Ghanesisk dagligdag - mere eller mindre, i hvert fald

COMING SOON HOUSE ADVERTISING ads_leader
Ghana's flag
Africa » Ghana » Volta
May 21st 2007
PUBLISHED: December 4th 2008

For selvom vi gerne vil bilde os selv ind at vi lever aah saa ghanesisk, saa er der stadig andre der forbereder vores maaltider og fejer gulvet paa vores vaerelse. Og saadan er det bare - for hvis man siger at man altsaa godt kan feje selv, saa er man for det foerste ret saa ubehoevlet fordi man ikke tager imod gaestfriheden - og man oedelaegger ogsaa boernenes mulighed for at lave deres huspligter. Og det kan vi jo ikke have.

Det er heller ikke alle ghanesere der har deres helt eget hul at skide i, med helt eget nybygget skur omkring - og med haengelaas paa, saa andre ikke kan komme forbi og bruge det. Men det har vi! Luksus, luksus, skulle jeg hilse og sige. Meget kan vores vaertsfar klare for os - men ikke soerge for at vores lort ikke lugter. Saa ammoniakdampene bliver staerkere og staerkere - og de smaa hvide orme mere og mere talrige. Nu stopper jeg med at skrive om vores toilet.

Vores familie er simpelthen saa soed og gaestfri, saa det er dejligt at vaere her. Vores vaertsfar hedder Sifas og er et fantastisk imponerende og inspirerende menneske - han er 62 og er pensioneret laerer, men har brugt sin pension paa at starte sin egen skole. Livet paa skolen er virkelig rart, for der er en god stemning og enormt megen glaede. Og Sifas er en fantastisk dygtig laerer - han kan gaa ind i hvilken som helst klasse og fastholde en hel klasse i hvilket som helst fag. Der er en utrolig respekt omkring hans person - og det er virkelig rart at se at det kan lade sig goere at drive en skole og undervise hernede uden at frygten for stokken konstant haenger over elevernes hoved. Der bliver dog slaaet lidt - og det er virkelig svaert at se paa fordi det er saa fremmed for os og ret saa uforstaaeligt at man kan faa sig selv til at slaa boern paa den maade. Men her er der stadig respekt for laereren - og ikke kun for stokken.

I vores hus bor 7 boern mellem 4 og 19 aar - nogle af dem er adopterede, fordi de af forskellige aarsager ikke kunne bo hos foraeldrene. Desuden har Sifas voksne boern med en ekskone - hvoraf to af dem er hhv. 22 og 30 og kommer og besoeger os nogle gange i weekender, de studerer begge. Den aeldste soen har en baerbar computer som han tager med - saa vi sad i onsdags og saa "Pan's Labyrint" og glemte helt Ghana omkring os i halvanden time. Det foeles naesten som at snyde - nu er man jo i Afrika - men det var nu hyggeligt (og en virkelig god film!)

Naar det kommer til maden lever vi naesten som ghanesere. Vi er blevet ret haarde til at sluge banku og fufu og til at spise med fingrene - og til at spise et varmt maaltid midt paa dagen (det slog ellers mig fuldstaendig ud i starten - puha). Vi har vaennet os til maden og nyder det virkelig meget - men det bliver ogsaa en lille smule ensformigt, saa jeg maa tage mig selv i at dagdroemme om ost, koldskaal, kartoffelsalat, kanelsnegle, et koldt glas maelk, tomatsalat med feta og oliven (aah!) og ja, se, der blev jeg lige revet med igen... Tsk tsk.

Sidste weekend besoegte vi de andre danske piger i Kpando og boede hos en af de andre pigers familie. Loerdag sidder vi og snakker, da vi hoerer et glaedesskrig fra det andet vaerelse. Soennen loeber ud til sin mor og de hopper og danser og skriger og jeg siger: "det lyder som om de har vundet i lotto". Vi spoerger moren og hun svarer: "vi fik bare "a happy call"". Hmm...? Vi gaar hen paa den anden soens bar for at faa en oel og hoerer foerst her - at de havde vundet i lotto! 26 millioner cedis - ganske vist "kun" 17.300 danske kroner, men det er jo en mindre formue hernede - saa der var fest i gaden paa baren! Og det var sjovt, for der blev virkelig danset - saadan 6-7 maend der gaar amok til tidens ghanesiske hit, det er vaerd at skrive hjem om (saa det goer jeg saa). De har saa meget rytme - det er helt underligt at se naar man kender danske fyres rytme (eller mangel paa samme). De festede og var glade - men kun indtil kl. 11 hvor vi sad alene tilbage, fordi alle var gaaet hjem. De havde vundet i lotto, hvad sker der? De er godt nok ikke de vilde festaber de ghanesere - men de skal jo ogsaa tidligt op...

COMING SOON HOUSE ADVERTISING ads_leader_blog_bottom

Comments only available on published blogs

Tot: 0.079s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 49; dbt: 0.0391s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb