Wild Coast med Mine

South Africa's flag
Africa » South Africa » Eastern Cape » Port St Johns
April 27th 2009
Published: April 27th 2009

Her kommer billeder og lidt tekst om min forlænget weekend med Mine ved Wild Coast.

Det var en super lækker weekend, og billederne kan måske bruges som inspiration for folk, som overvejer om en tur til Sydafrika er pengene og rejsen værd.

Mit salgstrick ville i hvert fald gå på: Sand, vand, vidunderligt landskab, dejlige mennesker og spændende kultur.

Wild Coast er Wunderschön!

Udsigt i Port St. EdwardsUdsigt i Port St. Edwards
Udsigt i Port St. Edwards

Efter at have været oppe knap kl 4 for at nå det tidlige morgenfly til Durban, fik vi endelig morgenmad i Port St. Edwards ved nitiden. Og det var dejligt.
ZuluhuseZuluhuse
Zuluhuse

Både traditionelle og moderne, selvom disse vist er i den mere moderne ende.
Køer ved vejenKøer ved vejen
Køer ved vejen

Heldigvis bare ved vejen og ikke på vejen.
BymylderBymylder
Bymylder

Wild Coast ligger omkring 200 km syd for Durban, men det tager utrolig lang tid at køre dertil - bakkede og snoede landevejer. Man skal holde godt øje med både dyr og mennesker på landevejen, og når man er inde i byen, skal man have tungen lige i munden.
Port St. JohnsPort St. Johns
Port St. Johns

Første punkt nået: Second Beach ved Port St. Johns - en lille perle, med en landsby med sine problemer: overfald, fattigdom og hajer. Ligeledes et favoritmål for øko-turisme og velmenende hippier, som fortaber sig i det afslappede liv, hvor tiden ikke er et problem og en dag tages af gangen. I længden en smule udmattende. Men her et hus med fantastisk udsigt over Second Beach.
Second BeachSecond Beach
Second Beach

Smukt og øde, men vi advares om ikke at færdes alene om aftenen, da der har været flere overfald på stranden de seneste måneder. Værst nytårsaften.
Mine & hundMine & hund
Mine & hund

Det var som om, at det var hunde vi mødte flest af på stranden. Og når man først havde fået samlet sig sådan en hund op, var den ikke til at slippe af med igen.
Og hunden er her endnuOg hunden er her endnu
Og hunden er her endnu

Senere kom en af dens venner til, så vi havde to hunde logrende omkring os.
Faren i vandetFaren i vandet
Faren i vandet

Vandet er dejlig varmt og utrolig fristende - men mens vi tager en lur på værelset, bliver en ung surfer dræbt på stranden samme eftermiddag af en haj. Han var kun 16 år og en del af en surfer-skole, som vores hostelvært havde etableret for lokale børn. Det er det tredje dødelige hajangreb indenfor det sidste halve år på denne lille strand. De to første dræbte var begge livreddere. Om der skal sættes hajnet op ud for Port St. Johns, diskuteres stadig - Miljøministeriet mener, at det er for dyrt (anslået til at koste ca. 600.000 kr årligt).
Nogle lokale huse ved strandenNogle lokale huse ved stranden
Nogle lokale huse ved stranden

Mange huser tilhører turister, som forelskede sig i Amopondo Beach (second beach) ved Port St. Johns og aldrig kunne rejse derfra igen. Tilværelsen er ret alternativ her.
Mine i tronsengenMine i tronsengen
Mine i tronsengen

Vores værelse på Amapondo Backpackers - tjek lige sengen ud!
BrusebadBrusebad
Brusebad

Brusebadet ved Amapondo Backpackers var Udendørs med god udsigt over stranden og vejen - og derfor sikkert også god udsigt fra stranden og vejen til badet. Men lækkert var det.
Køer på strandenKøer på stranden
Køer på stranden

Flere steder går der flokke af køer på stranden - de generes åbenbart ikke af varme, sand eller vand, eller at der intet spiseligt er her.
Udsigt over Second BeachUdsigt over Second Beach
Udsigt over Second Beach

Der er flere begrundelser bag navnet Wild Coast, men en af de traditionelle er kombinationen af vilde kyststrækninger, bratte klippeafspring, junglelignende bevoksninger og et brusende hav. Dertil kommer de folk, som bor her. Wild Coast er primært et Xhosa og Zulu-område; to befolkningsgrupper, der (som de største i Sydafrika) altid har haft problemer med hinanden. Folk i dette område er stolte og hjælpsomme - og en anelse vilde.

Tot: 0.118s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 51; dbt: 0.0535s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb