Regen in de woestijn

Saudi Arabia's flag
Middle East » Saudi Arabia » Riyadh
December 10th 2011
Published: December 10th 2011

Twee weken geleden circuleerde al het bericht dat het misschien wel eens kon gaan regenen. Maar de zon scheen en de lucht was blauw, dus ik hechtte er niet te veel waarde aan. Maar ruim een week geleden betrok de lucht en verdween de zon achter een sluier van wolken. De wereld zag er plotseling heel anders uit, zonder het felle licht van de zon dat we elke dag gewend zijn. Dat bewolkte weer duurde één dag, daarna nog een dag, en in de daaropvolgende nacht werd ik wakker van een donderslag. En daarna het geluid van regen!

De volgende dag was heel de stad in rep en roer. Wij kijken nooit naar de Saoedische TV want daar begrijpen we toch niks van, maar de avond voordat de regen kwam was de minister van onderwijs op TV geweest om aan te kondigen dat alle openbare scholen de volgende dag gesloten zouden blijven, en alle kinderen dus een dag vrij hadden. Ook van de British School kregen we mailtjes met de mededeling dat de British School geen Saoedische openbare school was, en dat er dus die dag wel les was, maar dat ze begrip hadden voor die ouders die hun kinderen toch maar liever thuis hielden. Het zou de absenten niet worden aangerekend.

Het regende inderdaad bijna de hele dag, maar niet echt hard. Daar kon je makkelijk doorheen lopen of rijden. Voor Nederlandse begrippen was het dus niet meer dan een gewone regenachtige dag. Maar echte regen komt hier nauwelijks voor, dat gebeurt één keer in de paar jaar. Dus voor de mensen hier was het een hele bijzondere gebeurtenis, en ik had dan ook het gevoel dat we een soort ijsvrij hadden zonder dat het gevroren had. Voor een Nederlander klinkt “regenvrij” een beetje raar, als we dat in Nederland gaan invoeren komt er van werken en naar school gaan weinig meer terecht denk ik.

De straten van Riyad hebben geen riolering, dus het water blijft gewoon op straat staan. Dat leverde wel bijzondere taferelen op, vooral op de wat lagere plaatsen die plotseling waren omgetoverd tot kleine meertjes. De automobilisten durfden daar niet doorheen te rijden, dus het verkeer was een complete chaos. En op sommige plaatsen was het verraderlijk glad op de weg door de combinatie van vettige troep op het wegdek met daaroverheen een buitje regen. Dus er gebeurden extra veel ongelukken die dag. Ik zelf ben ook maar thuis gebleven, ik moest nog een dictaat schrijven en dat kon ik net zo goed thuis doen als op kantoor.

Na die ene dag regen was het ook al weer voorbij en was de lucht weer blauw. Maar de regen bleef wel de hele week onderwerp van gesprek. Een spannende gebeurtenis! En alle sterke verhalen kwamen weer boven, zoals die bui van jaren geleden, of over de straten in Jeddah, een grote havenstad aan de Rode Zee. Daar waren lang geleden nieuwe straten aangelegd en opgeleverd, met een riool er onder. Maar toen er jaren later een echte flinke regenbui kwam, bleek er onder de rioolputjes in de straat helemaal geen buis te zitten en stond de boel alsnog blank.

Vroeger las ik verhalen over de dorre woestijn die plotseling tot leven komt en gaat bloeien als het heeft geregend. Dus na die regendag keek ik elke dag vol spanning vanaf de snelweg over de woestijn of ik de bloemetjes al tevoorschijn zag komen. Maar helaas, echt bloeien doet het hier niet. Er staan hier en daar alleen wat sprietige struikjes. Die lijken inderdaad wel een beetje groener dan eerst, maar misschien alleen omdat het stof er afgespoeld is. Het verhaal van die bloeiende woestijn is dus wat mij betreft een fabeltje.

Grijze luchtenGrijze luchten
Grijze luchten

Dat komt niet elk jaar voor

10th December 2011

verjaardag
hallo henk ,we lazen net jou regen verslag, wat een verschil toch met nederland. we willen je alvast even feliciteren met je verjaardag zondag als jullie in wesepe zijn drinken we er een lekker glaasje wijn op groetjes aan corina en miriam groetjes Albert en Janneke

Tot: 0.097s; Tpl: 0.014s; cc: 6; qc: 24; dbt: 0.0714s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb