Morocco - Marrakech

Africa
December 20th 2009
Published: December 20th 2009

Platteland vanuit de treinPlatteland vanuit de treinPlatteland vanuit de trein

Platteland vanuit de trein
Good evening beste lezer,

here we go voor de laatste blog entry.

Gisteren ben ik samen opgestaan met de stad Rabat: terwijl ik een toerke ga lopen komt de stad tot leven en nemen de Marokkanen de bus, trein en taxi richting hun werk. Helaas heb ik ook gedouched samen met de stad: net wanneer ik de Chellah (oude dodenstad) bereik, valt het met bakken uit de lucht en sta ik net zoals de Marokkaanse vrouw wat verderop te schuilen onder een palmboom.
Niet dat dat veel hielp 😊
Maar geen erg, daardoor zit ik fris op de trein richting Marrakech: dit is een rit van 4u30min doorheen het Marokkaanse binnenland in het gezelschap van naar Frankrijk uitgeweken Marokkanen die hun vader komen bezoeken.

Marrakech zelf dan: ik ga proberen veel te vertellen over Marrakech, maar ik ga steeds terugkomen op het hart van deze stad, de place Jemaa el Fna, omdat dit nu eenmaal is waar de stad om draait. Dit is een groot L-vormig plein met zoveel verschillende attracties dat het urenlang je aandacht trekt: zowel toeristen als Marokkanen troepen samen rond verhalenvertellers om te luisteren naar hun oude stadslegendes, aapjes aan de leiband springen
Place Jemaa el-FnaPlace Jemaa el-FnaPlace Jemaa el-Fna

Place Jemaa el-Fna
vrolijk op en neer op de hoofden van toeristen (zeg NEE vanop 5 meter afstand of je hebt er één op je hoofd staan!), slangenbezweerders fluiten de cobra's tot in hun opgerichte houding, marchanten verkopen vers fruitsap, thee- en slakkenkramers voorzien je van een heerlijk voorgerecht en de openluchtrestaurants verwelkomen je in het midden van het plein voor het hoofdmenu!!

Na elke trip passeer ik hier (of beter gezegd, elke trip plan ik langs hier) voor een glas vers fruitsap en wat grappige scene's, dit is echt genieten!

OK, een poging om het niet-plein gedeelte van de stad te beschrijven (moest ik een gids uitbrengen, dat zou de opdeling zijn voor Marrakech).
Eén van de mooiste soeks is die van de ververs: de ambachtslieden brengen witte strengen wol hun atelier binnen en brengen ze even later weer naar buiten in dampende, felgekleurde toestand. Die gooien ze dan het dak op waar ze te drogen worden gehangen. De medina zelf is best nog rustig en tijdens een babbel zegt één van de kramers dat ze stevig last hebben van de crisis. Belangrijker echter is zijn advies op het einde: niet teveel nadenken, da's niet goed!

No problem, en
Place Jemaa el-FnaPlace Jemaa el-FnaPlace Jemaa el-Fna

Place Jemaa el-Fna
ik loop als kieken zonder kop verder door de steegjes van de medina, richting het Palais el-Badi (Onderweg eerst langs de place Jemaa el-Fna natuurlijk om iets te drinken). Marrakech is dé toeristenstad van Marokko, vandaar dat ik dit paleis binnenloop tussen een horde trigger happy Japanners met lenzen zo groot dat wanneer ze volledig zouden inzoemen dit het zwaartepunt zodanig verlegt dat het Japke zou kantelen.
Het paleis zelf is hier en daar omgedoopt tot kunstgallerij, met meesterwerken zoals "de kring van autodeuren" en "oversized table with matching chair". Inventief 😊

Daarna bezoek ik de Saadische graven. Niet dat ik die mensen gekend heb maar volgens de foto's in de gids zou dit mooi moeten zijn. Ze zijn bovendien bijzonder populair, het is hier zelfs aanschuiven om snel een foto te kunnen nemen!

Ondanks heimwee naar de place Jemaa el-Fna wandel ik verder, véél verder, naar het Aguedalpark. Dit plukje gras beslaat 3 km² maar weet toch niet echt indruk te maken, op een mooie poort in het midden na.

Daarnaast vind je in Marrakech ook nog de standaard collectie aan stadsmuren, bab's en moskees, die ga ik je ditmaal besparen!

Voila, dat was het
Place Jemaa el-Fna - fresh juicePlace Jemaa el-Fna - fresh juicePlace Jemaa el-Fna - fresh juice

Place Jemaa el-Fna - fresh juice
voor Marrakech, de laatste stad van de reis.
Morgen is het vroeg opstaan voor de trein richting aéroport Mohammed V, maar eerst nog eens naar de place Jemaa el-Fna om iets te eten!

In conclusion, Marokko is écht een aanrader: genieten van een compleet andere cultuur, vriendelijke mensen, leren onderhandelen (maar toch steeds verliezen😊 en warm weer!
En ik heb enkel maar de steden gezien, met de natuur erbij moet het helemaal de moeite zijn!

Cheeers and thanks for reading, see y'all soon!!

Place Jemaa el-Fna - story tellersPlace Jemaa el-Fna - story tellers

Place Jemaa el-Fna - food
Place Jemaa el-Fna - food2Place Jemaa el-Fna - food2
Place Jemaa el-Fna - food2

Place Jemaa el-Fna - food2
Place Jemaa el-Fna - escargots!Place Jemaa el-Fna - escargots!
Place Jemaa el-Fna - escargots!

Place Jemaa el-Fna - escargots!
Vers geverfde wolVers geverfde wol
Vers geverfde wol

Vers geverfde wol
drogende stukken stofdrogende stukken stof
drogende stukken stof

drogende stukken stof
Japkes (of Chinezen?Japkes (of Chinezen?
Japkes (of Chinezen?

Japkes (of Chinezen?
Palais el-BadiPalais el-Badi
Palais el-Badi

Palais el-Badi
cirkel van autodeurencirkel van autodeuren
cirkel van autodeuren

cirkel van autodeuren
oversized tableoversized table
oversized table

oversized table
Saadische gravenSaadische graven
Saadische graven

Saadische graven
...en de laatste voor Anouk!...en de laatste voor Anouk!
...en de laatste voor Anouk!

...en de laatste voor Anouk!
Snowy mountains in the backgroundSnowy mountains in the background
Snowy mountains in the background

Snowy mountains in the background
Poort in de tuinPoort in de tuin
Poort in de tuin

Poort in de tuin
Adios and peace out!Adios and peace out!
Adios and peace out!

Adios and peace out!

20th December 2009

Zalige reizen, écht! En supercoole foto's.

Tot: 0.752s; Tpl: 0.013s; cc: 8; qc: 54; dbt: 0.067s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb