niet zomaar, dus er zal niks anders voor ze op zitten dan de tulbanden af te doen en hun baarden te laten bijknippen. In elk geval voor de periode dat ze in Kabul zijn. Maar dat is voorlopig nog een brug te ver. De tulband en woeste baard is een stuk van hun trots en hun identiteit, dat zet je niet zomaar overboord. Het zijn heel vredelievende, aardige, en behulpzame jongens, maar door hun uiterlijk worden ze hier voor terroristen versleten.

Vanmiddag kreeg ik een Engelsman op bezoek die in het zuiden van Afghanistan scholen bouwt voor een Engels project. Die vertelde een verhaal dat hij met 5 mullahs (geestelijk leiders) uit Helmand naar Londen was geweest, zodat ze met eigen ogen het verderfelijke Engeland konden zien. Nadat ze geland waren op Heathrow reden ze per taxi naar het centrum van Londen. De taxichauffeur bleek een Afghaan te zijn die ook Pashto sprak (de taal uit het zuiden). De mullahs konden
HoofddoekenHoofddoekenHoofddoeken

Wat is daar in Europa niet om te doen geweest, en nog steeds!
hun ogen niet geloven: zij waren er vast van overtuigd dat Afghanen in Engeland niet mogen werken, geen auto mogen rijden, geen huis mogen bezitten, dat ze op een verschrikkelijke manier worden gediscrimineerd, dat ze op straat moeten slapen, enzovoorts. Die verhalen doen hier dus de ronde. Maar de taxichauffeur was al jaren in vaste dienst bij het taxibedrijf, hij reed auto voor zijn dagelijks werk, en hij had ook een eigen huis waar hij met zijn gezin woonde.

De mullahs bezochten daarna de Aziatische wijk in Londen. Binnen die Aziatische wijk is er ook een complete Afghaanse wijk, waar de winkels uithangborden hebben in het Dari en Pashto. Volgens David, die de mullahs had begeleid, sprongen de ogen zo ongeveer uit hun hoofd toen de mullahs dat allemaal zagen. Zoiets kon niet bestaan! Hun beeld van het satanische Engeland was dan ook drastisch bijgesteld na dit bezoek. “Dit bezoek heeft tienduizend pond gekost”, zo zei David tegen me, “en het heeft meer effect gehad dan 10 miljoen pond voor de Engelse troepen in Helmand”. De mullahs vertellen nu een heel ander verhaal over het westen tijdens hun vrijdagse preken in de moskeeën.

In Nederland (en in Engeland,
Eten op z'n AfghaansEten op z'n AfghaansEten op z'n Afghaans

Nu, in de winter, wonen we in een kleine kamer die we kunnen warmstoken. We eten zittend op de grond, net als Afghanen. Ook reden voor een vooroordeel?
en overal in het Westen) zijn er dezelfde vooroordelen over Afghanistan. Daar wonen alleen maar terroristen die buitenlanders kidnappen, hulpverleners aanvallen, en het westen willen vernietigen. De werkelijkheid is natuurlijk heel anders. Het is waar dat er hier boeven rondlopen, dat er fundamentalistische strijders zijn, maar Kabul is door de bank genomen minder gevaarlijk dan sommige Londense wijken. Maar dat past niet in het beeld dat de media ons elke dag willen laten geloven. Helaas. We moeten eens wat vaker bij elkaar in de keuken kijken.

24th January 2011

We zien het helemaal voor ons. Maar zolang je eigen waarde bij een ander niet geldt, wordt het toch ingewikkeld. En zolang het onderwijs ook zo "gebiedsgebonden" is, is mijn opleiding plotseling heel anders dan die van jou. Toch fijn dat we hiervan iets hebben kunnen proeven. groeten

ps mooie foto's trouwens
24th January 2011

reactie travel bolg en.. verjaarag Miriam
Vooroordelen! Wat zou het leven toch eenvoudig zijn als die niet bestonden!!! Lieve Miriam, nog even en dan ben je jarig! vanharte gefelicteerd met je verjaardag 3 februari!! Ab en ik wensen je een hele fijne dag toe. Veel liefs Ab en Anneke
24th January 2011

leuke foto van een ons bekende 'mee-eter..'. het land vrij en leefbaar maken lijkt me een zaak van niet alleen lange adem maar ook van meerdere generaties. Maar "elke dag een draadje maakt een hemdsmouw in een jaar..." Succes hannie
25th January 2011

we moeten meer bij elkaar op visite

Tot: 0.141s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 50; dbt: 0.0825s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb