Ibens besøg: Blyde River & Kruger

Published: March 12th 2009

Lige nogle nye billeder herfra og lidt opdatering. Min søster har lige været på besøg, og det var super hyggeligt. Vi var lidt rundt i landet, først i Blyde River og Kruger og derefter Cape Town. Her er nogle billeder fra den første del af turen: Vi var først på strabads-hiking i Blyde River: jeg kunne ikke gå normalt i flere dage efter, men lignede kronisk en, som havde skidt i bukse... Read Full Entry

Photos are below

Skæv impalaSkæv impala
Skæv impala

En impala, der tygger så meget drøv, at den er helt skæv i hovedet.
SlangeSlange
Slange

Denne slange smuttede over vejen INDENFOR vores teltlejr!
Tæt påTæt på
Tæt på

Midt på vejen holdte der pludselig en masse biler = altid et godt tegn på spændende dyr. Her er løven, som vi troede forårsagede al virakken. Den er godt gemt i græsset.
TættereTættere
Tættere

Her fik vi et lidt bedre udsyn - og løven kradser træer som en rigtig kat. Samtidig kom der også flere løver luntende forbi inde i græsset.
Løven får øje på nogetLøven får øje på noget
Løven får øje på noget

Man kan desværre ikke se det på dette billede, andet end den har vendt sin opmærksom mod noget bagved. Men lige efter kom der en stor bøffel ud, som jagede løven væk. Indtil den opdagede, at løven ikke var alene der, men havde en helt del løvevenner omkring sig. Så luntede bøflen vist ellers væk igen.
GirafkadaverGirafkadaver
Girafkadaver

Da vi endelig kom forbi de andre biler, som blokerede for vejen og udsynet, så vi årsagen til alle løverne: de har slået en voksen giraf ihjel og hevet den ud på vejen, hvor de stadig var i gang med at æde. Men giraffen havde klart været død noget tid: der var ikke meget mave tilbage.
GirafGiraf
Giraf

Måske var det denne giraf, som var røget i svinget?
Hunløve ved siden af girafHunløve ved siden af giraf
Hunløve ved siden af giraf

Det er formodentlig denne hunløve, som har stået for selve drabet - selvom det godt nok er et stort dyr for hende at nedlægge.
Løve plus kadaverLøve plus kadaver
Løve plus kadaver

Løverne var mere interesserede i deres giraf end bilerne omkring. Måske var det også derfor at bøflen var heldig nok at slippe derfra i god behold. De var allerede for mætte og for dovne og ikke interesserede i at overlade deres bytte til andre strejfere.
HanløveHanløve
Hanløve

Der var også en stor han til stede - senere kom der flere løver til. Muligvis en ny flok.
GribbeGribbe
Gribbe

Hvis I åbner billedet i fuld format, kan I se alle gribbene kredse omkring klar til at overtage byttet, når de store rovdyr er forsvundet.
Gribbe på træGribbe på træ
Gribbe på træ

Og her sidder nogle andre gribbe og venter på deres chance.
Grib i aftenlysGrib i aftenlys
Grib i aftenlys

En ensom grib svæver rundt
På vej på aftensturPå vej på aftenstur
På vej på aftenstur

Vi var på sunset drive - hvor vi så leopard. Desværre intet billede denne gang, men den var der klart og tydeligt.
Løver ved aftenLøver ved aften
Løver ved aften

Vi kom forbi løverne igen - denne gang talte vi 12 løver. Der var i hvert fald tre store hanner, en masse hunner og nogle større unger. Muligvis der har været flere flokke omkring giraffen. Den havde nu ligget der i mere end 12 timer, og der lugtede dårligt, og der var fyldt med fluer.
Løver ved aften - nu med katteøjneLøver ved aften - nu med katteøjne
Løver ved aften - nu med katteøjne

Vi havde et spotlys med - og en idiot på bagsædet som lyste løverne lige ind i øjnene. Den ene hunløve blev synligt irritabelt og overvejede kraftigt, hvad den skulle gøre ved os.
SyndflodenSyndfloden
Syndfloden

På vej ud af Kruger, var det lidt lavt på benzin, men jeg havde nøje matematisk udregnet vores tur igennem parkens isolerede grusveje og var kommet frem til den konklusion, at vi godt kunne nå frem på tanken til næste benzintank. Vi kørte og kørte på små grusveje, hvor det gik op og ned, og der helt sikkert blev slugt en masse benzin. Jeg havde så ikke taget højde for tilgængeligheden af alternative ruter, når: 1. de pludselig vælger at spærre en vej af, som betyder man må vende om eller tage en omvej. 2. at nogle grusveje var ramt af massiv oversvømmelse. Vi mødte altså begge disse problemer, men da vi kom til oversvømmelsen, var der altså ingen anden vej end frem (hvis vi skulle nå tilbage til civilisation og ikke skubbe bilen gennem løve-land), og Iben fik meget behændigt - og hurtigt - kørt bilen sikkert over på den anden side af denne syndflod, mens jeg sad og klamrede mig til loftet, mens jeg ventede at blive ført bort at strømmen hvert øjeblik.
FlagermusFlagermus
Flagermus

Her spiste vi frokost i fred og ro, indtil vi opdagede alle de flyvende hunde i loftet.

Tot: 0.131s; Tpl: 0.018s; cc: 11; qc: 43; dbt: 0.0639s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb