Familiebesøg - Kalahari Ørknen

Africa
April 27th 2009
Published: April 28th 2009

Mine forældre har været på besøg. Vi var flere steder henne, spredt udover knap 4 uger - så der var fuld fart over feltet.

Her kommer de første billeder fra Kalahari Ørkenen, hvor vi kørte mod allerede den dag, hvor de landede. Stakkels forældre fik knap mulighed for at pakke ud, men der var godt 1000 km derop, så det var lige på og hårdt.

De næste dage ventede ørken, ørken, ørken og en stegende hede - men der var alligevel mere at se end man lige skulle tro.

AnkommetAnkommet
Ankommet

Forældre er velankommet i Jhb International Airport. Med alt for meget tøj på i varmen.
SafariteltSafaritelt
Safaritelt

Safariteltet i baghaven, hvor vi sov den første aften på vores lange tur mod Kalahari.
MorgenmadMorgenmad
Morgenmad

Lidt morgenmad skulle der til, før det var videre mod Ørkensand.
The EyeThe Eye
The Eye

Et naturligt kildevæld i Kuruman, som producerer ca. 25 mill. liter kildevand dagligt. Angiveligt det største kildevæld i den sydlige hemisfære.
Kæmpe fugleredeKæmpe fuglerede
Kæmpe fuglerede

På vej op mod Kalahari så vi en masse mærkelige høstakke placeret oppe på telefonpæle og træer - det var fuglereder, som huser en masse små væver-fugle. Imponerende ingeniørarbejde at balancere så mange strå oppe på så lille en flade.
Hytte i KalahariHytte i Kalahari
Hytte i Kalahari

Den hytte, hvor vi boede i Kgagaladi Transfontier Park - den sydafrikanske del af Kalahari Ørkenen.
Firben med natsværmerFirben med natsværmer
Firben med natsværmer

Udenfor vores hytte boede der et par firben, som havde regnet ud, at muren omkring gårdlampen var et godt sted at fange insekter ved aftenstid.
Fars fødselsdagFars fødselsdag
Fars fødselsdag

Fars fødselsdag blev fejret, mens vi var på ørkenferie. Han fik en masse Vestas-lir fra mig, derfor vindmøllen på bordet.
Der grillesDer grilles
Der grilles

Far har fået lidt af sit overtøj af, mere passende til varmen i Kalahari - og nu grilles der!
Egern?Egern?
Egern?

Vores husven. Om det er et egern, fandt jeg aldrig ud af - ser ikke så egern-agtig ud, når jeg kigger på det igen. Uanset hvad var han en bedre husven end det flagermus, som flaksede rundt over vores hoveder inde i hytten, når det blev mørkt.
DaggryDaggry
Daggry

Daggry set fra hytten udover Kalahariørknen.
MuseumMuseum
Museum

På vores tur inde i nationalparken, var der et museum over de bosættere, som havde boet her omkring 1900-tallet, før de blev forflyttet ud af flodsengen. En tur til Uppington (nærmeste større by fra Kalahari) tog på daværende tid 14 dage i hestevogn.
BrøndBrønd
Brønd

Her kigger vi på en meget dyb brønd - nødvendig for at få vand op fra undergrunden i dette område. Gennemsnitlig er de nuværende vandboringer omkring 75 m. Det er nødvendigt at pumpe vand op for at dyrebestanden i Kalahari kan overleve - dette gøres med vindroser (traditionelle vindmøller) eller solceller.
KøkkenområdeKøkkenområde
Køkkenområde

Gården havde et udendørs køkken - indbyggerne her ernærede sig af landbrug (!) og jagt; bl.a. på gemsebukke og løver, som levede rundt om deres gård.
ØrkenØrken
Ørken

Ca. sådan her så det ud....
Mere ørkenMere ørken
Mere ørken

- og lidt mere af samme slags
Chip og ChapChip og Chap
Chip og Chap

Her er de rigtige egern i hvert fald - dem var der mange af.
Flere egernFlere egern
Flere egern

Vi blev enige om, at de var søde nok til at der blev taget flere billeder af dem.
CykelstyrCykelstyr
Cykelstyr

En gruppe af antiloper, som vi aldrig fandt ud af navnet på, men selv døbte cykelstyr.
Tættere påTættere på
Tættere på

Her kan man måske bedre se deres horn, som meget tydelig er formet som et cykelstyr!

Tot: 0.036s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 21; dbt: 0.0171s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb