Introductie weekje


Advertisement
South Africa's flag
Africa » South Africa » Eastern Cape » Port Alfred
May 8th 2014
Published: May 8th 2014
Edit Blog Post

Jaaaa onze eerste apen in de tuin gespot! Gauw al het eten verstoppen en deuren dichtdoen. Ze zijn erg bang voor mensen, zolang er geen eten of drinken in de buurt is. Dan worden ze agressief en nemen alles mee. Hebben we gehoord van andere mensen, de meesten vinden de apen ook niet zo leuk meer, ik vind ze nog wel schattig. Haha

Dinsdag was de dag van de townshiptour, we zijn met een groep van twintig studenten in de Stenden Bus gestapt. We hebben daar een aantal projecten gezien, van een bakkerij tot een schooltje waar kinderen computerles krijgen, een school voor gehandicapte kinderen tot een naschoolse opvang. In de opvang werden we verwelkomd door een groep kinderen en een begeleidster die aan het zingen waren. Man wat kunnen deze mensen zingen, zo gaaf om te horen!
Op het begin van de tour dacht ik dat het allemaal wel meeviel, iedereen woonde in stenen huisjes. Wel slechter en kleiner dan ‘normaal.’ Maar hoe verder we reden, hoe slechter de huisjes werden. Daar had je uiteindelijk het typische beeld van een sloppenwijk, hutjes met golfplaten en kinderen spelen op de straat, dragen geen schoenen en hebben echt niks. Ook wordt er eten gezocht en gespeeld door de kinderen op de vuilnisbult, we zijn er ‘helaas’ niet heel dicht bij gekomen. Maar je zag de rookpluimen ervan af komen en kon de stank al een beetje ruiken. Dat is hun leven en dat kan nooit goed zijn.. Maar toch zijn ze ontzettend vrolijk, lachen en zwaaien naar je. Ook gaan ze gelijk met z’n allen poseren als je een foto maakt. Heerlijk lieve kindjes, al moet je nog steeds op je spullen passen!
Vrijdag krijgen we alle projecten te zien die er zijn in de townships en mogen wij de projecten kiezen en verdelen onder de humanitarian studenten, dan weet ik wat ik de komende 7 week ga doen.

Eindelijk hebben we ook een plek gevonden om op Wi-Fi te kunnen, dus ik kan wat vaker en makkelijker iets van me laten horen! En ik heb dan vandaag ook mijn Afrikaanse sim kaart gekregen van school met een echt Afrikaans nummer, +27606365741. Appen en sms’en mag, bellen blijft toch wel een beetje duur.

En lieve mensen, IK HEB HEEERLIJK WARM GEDOUCHT!!! Het is millimeter werk om de koude kraan op de juiste positie te krijgen dat je precies goed water hebt, 1 millimeter verder en het is steenkoud en 1 terug is het bloedheet. Maar het is me gelukt!

Woensdag waren de presidentsverkiezingen in Zuid Afrika, een officiële vrije dag voor iedereen. De voorspellingen waren heerlijk, volop zon en 28 graden. De plannen waren dus: STRAND! ‘s Ochtends om 9.00 zaten we aan het ontbijt, lekker te genieten in de tuin. Daarna naar de supermarkt geweest, hopend dat het open zou zijn. We waren onderweg naar de supermarkt, kwam er een super vriendelijke Engelse mevrouw ons tegen en die nam ons mee in haar pick-up. Scheelt ons weer een stukje lopen de berg af. Het winkelcentrum was grotendeels open, daar hebben Iris en ik een allesbestendige Nokia inclusief sim kaart (met weer een ander nummer) gekocht, voor 119 rand (omgerekend €8.50). Deze telefoon kunnen we mooi meenemen de townships in, als ie gestolen wordt is het niet een probleem en mochten we iemand moeten bellen kan dat nog steeds. Daar heb ik ook even plakband gekocht om de foto’s en kaartjes op te hangen die ik uit Nederland meegenomen had. Het is nu gelijk een beetje gezelliger en is het meer mijn eigen plekje. Helaas kwamen we op de terugweg geen bekenden tegen, dan moeten we de berg op klimmen en dat is toch wel een beetje zwaar..
’S middags zouden we naar het strand, maar het was dik bewolkt, het waait en het is echt geen 28 graden. Toch hebben we onze bikini en zomerse kleren aangetrokken. We zijn de zee maar niet ingedoken en hebben het een half uurtje volgehouden op onze handdoekjes. Daarna maar weer snel terug en een lange broek aan. Het strand is wel heel mooi. Dus als het mooi weer wordt, ben ik daar te vinden!
Vanavond is de stapavond hier, dus er is eerst een feestje bij vrienden in het huis, die we al gemist hadden. Het is toch nog even wennen aan de tijden hier, het begint om7/8 uur in plaats van half 10. Foutje.. We zijn dus maar gelijk naar de Stenden Bar gegaan, waar ongeveer al het drank op was. De barman maakte maar wat voor ons, ik weet nog steeds niet wat het was. Daarna gaan we naar “Slots” het café hier in Port Alfred. We hebben daar even een uurtje gedanst, want ook dat sluit vroeg (om 24.00..) Daarna was er gezellig een after party voor ons huis.. Om 3 uur heeft Iris iedereen maar weer weggestuurd.

Vandaag was een rustig dagje, eerst heerlijk uitslapen. Het ontbijt op school mistte ik daardoor wel, ach een bakje yoghurt is ook prima. Daarna hadden we onze eerste ‘echte’ les, introductie meeting over de komende module en de projecten die school heeft. Het zijn wel iets andere projecten dan ik verwacht had, veel computerles geven en research doen over de projecten. We zullen zien, dinsdag krijgen we een tour langs alle projecten om ze in het echt te zien. Daarna een beetje geluncht en bij vriendinnen heerlijk in de tuin gelegen en genieten van de zon!
En jaa, ook hier kunnen we hardlopen. Dus Iris en ik (en nog een jongen die mee wou) heel sportief onze hardloop kleren aan en daar gingen we. Heuveltje op en heuveltje af, goed opletten waar je loopt want de wegen zijn hier niet zo goed als in Nederland. Eigenlijk zijn ze heel slecht. Voor de laatste berg zijn we toch maar gestopt, die was ons te steil omhoog!! Maar we kunnen trots zijn, we hebben hardgelopen!
Nu zit ik dus lekker in het ‘chill lokaal’ van school, 4 andere mensen naast mij zitten te skypen met vriendjes, ouders of familie. En ik typ dus alweer mijn derde mijn reisverslag.

Morgen hebben we nog wat laatste introductie lessen, als traditioneel eten (kippenpootjes, en hoofdjes enzo..) en nog een les over de Apartheid. En dan, jaja, staat ons eerste weekendje weggepland!! Iris en ik gaan met 2 andere meiden naar Jeffrey’s Bay, de auto is gehuurd, de accommodatie gereserveerd (en dat voor 30 euro per persoon, voor 3 dagen) Heeeerlijk leven!



Heel veel liefs vanuit Port Alfred, dikke kus Liesbeth

Advertisement



Tot: 0.081s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 50; dbt: 0.0411s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb