Det finns ingen klippdass utom klippdassen ...

Egypt's flag
Africa » Egypt » Lower Egypt » Cairo
July 11th 2005
Published: July 14th 2005

Mellanlandning i PragMellanlandning i PragMellanlandning i Prag

Sahar kul kan man ha nar man mellanlandar, om man rakar gora det pa ratt stalle :-)
Jaha. Nu ar vi pa plats i Kairo, med uselt tangentbord, men med luftkonditionering. Nar man ar i denna hetta inser man att ett eller tva kraftverk till skulle vara pa sin plats, om det bara drev luftkonditioneringar :-)

Resan ner ar en rolig sak i sig, sa jag borjar dar.
Eftersom jag skulle traffa Petr, sa tog vi oss in till sta'n vid mellanlandning i Prag. Det visade sig att aven Roar, som pluggar dar till september, var ledig, samt att Jonas, kursare hemifran, var i Prag precis nu! Stor skandinavisk aterforening pa busshallplatsen Dejvicka, m.a.o.
Petr hade lokaliserat ett hak pa andra sidan gatan, sa vi fick oss ett par ol och lite mat.
Klart skojigt att ses igen, fast det var hans mormor som var talpedagog, inte mamma. Mittat.

Men efter ungefar en timme var det buss tebaks till flygpatsen. Synd. Mer synd nar vi inser, att flyget ar 2 timmar forsenat. helvete.
Jaha, vi gick fram och tillbaka, samt beskadade DJ Watts fran Fun-da-mental, vilket piggade upp Klas en aning ;-)

Tva timmar och en helvetesko (ko med prickar pa o) senare ar vi pa planet, far kudde och filt och sover lite.
Trafikkaos utanfor museetTrafikkaos utanfor museetTrafikkaos utanfor museet

Skord funderar pa om han annu en gang ska vaga livet och korsa vansinnestrafiken. Ar Egyptiska museet vart ett liv i rullstol?

Kairo kl 04.15 lokal tid. Det ar 03.15 svensk tid, det. Sadar 25 grader varmt och efter snurr for att man ju skulle betala sitt visum i pengavaxlingskontoret (logiskt ...) sa hittar vi banne mig var chauffor som hotellet utlovat! Lyckliga kliver vi in i var forsta egyptiska taxi, med Koranen i bakrutan. Kanns tryggt. Nar han borjar kora, forstar vi varfor han har den dar. Det ar som att en svensk satter pa sig sakerhetsbaltet.
Polacker kor som fromma bilskollarare i jamforelse.

Framme, lilla vandrarhemmet som kallar sig hotell ar utomordentligt, vi valjer ett rum utan egen dusch for 60 pund natten, det ar 90 SEK, det. Flakten i taket gor att rummet kommer kannas som ett paradis de kommande dagarna. Ergo: vill du av nagon outgrundlig anledning till Kairo, sov garna pa Meramees hotel, ett rum med egen dusch kostade 80 pund.

Vi sover nagra timmar och beslutar oss att inte paja dygnsrytmen, sa vi kliver upp igen vid 8. Frukost inkluderat i priset: tva typ korvbrod, en trekant ost (typ La vache qui rit, for er som kan franska ostar), en liten marmeladpack och ett kokt agg. Utan salt. Jaja, vi trodde inte att ngt
Nile City!Nile City!Nile City!

En framgangsrik, svensk exportvara! DOck kunde vi inte se varken Henrik Schyffert eller Robert Gustafsson, men de kanske var inne pa nagon av (bordell)batarna och hade full show ...
alls ingick, sa vi ar bara glada! Te och kaffe finns alltid att fa gratis, talar en skylt om. Bra stalle.

Nu ska vi uppleva Kairo, men vi beslutar att forst klara av de praktiska bestyren: en buss till Taba pa fredag och en tagbiljett till Alexandria pa onsdag (ja, i gar). Sjalvklart ligger inte busstationen och tagstationen bredvid varandra, utan nagon kilometer emellan.

Det ar nu vi upplever Kairo - the hard way. Detta ar en stad med ca 15 miljoner invanare och jag tror fan att alla har varsin bil. Har finns inte hogerregeln, utan framforregeln, den som ar framfor har forkorsratt. Blinkers finns och anvands ibland, men framfor allt tutar man narmast konstant. Man tutar om ngn ar i vagen, man tutar om man har en taxi och vill ha kunder, man tutar om man ser en polare och man tutar nar man ar glad, man tutar nar man ar ledsen och for att visa hur cool man ar. Nar da vagen ar fyrfilig och pa andra sidan den lilla linjen mellan riktningarna en annan fyrfilig vag gar, sa ar det manga tutor.
Ska man korsa dessa 8 filer, sa finns inte overgangsstallen. Man gar over nar det ar lite tomrum mellan de korande bilarna, helt enkelt.
Att jag var ett nervvrak efter ett par timmar kanske inte behover skrivas. Jag ar annars ratt bra pa att kliva ut i gatan framfor bilar och ga over, men har fick t.o.m. jag stora skalvan efter ett tag. Tja, jamfor med en kanin som "fastnat" framfor ett par billyktor i natten? Ungefar sa kanner man sig tio ganger per vag man korsar.
Men biljetter fick vi, taget till Alexandria skulle ta 3 timmar och vara luftkonditionerat ... kostnad? 24 SEK. Perfekt.

Klippdassen?
Klippdassen ar ett litet djur som lever i Sinai och paminner om kaniner. Kolla upp ordet i ett lexikon. Vi tror numera pa att klippdassen ar med oss och leder var vag, eftersom kartorna vi har (en i Lonely Planet och en fran ett tyskt kartforlag) inte stammer, men vi anda hittat ratt samt overlevt alla vagkorsningar. Idag korsade vi 12 filers motorvag, dar hastigheten var cirka 70 km/timme och manga bilar korde dar ...

Skavsar
Efter busstationen borjade jag fa ont i fotterna av sandalerna (varvid ressallskapet Skord, a.k.a. Klas, sjalvklart ska vara en messerschmitt och papeka saker om att ga in nykopta skor ordentligt). Efter att vaghalsit ha korsat 26;e juli-gatan kommer en till synes vanlig man och vill hjalpa till med plastret. Vi slutar inne i en butik for diverse turist-krimskrams, parfymflaskor med mera, med varsin kopp te i naven (och plaster pa mina stackars baktassar). Som de urbota svenskar vi fortfarande ar kan vi inte med att ga ut utan att ha handlat, sa nar forsaljaren talar om att han faktiskt ocksa har parfymoljor blir det lite intressantare. Efter noga (omstandligt, havdar Skord) sniffande pa diverse blommor och sandel faller valet pa en mindre flaska lotus. Forsaljaren forsoker se initierat nojd ut och talar om att det ar aldsta blomman i Egypten, samtidigt med dravlet om att det just idag (vilken tur vi har!) ar rabatt eftersom hans syster ska gifta sig. Jag avstar fran att gora en sprakvetenskaplig utlaggning om lotus, vilket till slut befriar oss ur forsaljarens langa klor.

Ah, ut pa den varma, varma gatan igen. Vi virrar runt lite (museum forst, ata sen ... eller omvant?). Under tiden hinner jag svettas bort de fina plastren jag fatt, sa vi far leta upp ett apotek. Det gick latt. Svarare var det att bli av med den igel till ung man som verkligen hakade sig fast. Forst ville han bara prata lite engelska med oss, for att ova. Vi forsoker artigt bli av med honom. Inte tillrackligt bestamt tydligen. Han begriper definitivt inte fina, svenska vinkar ... Eller vill inte begripa. Efter ett tag andras storyn iallafall till att han vill att vi ska kopa ut tax-free sprit till honom. Hans syster ska ju namligen ocksa gifta sig idag! Bara ta en taxi en liten bit, han betalar allt, det ar lugnt. Men vi vill ata sager vi. Ingen fara, ta er tid sager han och visar vagen till en schysst restaurang. Vi ater men sen orkar jag verkligen inte krangla med nagon javla taxi for att han vill ha lite billigare sprit, sa vi lyckas till slut bli av med honom med lite teater och vita logner. Tror vi ... (den rafflande upplosningen foljer imorgon! stay tuned!).

Pust.

Men nu javlar ska vi beskada mumier, Tutte och brudarna. En och annan kissekatt ocksa, for att halla Skord tyst och beskedlig. In pa Egyptian Museum alltsa (efter att for vilken gang i ordningen ha trotsat Doden korsande den helt vansinniga attafiliga vag som loper precis utanfor). Har far jag rikta ett stort tack till Monica for den fina brollopspresenten! (Pa hennes brollop i Spanien fick namligen gasterna solfjadrar). Egyptian Museum har massor med prylar, men ingen luftkonditionering. Det gor det lite jobbigt att se pa alla rummen. Framforallt om man fortfarande haltar omkring med skavsar. Sa solfjadern raddade upp situationen nagot, atminstone. Tuttes eget rum var det basta av alla, eftersom det faktiskt var luftkonditionerat. En annan cool kille (utan lask i hand) var Achnaton. Har snackar vi kroppshallning. Liten ful olmage och bojd rygg toppat av en framstrackt hals. Detta skulle alltsa vara ett skonhetsideal. Jag vet att Skord kommer snorpa pa munnen at mig nu, men snyggt ar det inte! Den stackars Nefertiti vars statyer drabbats av samma skonhetsideal var sakert mycket snyggare i verkligheten. Det har man ju sett pa film, om inte annat. Dagens besvikelse var forstas att min och Skords tvist om en Trivial Pursuit-fraga inte kunde losas, eftersom avdelningen for de mummifierade djuren inte stod att finna. Den stora gatan kvarstar alltsa; finns det exempel da falkar och katter begravts ihop eller inte?

Efter en snabb svang till vart paradisiskt flaktade rum, och en kall (tempererad) dusch, drar vi ivag till Gezira (uttalas som teve-kanalen Jazira), en o mitt i Nilen, for att ata middag pa stadens enda uttalat vegetariska restaurang, L'Aubergine. Nu visar det sig att den forstas har kott ocksa, men gott vegetariskt ar det iallafall. Schysst service och luftkonditionering gjorde sitt till ocksa.

Darefter promenerar vi hem langs Nilen (by night! flodbatar med kulorta lyktor och bevapnade vakter kantar strandpromenaden ...). Kanns smatt overkligt att promenera har - det ar ju for fan Nilen! Ni vet, den dar floden som annars bara finns i sagorna och kartbockerna.

Stupar till slut i sang efter en laaaaaaaaaaaaaaaang dag.

Imorgon skriver jag mer, om Klippdassen vill.

PS. Nu vet jag hur mitt personliga Sisyfos-straff ser ut, om jag nagonsin kommer till Hel. Jag blir tvungen att springa med en bricka varmt te tvars over en tolv-filig kairensk motorvag, iford skavande sandaler och en mycket varm burqa. Spiller jag nagot far jag hamta nytt. Det trakiga ar att alla 26 kopparna ar fyllda till ytspanningslage. Och dessutom maste jag fa i sockret innan jag ar framme pa andra sidan. Och rora om det ordentligt.

Jobbigt.
D.S.

Tot: 0.306s; Tpl: 0.014s; cc: 20; qc: 130; dbt: 0.1379s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb