Ramadan Kareem

Saudi Arabia's flag
Middle East » Saudi Arabia » Riyadh
July 22nd 2012
Published: July 22nd 2012

Een ordinaire aanrijdingEen ordinaire aanrijdingEen ordinaire aanrijding

Dit was een relatief onschuldig ongeluk met 2 vrachtwagens, maar het gaf wel veel oponthoud. Dit soor ongelukken zie ik bijna dagelijks
Ramadan Kareem, dat betekent de heilige maand Ramadan. Ramadan is de naam van de negende maand in de Islamitische kalender, en vandaag hebben we al weer 3 Ramadan van het jaar 1433. Ik zag overal de spreuk “Ramadan Kareem” verschijnen, dus ik vroeg aan iemand op kantoor wat het woord Kareem precies betekent. Dat betekent gul of vrijgevig, maar in combinatie met Ramadan heeft het de speciale betekenis van de heilige maand Ramadan. Het is een maand van bezinning en inkeer, dus het is de bedoeling dat iedereen gelouterd wordt en er als een beter mens uit komt.

In Kabul hadden we ook al eens Ramadan meegemaakt, maar zo streng als hier was het daar zeker niet. Ramadan is voor alle moslims de vastenmaand. Moslims mogen tijdens deze maand niet eten, drinken, roken, of vrijen tussen zonsopgang en zonsondergang. Dat laatste komt op mij een beetje overdreven over, want wie heeft er in deze woestijn nu ‘s middags behoefte aan seks bij een temperatuur van 48 graden?

Niet-moslims worden geacht uit beleefdheid ook niet in het openbaar te eten of te drinken overdag, maar in dit land heeft de overheid een sanctie uitgevaardigd dat alle buitenlanders, ook de niet-moslims,
Net aangekomen: zes halve kunstkoeienNet aangekomen: zes halve kunstkoeienNet aangekomen: zes halve kunstkoeien

We krijgen nog een melkstal op school, maar om ruimte te sparen hebben we alleen zes achterkanten besteld (alle 6 navulbaar, dus de studenten kunnen eindeloos oefenen met melken)
het risico lopen te worden opgepakt en het land uitgezet als ze betrapt worden. Ook muziek is deze maand uit den boze. Dat is te merken als ik naar het werk rijd, want de radiostations hebben nu of alleen praatprogramma’s, of recitals uit de koran. Dus zet ik maar een leuke CD op onderweg, met de ramen van de auto stijf dicht en de airco op vol.

Ik ben al door diverse mensen gewaarschuwd dat ik extra alert moet zijn op de weg. Er gebeuren relatief veel ongelukken in deze maand, meer dan in andere maanden, omdat de mensen vermoeid raken en niet meer op het verkeer letten. Dat bleek gisteren al, toen ik een ongeluk zag met zeker 5 auto’s waarvan de meeste in brand gevlogen waren. De rookpluim kon je al van kilometers afstand zien.

De werktijden zijn ook aangepast, we werken nu van 9 uur ‘s ochtends tot 3 uur ’s middags. Dat betekent in de praktijk dat veel mensen om 10 uur beginnen en om 12 uur weer weggaan. Er gebeurt dus feitelijk helemaal niets in deze maand. ’s Avonds om kwart voor zeven mag er hier weer gegeten worden. Dan vallen ze aan
Ramadan in de shopping mallRamadan in de shopping mallRamadan in de shopping mall

Het doet een beetje denken aan de Nederlandse kerstsfeer
op het eten als hongerige wolven, en ’s ochtends vroeg, voor zonsopgang, proppen de mensen zich nog een keer vol voor een hele dag. Ik veronderstelde dat zo’n vastenmaand een maand van matigheid is, maar dat is helemaal niet zo. De omzet van de supermarkten ligt in deze maand beduidend hoger dan in andere maanden. Onze slager in Kabul beweerde destijds ook al dat hij tijdens Ramadan 20% meer omzet had dan in de rest van het jaar. Dus eigenlijk is Ramadan een maand van overdag afzien, en totale onmatigheid ’s nachts. In elk geval wat eten en drinken betreft. Als ze dan liggen uit te buiken, helemaal volgepropt met zoete gerechten, vraag ik me af of ze ’s nachts nog wel zin hebben in sex, als het weer mag. Er is hier wel een bevolkingsexplosie aan de gang, de helft van de autochtone bevolking is jonger dan 17 jaar, en het hebben van veel kinderen geeft een zeer hoge status. Dus misschien is zo’n maand van seksuele onthouding bij daglicht toch wel een opoffering.

Vandaag (zondag 22 juli 2012 ofwel 3 Ramadan 1433) hadden we voor onze studenten de laatste herexamens. Morgen vergadert de examencommissie, en overmorgen gaan
Ramadan sterRamadan sterRamadan ster

Het lijkt wel op onze kerststerren, met Ramadan Kareem
we sluiten voor de zomervakantie, tot 1 september. Ik ben er helemaal aan toe, ook al zijn onze praktijkhallen nog steeds niet helemaal ingericht en moet er nog van alles gebeuren voordat we op 8 september weer gaan beginnen met de lessen voor het nieuwe seizoen.

Een erg ongelukEen erg ongeluk
Een erg ongeluk

Zeker 5 auto's, met doden en een enorme ravage. Ik houd dan ook exxtra afstand dezer dagen

22nd July 2012

Hoe lang nog?
Hallo Henk, Dat is een leuk verhaal en je mag inderdaad wel uitkijken op de weg als ik deze foto zie. Blijf je nog lang in Saudie Arabia? Misschien zie ik je dan niet meer op Larenstein, ik ga stoppen met werken op 1 januari. Het is genoeg geweest. De groetjes en misschien tot ziens.
23rd July 2012

Welkom in Wesepe:-)
Beste Henk, Nog een paar dagen en ik kan weer naar je zwaaien. Op dit moment is het hier ook mooi weer, gelukkig geen 48 graden. En wij mogen alles 24 uur :-) Lieve groetjes Ab en Anneke

Tot: 0.111s; Tpl: 0.011s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.0545s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb