Een productieve dag


Advertisement
Afghanistan's flag
Asia » Afghanistan » East » Kabul
December 9th 2009
Published: December 9th 2009
Edit Blog Post

8 december
Vandaag heb ik een productieve dag gehad. Omdat op kantoor het Internet eigenlijk nooit werkt was ik al voor 6 uur opgestaan om in het Guesthouse voor het ontbijt mijn email te controleren en berichten te beantwoorden. Op de ambassade had ik al 3 dagen geen gehoor gekregen via de telefoon (de telefoon blijkt ook niet 100% betrouwbaar), dus ook daarheen een mailtje gestuurd.
Het busje dat mij altijd ophaalt kwam keurig op tijd, ruim half acht, zodat ik om kwart over acht op kantoor was. De koffie stond al te pruttelen, de geur van verse koffie kwam me in de gang tegemoet. Tegen negen uur waren de informatica jongens er ook. Iemand kwam binnenlopen met de mededeling dat het Internet weer zou moeten werken. Geprobeerd, en waarachtig! Het Internet werkte. Heel langzaam, maar toch. Met een beetje geduld kon ik mijn e-mails openen. Er bleek zelfs al een reactie per email van de ambassade te zijn, en even later kreeg ik ook een telefoontje daarvandaan. De ambassade is best heel behulpzaam, dus die gaat weer een paar dingen voor het project regelen.
Om ruim 10 uur stelde de adviseur van de Duitse organisatie GTZ voor om naar het Duitse kantoor te gaan. Ons project zou op een aantal gebieden heel vruchtbaar kunnen samenwerken met het Duitse programma, en de Duitse programmaleider had die ochtend alle tijd. Dat werd een heel vruchtbaar gesprek, en we hebben afspraken gemaakt om onze programma’s voor een deel te koppelen en af te stemmen. De Duitsers zijn zo enthousiast dat, als ik het koude kantoor van het ministerie eens zat ben, ik ben uitgenodigd om bij hun op kantoor te komen zitten. Lekker warm bij de gashaard. De Europese integratie verloopt in Afghanistan geloof ik soepeler dan in Europa zelf. Ook de lunch op het GTZ kantoor was heel lekker.

Na de lunch een ander onderwerp bij de kop gepakt: de taakomschrijvingen formuleren van een aantal nieuw te rekruteren deskundigen (met Nederlands geld, maar met een contract bij een internationale organisatie) die als adviseur aan het ministerie van onderwijs worden toegevoegd. Na een uurtje brainstormen en een constructieve discussie met de adviseur van onze Afghaanse viceminister van onderwijs stond ook dat netjes op papier.
Het gebeurt niet vaak dat je op één dag zoveel kunt doen. Maar vandaag was zo’n dag.


Advertisement



Tot: 0.142s; Tpl: 0.009s; cc: 8; qc: 49; dbt: 0.0827s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb