Foerste uge som begynder i begynder-Afrika


Advertisement
Africa
April 7th 2007
Published: April 7th 2007
Edit Blog Post

I skrivende stund sidder vi trygt og godt i lae paa en internetcafe mens den vildeste tropiske storm raser udenfor, saa nettet har lige vaeret nede og vi er fanget... Welcome to Ghana! Men det nyder vi, for vi elsker jo som bekendt alt der er tropisk og anderledes. Desuden er intet saa skidt at det ikke er godt for noget - Ghana lider af energikrise for tiden, hovedsageligt grundet manglende regn baade sidste aar og nu, da stoerstedelen af deres elektricitet produceres ved en dam her i Voltaregionen. Saa vi har allerede oplevet "power outtages" - der er skemalagte energiafbrydelser for at spare og den naeste er i aften kl 18 og 12 timer frem (saa nej, ingen ventilator til os i nat - det kan ikke anbefales, skulle jeg hilse og sige).

Men altsaa - der er godt nok allerede en hel del at fortaelle, saa det er ikke helt til at finde ud af hvor jeg skal starte. Vi er i Ho hvor vi har vaeret hele ugen, saadan for at falde lidt til og blive introduceret til alting (og det har vi haft brug for, tror jeg). Jeg er foerst lige begyndt at vaenne mig til at vaere den store attraktion hver gang man bevaeger sig uden for en doer. Boernene raaber "javuuu, javuuu" (hvid, hvid) hver gang de ser os - og de voksne siger "you're welcome". Det hele er venligt og oprigtigt ment, men det foeles alligevel fremmed og overvaeldende, for vi har jo ikke gjort andet end bare at vaere her.
Vi er startet blidt ud med vores indkvartering - Auntie har baade rindende vand og soerme ogsaa et indendoers toilet (hvor man skal have haanden ned i cisternen for at fremprovokere skyl). Og elektricitet (naar det er der) og vand i poser i koeleskabet til fri afbenyttelse. Saa vi lider ingen noed. Idag har vi vasket toej for foerste gang (og ja, det haenger jo saa ude i den tropiske storm lige nu), saa vi har skrubbet og vridet og skyllet til den store guldmedalje. De lokale fik sig en god griner af vores anstrengelser og en 14-aarig nabopige rystede opgivende paa hovedet og kom og hjalp os (og endte med at give mig 95 point ud af 100 for mine toejvaske-skills - ikke daarligt for en nybegynder, synes jeg!)
Man taenker maaske ikke over det - men i moerke er alle sorte, tjah - usynlige! Det er jo nok meget banalt, men ikke desto mindre overraskende at opleve at man bare ikke kan se folk foer de er to meter fra en. Saa tak for hjaelpen, pandelygte!


Advertisement



Tot: 0.73s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 47; dbt: 0.0404s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb