Morocco - Rabat


Advertisement
Morocco's flag
Africa » Morocco » Rabat-Salé-Zemmour-Zaer » Rabat
December 18th 2009
Published: December 18th 2009
Edit Blog Post

De centrale avenue mohammed VDe centrale avenue mohammed VDe centrale avenue mohammed V

De centrale avenue mohammed V
Hi all,

de rit van Meknes naar Marrakech duurt zo'n 7 uur dus komt het goed uit om op de weg een dag halt te houden in Rabat, de hoofdstad van Marokko. Morgen de 2de etappe tot in Marrakech.

Rabat lijkt maar weinig op de steden die ik tot nu toe aangedaan heb; het is hier heel open dankzij de brede straten, netjes opgeruimd en bijzonder rustig. Dat laatste komt omdat het blijkbaar een feestdag is, en dat ben ik op deze manier te weten gekomen:
ik wordt voor de eerste maal deze vakantie door een blanke aangesproken, een Fransman.
Hij legt uit dat hij net in de medina beroofd is van zijn portefeuille en dat de ambassade gesloten is. Hij heeft wel nog een hotelkamer maar zit dus vast zonder geld of paspoort. Een voorbijlopende Senegalees laat ons weten dat naast het feit dat Senegal een Franse kolonie was (waarvoor de Fransman zich spontaan excuseert) het een feestdag is en de Fransman vraagt me om 100 of 200 dirham zodat hij verder kan, tenminste om iets te eten. Hij zal hiermee ooknaar iemand bellen die dan dat geld op mijn rekening terugstort. Pft, moeilijk in te schatten, maar
Half open bebouwingHalf open bebouwingHalf open bebouwing

Half open bebouwing
ik heb geen zin om me weer eens te laten afzetten. Hij heeft wel nog een hotelkamer voor een week dus ik stel voor dat hij hulp vraagt aan het hotel, en dat hij bijvoorbeeld naar huis belt zodat iemand van daaruit geld kan storten op rekening van het hotel of zo, of een kamer betalen, whatever. Hij vindt dit geen goed idee en vraagt opnieuw naar 100 dirham, foert, hij kan morgen naar de ambassade en van een dag zonder eten ga je absoluut niet dood. Ik geloof het niet meer.

Goed, mijn beurt om de medina in te trekken.
Ook al weet de capitoolgids me er niets meer over te vertellen, dat het feestdag is klopt waarschijnlijk wel: de medina is zo goed als leeg! Foute uur misschien?
Maar dit komt nog wel goed uit, waar ik naartoe wil is de Oudaiakasba aan de andere kant; dit is een 800 jaar oude burcht die op rotsen langs de atlantische oceaan is gebouwd.
De naam komt van de Oudaia, een stel vechtlustige Arabieren die de muur eromheen gebouwd hebben, dewelke prachtig wordt geflankeerd door een rij palmbomen.
Eens binnen de muren merk je niets meer van dit stoere
De muren omheen de kasbaDe muren omheen de kasbaDe muren omheen de kasba

De muren omheen de kasba
gedoe en wandel je tussen kleine oude huisjes die deels in helder blauw, deels in wit geverfd zijn. De hoofdstraat (er zijn maar 3 straten maar deze is toch net iets groter) geeft uit op een voormalige uitkijkpost. Vroeger hield men van hieruit het estuarium in 't oog, nu hebben de surfers en kiteboarders het gebied veroverd, JIIIIHAAAA!! Surf's up dude!

Naast blauw-witte huizen trakteert de binnenkant van de kasba je ook op een knappe andalusische tuin met oude torens en kantelen op de achtergrond.

Wanneer ik terugkeer via de medina is deze plots tot leven gekomen! Als je honger hebt is dit een zeer aangename plek om rond te lopen; ik koop wat Marokkaans snoep met noten en een zakske olijven om onderweg op te eten, de levende schildpadden zijn niet echt m'n ding dus die laat ik.

Next is een bezoek aan de Hassantoren en het mausoleum van Mohammed V.
De toren staat aan een plein dat bezaait is met oude zuilen: dit is geen kunstige grap of zo, maar wel de overschot van een oude, half afgewerkte maar ingestorte moskee waar de toren de minaret moest worden. Het mausoleum ernaast is wel piekfijn in
De prachtige blauw-witte huisjesDe prachtige blauw-witte huisjesDe prachtige blauw-witte huisjes

De prachtige blauw-witte huisjes
orde: Mohammed V is immers een enorm populaire koning van de 20ste eeuw en geen honderden jaren terug.

Op een stille betoging onderweg naar huis na was dit het voor vandaag!

Om te eindigen nog een vraag: doet er iemand van jullie mosterd op zijn spaghetti bolognaise? De dude van het restaurant zet dit naast m'n bord, maar na 20 keer schudden met het zoutvat had het bord pasta al genoeg smaak (ik dacht dat het parmesankaas was...).


ciao!!


Additional photos below
Photos: 21, Displayed: 21


Advertisement

Surfing Morocco!!Surfing Morocco!!
Surfing Morocco!!

Surfing Morocco!!
Surfing Morocco!! closeupSurfing Morocco!! closeup
Surfing Morocco!! closeup

Surfing Morocco!! closeup
...en nog eentje voor Anouk :)...en nog eentje voor Anouk :)
...en nog eentje voor Anouk :)

...en nog eentje voor Anouk :)
Soort van sporten om op de muur te klimmen?Soort van sporten om op de muur te klimmen?
Soort van sporten om op de muur te klimmen?

Soort van sporten om op de muur te klimmen?
De Analusische tuinDe Analusische tuin
De Analusische tuin

De Analusische tuin
Muren omheen de tuinMuren omheen de tuin
Muren omheen de tuin

Muren omheen de tuin
KanonKanon
Kanon

Kanon
Kasba muren - closeupKasba muren - closeup
Kasba muren - closeup

Kasba muren - closeup
Overdekt stuk MedinaOverdekt stuk Medina
Overdekt stuk Medina

Overdekt stuk Medina
Live turtlesLive turtles
Live turtles

Live turtles
Bewakers voor het MausoleumBewakers voor het Mausoleum
Bewakers voor het Mausoleum

Bewakers voor het Mausoleum
Het graf van Mohammed VHet graf van Mohammed V
Het graf van Mohammed V

Het graf van Mohammed V
plafond van het mausoleumplafond van het mausoleum
plafond van het mausoleum

plafond van het mausoleum
De wachters hadden net de vlag neergelatenDe wachters hadden net de vlag neergelaten
De wachters hadden net de vlag neergelaten

De wachters hadden net de vlag neergelaten
De Hassantoren en de oude zuilenDe Hassantoren en de oude zuilen
De Hassantoren en de oude zuilen

De Hassantoren en de oude zuilen
Some French Cathedral..Some French Cathedral..
Some French Cathedral..

Some French Cathedral..
BetogingBetoging
Betoging

Betoging


19th December 2009

Moroccan Memories
Hey Wouter, 't Gaat u daar goed, leuk he! Al uw verhalen klinken zo bekend in de oren... nooit gedacht dat ik dit zou zeggen maar nu ik uw foto's zie, wil ik precies nog wel eens een keertje terug. Ben zeer benieuwd om uw andere ervaringen te horen! PS: Als aflsuiter echt een keertje uit eten in Casa, daar aan de stadsmuren (Café Maure, dacht ik... lekkere tajines!) Tot snel! Eva
20th December 2009

To do
dag wouter, de tamtam in vlaanderen doet nog steeds goed zijn/haar werk - vandaar dat ik rap eens naar je blog surf. hopelijk neem je ook nog trein - bus - ... naar Marrakesh, wondermooie medina - wellicht beetje vergelijkbaar met Fez maar daar zijn wij dan weer niet geweest...

Tot: 0.126s; Tpl: 0.012s; cc: 10; qc: 58; dbt: 0.0647s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb