Liesbeth de Haan

Liesbethdh

Vrijdag 2 mei vlieg ik naar Zuid Afrika toe, daar zal ik de komende drie maand verblijven. De eerste 9 week, tot 5 juli, ga ik mijn tweede minor doen: Humanitarian management 2. In nederland ben ik van Februari tot April bezig geweest met Humanitarian Management 1, waar voornamelijk de theorie werd behandeld over rampgebieden, oorlogen, en de hulp die dan geboden wordt. In deze minor in Zuid Afrika zal ik meer praktijk gaan doen, we gaan in groepjes werken aan projecten in de sloppenwijken van Port Alfred.
Na deze minor komt allerliefste Christian ook naar Zuid Afrika en dan gaan we 3 week rondreizen van Kaapstad naar Johannesburg.
Ik zal deze drie maand proberen mijn blog bij te houden zodat jullie op de hoogte blijven van wat ik doe en de gebeurtenissen hier.
Heel veel liefs, Liesbeth

Europe » Netherlands » Province of Groningen » Aduard July 29th 2014

En daar zit ik dan weer, mijn allerlaatste blog vanuit Nederland. Na een goede vlucht, zonder vertragingen of verder gedoe (waar je toch wel een beetje bang voor bent met al die vliegtuigen van de laatste week) komen we om 5.50 aan in Frankfurt. T vliegtuig snel uit en op naar de bagage, alleen hoe lang we ook wachten; onze bagage is er na een half uur nog niet. Het zal toch niet.. Navraag bij de lufthansa bagage service geeft meer duidelijkheid, we reizen met de trein verder dus onze bagage wordt afgeleverd op het station. Fijn dat iemand dat ook even meedeelt, maar goed we krijgen een plattegrond mee en daar gaan we dan. Alleen de plattegrond is niet zo duidelijk, en geen idee waar we heen moeten.. Wat een gedoe en het is om ... read more
De trein naar Dusseldorf
Welkom thuis!

Africa » South Africa July 27th 2014

Bij Afrika denk je aan geelachtige landschappen, grote vlaktes, af en toe een boompje en heel veel droogte. Waar ik het grootste deel van mijn tijd heb doorgebracht, aan de kust, is dit typische beeld echt niet te vinden, daar is het een en al groen. Maar in Drakensberg hebben ze dit allemaal, oké de grote vlaktes dan niet helemaal, want t zijn echt bergen. Mooi om hier weer terug te zijn voor een paar dagen, het landschap verveelt me nog steeds niet! Dag 1 hebben we grotendeels in de auto doorgebracht, maar dag 2 zullen we de omgeving eens verkennen! Op naar het Royal Natal National Park in Drakensberg, op naar de bushmen paintings (bosjesmannen tekeningen). Na een korte wandeling van een half uurtje, maar wel lekker omhoog, komen we aan bij de tekeningen. Toch ... read more
Bushmanpaintings
De Shamaan
Zulu Dans

Africa » South Africa July 19th 2014

Het is dus niet helemaal goedgekomen, weer na rotpenals waardoor ik weer veel te laat in m’n bed lag, Nederland ligt eruit.. Toch wel een teleurstelling, niemand had verwacht dat ze zover zouden 5komen, maar als ze dan eenmaal in de halve finale staan wil je dat ze in de finale terechtkomen en die dit keer wel winnen. Maar we kunnen trots zijn! Zaterdag dan maar strijden voor de derde plek! ’s Ochtendsvroeg weer uitchecken, ja dit is geen vakantie hoor, dit is gewoon hard bikkelen! Elke ochtend rond een uur of 7.00/7.30 worden we bij t ontbijt verwacht! Dus daar gingen we weer om 7.00 uur voor t ontbijt. Beetje jammer dat er blijkbaar een misverstand was verstaan over het vertrek (en t ontbijt), we zouden pas 8.30 vertrekken ipv 7.30. Dus we zaten een ... read more
Monkeyland - Een gibon
Birds of Eden
Tsitsikamma - Hiken naar de waterval

Africa » South Africa July 9th 2014

En daar ging ik dan, om 9.00 met het busje van school naar het vliegveld van Port Elizabeth en om 12.00 zou ik opgehaald worden met vervoer van mijn verblijf in Port Elizabeth. En ja hoor, heel netjes om 12.00 stond er een mevrouw met een geel papiertje met “De Haan” erop. Alleen toen kwam het, de langste 30 minuten van mijn verblijf in Zuid Afrika. De lieve mevrouw kon niet zo goed Engels en sprak daarom heel snel Afrikaans en gebrekkig Engels door elkaar, het was gewoon niet te volgen. Maar na een tijdje alleen maar uhuh en yes te hebben gezegd, snapte ze nog niet dat ik het misschien allemaal niet volgde. Uiteindelijk kwam ik op de plaats van bestemming, Framesby Guesthouse, heel schattig en netjes verzorgd. Alleen de familie leefde in dit guesthouse ... read more
Lieve Chrisje eindelijk hier!
Onze kamer in Kaapstad
De cheeta wou niet echt kijken..

Africa » South Africa » Eastern Cape » Port Elizabeth July 5th 2014

En toen was het echt de laatste week op school, wat zijn die weken voorbij gevlogen! Helaas heb ik op dinsdag afscheid moeten nemen van een medestudent en vriend van campus. Na een korte, maar mooie dienst en heel veel tranen waren we terug op campus en gaat het leven ‘weer gewoon door.’ Toch een heel raar idee en gek om zo te zeggen, vooral na dit. Maar hoe gek ook, het is wel de waarheid. Verder heb ik op dinsdag niks meer gedaan en woensdag eigenlijk ook niet. Donderdag ben ik nog samen met 4 vrienden (nog een keer) naar Gambit de Tamme Giraf geweest. Hopelijk wou hij nu wel netjes op de foto met mij! Eerst ging Derwin op de foto, gevolgd door Wiebke en Mark. En ja, ik was aan de beurt! Helaas ... read more
De reis die Chris en ik gaan doen

Africa » South Africa June 30th 2014

De laatste week is dan toch echt ingegaan, weer begin je van dingen afscheid te nemen en “de laatste keer.” Want volgende week zaterdagochtend om 9.00 staat het Stenden busje weer klaar om ons terug te brengen naar Port Elizabeth, waar ik nog 1 nacht zal blijven voordat Chris dan eindelijk komt! Vrijdag was het de laatste keer van mijn vrijwilligerswerk. Na 4 weken bij ontzettend schattige kindjes (en af en toe ook wel heel vervelende) te hebben gewerkt , was het vandaag alweer afscheid nemen. Nog 1 keer met onze krijtjes en kleurplaten opstap. Dit keer was het thema: seizoenen, dagen in de week en maanden van een jaar. Na een klein beetje les konden ze snel gaan kleuren. Het was maar een klein groepje van 12 kindjes. Ik zat bij de oudere kindjes en ... read more
Pannenkoeken bakken!
Knutselen voor Nederland!

Africa » South Africa » Eastern Cape » Coffee Bay June 25th 2014

Jaaaa Nederland heeft gewonnen! Wauw dat was wel even spannend zeg, ging het tegen Spanje zo makkelijk! Pizza eten en tegelijk voetbal kijken is toch wel wat lastiger dan ik dacht. Heb toch zeker twee doelpunten gemist, gelukkig bestaat er zoiets als herhaling! Verder was de pizza koud, aangezien we met z’n 14en waren, en waarschijnlijk die van mij buiten de oven heeft gewacht op de rest. Gelukkig maakte het toetje veel goed, een half stukje cheesecake en een half stukje chocoladecake met ijs. Jamjam! Daarna naar het huis van Pien gegaan en daar de verjaardag verder gevierd, totdat de buurvrouw (en medewerkster van Stenden) begon te klagen over geluidsoverlast en we naar school werden gestuurd. Daar heb ik nog de wedstrijd gekeken tussen Spanje en Chili, en toen vond ik het wel prima. Lekker samen ... read more
Duo Penotti!
Dorpstour - Foto met de familie
Dorpstour - Xhosa huisje van binnen

Africa June 17th 2014

3:15 de wekker. Ja hoor, ik moet er toch aan geloven. Nog ergens midden in de nacht staat mijn wekker en moet ik mijn bed alweer uit. Maar heel gauw wakker worden, want over driekwartier moet ik fris en fruitig achter het stuur kruipen en de eerste uurtjes naar Drakensbergen rijden! Dus zo gezegd, zo gedaan. Om 4 uur gingen we richting het huis van twee andere meiden om hun op te halen. Er was alleen nog erg weinig leven te zien, en dan kijk je op whatsapp: laatst gezien om 2.30. Sowieso dat ze zich hebben verslapen! Dus na een paar honderd appjes en een belletje werden ze toch wakker en konden we om 4.20 dan toch echt vertrekken! Wat een rust op de weg, lekker aan 1 stuk door rijden. En na een paar ... read more
Voor het abseilen een groepsfoto
Abseilen

Africa » South Africa » Western Cape » Cape Town » Green Point June 11th 2014

En ja hoor, precies op tijd, stond daar onze taxi om 15.30 voor het huis te wachten. Voor een bedrag van 300 rand (pp) worden we naar Port Elizabeth gebracht, toch weer een ritje van 2 uur. In Nederland kun je daarvoor niet eens het openbaar vervoer nemen, dus super fijn hier! We hadden wat extra tijd gerekend, voor files en vertragingen enzo. Alleen natuurlijk hadden we die dan weer niet, waren we een uur te vroeg in Port Elizabeth bij de Intercape Office. Maar op een stoeltje plaats genomen en ons brood, beleg en mes tevoorschijn getoverd, ons lekkere avondeten. Ach je moet toch wat als je zo’n strak tijdschema hebt als wij hadden. En ja hoor, iets na 18.00 kwam onze bus eraan gereden. Wij gelijk instappen en ons werd verzocht helemaal vooraan te ... read more
Het hostel - De slaapkamer
De Tafelberg - De Klim
De Tafelberg - De top

Africa » South Africa » Eastern Cape » Port Alfred June 5th 2014

Dinsdag, ja ik zou er om half 8 (tegelijk met Iris) maar dat was me toch echt te vroeg. Dus lekker mn wekker wat later gezet. Heerlijk uitgeslapen tot half 10. En dat was het leukste van de hele dinsdag.. Om half 11 was ik aangekleed, gemake-upt, had ik ontbeten en zat ik in de Wi-Fi kamer op school. Jaa hoor, mijn dag vol huiswerk was dan toch echt begonnen. Om half 1 had ik even tijd voor een lunch, maar daarna gewoon weer door hoor. Lekker tot een uurtje of half 5 huiswerk gemaakt.. Studeren noemen ze dat volgens mij. Dus toen was het tijd voor afleiding, even lekker met Chris geskypt. Beetje bijkletsen over het weekend en over van alles en nog wat. ’s Avonds nog een beetje geinternet en lekker niks gedaan op ... read more
Onze kamer is de tweede van rechts
De algemene plaats
De kamer van de ene kant

Tot: 0.152s; Tpl: 0.007s; cc: 14; qc: 91; dbt: 0.0895s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb