Marokko April 2011

Marrakech –Fez – Rabat – Casablanca
1 april tm 8 april 2011

vrijdag 1 april 2011.

Vanavond vliegen we om 21.40 uur naar Casablanca.
Alles is geregeld. Voor de beesten zorgt Brigit en Marieke en we hebben in de vakantie een bezichtiging voor het huis maar de makelaar regelt alles. De smartparking is geregeld. Ik heb tot een uurtje of 3 gewerkt en Jan heeft thuis gewerkt.
Om een uurtje of 6 gaan we rijden na nog een zuurkoolstampot te hebben gegeten want dat zullen we in Marokko niet krijgen. Er zijn geen files en we zijn op thuis op Schiphol. Een cappi bij Starbuck is traditie en dat laten we ons smaken. Eerst vliegen we om 21.40 uur dan staat op de schermen 22.00 uur bij de gate staat weer 21.40 uur en uiteindelijk vertrekken we ongeveer er tussen in.
Na wat turbulentie landen we om 23.30 uur in Casablanca. (2 uur tijdverschil) Abdel is onze reisleider en we stappen op de bus en gaan gelijk naar Marrakech. 3 uur rijden met een stop na ongeveer een uurtje.

Zaterdag 2 april 2011.

Het is inmiddels zaterdag en om 4 uur liggen we eindelijk in bed. Een hele lange dag..
Het Oudary hotel is oke met een mooi zwembad en in Marrokaanse stijl ingericht. Veel portjes en gekleurde lounge banken en prachtige gekleurde mozaiek vloeren.
Ontbijten doen we aan het zwembad met een bruin broodje met tomaat en ei.
Half 10 geeft Abdel uitleg over de excursies en om 11.00 uur stappen we eindelijk in de bus. Hassan is onze plaatselijke gids.
Als eerste bezoeken we het Baia paleis. Een mooi paleis maar veel te veel gepraat van Hassan. Daarna lopen we naar een soort drogist en die verkoopt en geeft een uitleg over kruiden en zalfjes. Wij kopen niets maar de rest van de groep wel.
Lunchen doen we op een dakterras wel leuk maar het is al 14.00 uur en eigenlijk hebben we nog niets van Marakech gezien dus het begint te kriebelen.
We gaan na de lunch nog mee naar de graftombes en nemen op het grote plein afscheid van de groep.
Helaas staan er veel mensen met apen en slagen waar ik zonder pardon voorbij loop.

De soeks lokken en we lopen door de smalle straatjes met alle kleine winkeltjes. We worden geholpen om de weg te vinden en we laten ons overhalen (terwijl ik mezelf beloofd had hier niet meer in te trappen) naar een leerlooierij te gaan. Het was een leuke wandeling en een interessante aanschouwing van het proces.
Op een groot stuk land staan allemaal betonnen bakken voor de huiden. Bij deze looierij wordt er niet met chemisch middelen gewerkt. Bij de ingang krijgen we een bosje verse munt en dat moeten we meenemen en ik snap heel snel waarom. Wat een STANK!!!!!!! Eerlijk is eerlijk zonder onze @gids@ hadden we dit niet gevonden. Ik heb me niet overlaten halen om een tas of iets te kopen.
Door de smalle straatjes proberen we cafe Arabe te vinden.
Wel komen we per ongelijk bij het fotografie museum waar we de prachtige foto bewonderen. Het zijn oude foto van 1890 tot 1950. Dit valt niet mee en na een keer of 6 vragen loopt er een jonge man mee en brengt ons naar het cafe. Wel wil jij hier geld voor hebben.

Cafe Arabe heeft een schitterend dakterras en heerlijke lounge banken. Een biertje en rose gaan er goed in vergezeld door de noten en olijfjes die we erbij kregen. Aansluitend nemen we een tonijn salade en verder eten we niets meer. We lopen weer naar het grote plein. Het is inmiddels donker. Op het plein staan wel 50 verse sinasappelsap verkopers. Een groot glas vers sap kost 40 euro cent. Jan drinkt er 2 op. Nog een cappi op een dakterras en met de taxi naar het hotel. De vermoeidheid gaat langzaam toeslaan.
Vanochtend hebben we geen excursie geboekt omdat we eerst deze dag wilden afwachten maar terug in het hotel boeken we toch de jeepsafari.
In de bar van ons hotel staat een voetbalwedstrijd op en Jan gaat hiernaar kijken met een plaatselijk biertje. Dit biertje smaakt iets minder lekker.
Er lopen in Marrakech wel wat katten maar niet zoveel honden. Ze zien er vies uit.
Het was vandaag behoorlijk warm tegen de 30 graden.

Zondag 3 april 2011.

Ik ben vroeg wakker en ga met een boek bij het zwembad liggen. Het is 7 uur.
Om 8 uur ga ik een fles water kopen en kom ik 2 mensen van de groep tegen die zeggen dat het 9 uur.

Paniek ! gauw Jan geroepen en na wat navraag is het inderdaad al 9 uur. De klok was nu in Marokko een uur teruggezet.
Niemand wist het en Abdel was het vergeten. Toch nog even ontbeten en we gaan 3 kwartier te laat op pad.

We rijden met 3 jeeps richting het Atlas gebergte. Buiten Marrakech wordt er veel gebouwd. Niet alleen huizen maar ook dure resorts met golfbanen. Verder is het kaal en droog met af en toe wat schapen met een herder. Op de droge aarde doen de olijfbomen het erg goed en die zien we veel. De fruitbomen staat vol in de bloesem. We stoppen in een Berber dorp en lopen een stuk de berg op. De berg is 1800 meter.
In de verte zien we besneewde bergtoppen. Na nog enkele fotostops stoppen we bij de rivier voor koffie. Het waait hard het is bewolkt en er vallen druppels uit. Onze gids voor vandaag heet ook Hassan en hij is een stuk sneller dan onze Hassan van gisteren. Hij ziet er ook sneller uit. Beetje macho. Langs het water lijkt het wel een boulevard met overal restaurantje met dezelfde tajin potten op het vuur. De marrokanen komen relaxen aan het water. Om naar de overkant te kunne moet over een gammele hangbrug. Na veel geslinger en geklim komen we aan bij een restaurant op de berg voor de lunch. We eten uit een tajin veel groenten en aardappel.

Hier was een leuke vrolijke hond, Grullo, waar Jan al snel vriendje mee was.
Na een late lunch rijden we om 15.30 uur weer naar beneden en bezoeken een agane noten fabriek.
3 vrouwen kraken met de hand de noten en maken er olie vanom te bakken en olie voor de cosmetica produkten. Later stoppen we bij een ceramiekfabriekje en de kleuren spatten van de schalen. Heel mooi maar we kopen niets.

Het regent weer. Om 18.45 uur zijn we terug in het hotel. Ondanks de regen lopen we naar het schitterende station van Marrakech en eten daar een zeer goede pizza in een Italiaans restaurant. We lopen nog een half uur op de mohammed VI boulevard, heel veel zeer luxe winkels, en drinken een cappi. Het blijft regenen.

Terug in het hotel nog een biertje en een voetbalwedstrijd kijken en dan naar bed. Ondanks de regen was het een geslaagde dag. Morgen wordt een lange dag in de bus naar Fez. Maar de route zal ongetwijfeld mooi zijn.

Maandag 4 april 2011.

We moeten vandaag meer dan 500 km rijden. Abdel laten we achter in Marrakech en onze nieuwe reisleider is Khaled. Hij weet veel en vertelt veel maar hij vertelt het leuk.

Om 7.30 uur rijden we weg. Het landschap is mooi. Veel groen en Hassan vertelt ons dat koning Mohammed VI veel voor het volk doet. Hij laat scholen bouwen en legt wegen aan en de water- en elektriciteitsvoorziering is geweldig. Het is ook verplicht om da straten schoon te houden en dat is te zien. Alle stadjes waar we doorheen rijden (over een geasfalteerde weg) zijn schoon en de stoepen zijn nieuwe met bomen en perken met planten. De vorige koning heeft om de sloppen wijken een hoge muur geplaatst dat je het niet kon zien hoe de mensen moeten leven. Nu laat de koning dat afbreken en laat sociale woningbouw bouwen. Je ziet het echt gebeuren. Heel veel nieuwe huizen en wegen..Geweldig. We ziwen ook weer een groot stuwmeer, voor de electriciteit..
We zien nog heel veel ooievaars, ook op een vuilnisbelt; Cederbomen en rode eik

De hoogste berg in het Atlasgebergte is 4000 mtr wij komen niet hoger dan 1660 mtr vandaag.
Na de koffiestop rijden we door een groen gebied met veel olijf en fruitbomen. Veel ezels en schapen. In Beni Melal lunchen we in een restaurant langs de rivier. Langzaam rijden we richting de het Atlas gebergte. Het uitzicht blijft mooi. Het weer is gelukkig weer oke hoewel we op hoogte zitten (1800 m). Bij het mondene plaatsje Ifrane,een skioord gelegen in de bossen met luxe huizen maken we nog een stop en lopen door het dorp. Om 19.30 uur zijn we in ons hotel Molay Yacoub, 20 km buiten Fez. We slapen in een apart kamer/huisje.leuk hotel met tuin en heel veel mussen
Het ligt behoorlijk buiten het centrum dus eten we in het hotel en zijn om 21.30 uur pas klaar met eten. Ik ga nog even lezen en dan lekker slapen.

Dinsdag 5 april 2011

Vannacht met hoofdpijn en misselijkheid wakker en ik had het koud. In de ochtend is het niet veel beter Ik ga toch mee ontbijten maar bij binnenkomst loop ik er snel uit door de warm en kruiden.
Ik ga wel met de excursie mee en na een flesje Cola verdwijnt de misselijkheid maar echt lekker voel ik mij niet.

De stad beataat uit 3 delen oud, nieuw en de universiteit
We worden afgezet in de nieuwe stad (1400) bij het koninklijk paleis met schitterende deuren waar geometrische rozen de deuren sieren. Het schoonmaakdag. De bronzen deuren worden met bittere sinasappels schoongewreven. Meer dan de poort krijgen we niet te zien van het paleis.
De volgende stop is boven op een berg met prachtig uitzicht over de stad. Dan naar een ceramiekfabriek waar je het hele proces kan volgens. Het draaien, verven en mozaiek snijden. De spullen zijn prachtig maar duur en veel te zwaar om mee te nemen. De bus weer in en naar de oude stad gebracht. Via een prachtige blauwe poort lopen we met de plaatselijke gids de smalle straatjes in met alle kleine winkeltjes en handwerkzaakjes. We bekijken in de smalle straatjes een internaat met een gigantisch binnenplaats.
Urenlang slenteren we door de straatjes en zonder gids kom je er bijna niet uit. De ezeltjes lopen hier als lastdier en er zitten vreselijk veel kleine katjes. De oe en ah’s blijven niet uit.

We lunchen in een mooi restaurant maar daar gaat het weer fout. De misselijkheid komt weer terug en de hoofdpijn ook. Een broodje gaat met moeite naar binnen. We belanden in een serieuze vechtpartij en een stuk of 5 van onze groep worden ook geraakt en Carmen (de collega van Jan) valt zelfs. Maar we houden er niets aan over. We bezoeken nog een leerlooierij en een weeffabriekje maar ik was niet in de mood om iets te bekijken en te kopen. Om 17.00 uur zijn we weer in ons hotel.
Ik duik gelijk in bed en krijg van Marie Jose een zoutoplossing.
Morgen gaan we naar Rabat.

Woensdag 6 april 2011.

Via de ruine’s van Vobulius waar we met een gids langs stenen en zuilen en mozaiekvloeren lopen gaan we naar Meknes. Hier is de mooiste poort van Marroko. De moskee was dicht maar het gebouw mogen we bezoeken. Veel mozaiek op de vloeren en aan de muren.
Lunch was weer hetzelfde.
Rabat is de hoofdstad van Marokko. Een van de belangrijkste uit de islamitisch cultuurgeschiedenis is het grafmonument van Mohammed V. Na 10 jaar voltooid in 1971. Eerst komen we langs de garde in rode uniformen op witte paarden en komen op een plein met allemaal palen.
We waren net op tijd voor de vlagceremonie veel gedoe om een vlag naar benenden te halen. Dan langs de staande gardesoldaat en binnen in het gebouw kijk je van bovenaf op de tombe.
Op het plein staat de Hassantoren, het symbool van Rabat. Gebouwd in de 12e eeuw en het enige overblijfsel van wat de grootste moskee in de moslimwereld had moeten worden.

Prima hotel Bourgreg tegenover de Medina. We lopen daar natuurlijk overheen en Jan koopt een Marokkaans voetbalshirt .

Als het donker wordt is het grote plein mooi verlicht en het is druk. We eten samen met Marie Jose en Annemerie in een leuk Marrokaans restaurant met uitzicht op het plein. Het eten was was minder.
Lekker terug geslenterd en alweer een leuke dag voorbij.

Donderdag 7 april 2011.

Vroeg uit de veren en op weg naar Casablanca de stad van Humphry Bogard en Ingrid Bergman. We volgende kustweg en drinken koffie op het strand. De zee is koud. Brrrr.
Nog 20 km en we zijn in CB. Er hangt smog en er is drukverkeer. Veel industrie. En het is 27 graden.
Er hangt veel smog door oa een smerige elektriciteitcentrale.
Voordat we naar het hotel gaan, gaan we naar een zeer indrukwekkende moskee, een paradepaardje, dat heel veel miljoenen heeft gekost, van de vorige Koning. De bouw duurde 10 jaar en was gereed in 1991. De inwoners vinden dit maar niets en blijven naar hun eigen moskee gaan.

Dan rijden we langs de krottenwijken en even later rijden we door de villawijk en kijken naar het huis waar Churchill, de invastie van Normandie, het Strijdplan daar heeft uitgedacht.
Lunch en naar het hotel. Het ligt aan de kust. Via Riks Cafe om de medina heen gelopen en we hebben 2 mooie schalen gekocht. Een voor Brigit, die op ons huis en de beestjes past, en 1 voor ons.

Om 5 uur pm halen we de dames op en gaan via de Mediana naar Riks cafe om te eten. Behoorlijk decadent maar wel leuk. Op de weg naar het hotel wordt MJ berooft van haar handtas. 2 Marokanen op een scooter.
Een ervan rukt met geweld de tas van haar schouder af, met alles er in ook haar paspoort. Zeer vervelend allemaal.
Het gebeurt zo snel dat je niet kan reageren.
Zij gaan met Khalid naar de politie om aangifte te doen. En wij gaan na het opzoeken van de telnrs om de visa en bankpassen te blokkeren, slapen.

Vrijdag 8 april 2011.

Zeer vroeg op om half vier in de ochtend rijden we naar het vliegveld. We hebben vertraging. Marie José krijg wel haar boardingpass maar komt niet door de douane met het papier van de politie. Zij en Annemarie kunnen niet mee met het vliegtuig in naar Nederland.
De reisleider had het toch niet goed geregeld.
Wij hebben een goede vlucht gehad.
Ondanks het nare gevoel van de vechtpartijen en de beroving was het een mooie reis.

Veel ezels, oude Mercedessen en Marokkanen gezien.

Gelukkig belde Annemarie ons zondag op dat zij en Marie José gisteravond in Nederland waren aangekomen.

Friday, April 1, 2011.

Tonight we fly to Casablanca at 21.40 hours.
Everything is arranged. For the animals will Brigit and Mary and we have a holiday house tour before but the broker takes care of everything. The smart parking is regulated. I worked for an hour or three in January and has worked at home.
At around 6 we have a drive after having eaten sauerkraut stew because we will not get in Morocco. There are no traffic jams and we are at home at Schiphol. Cappi at a Starbuck's tradition and let us taste. First we fly at 21.40 hours it is on the screens at 22.00 hours 21.40 hours the gate is back and finally we leave some in between.
After some turbulence at 23.30 we landed in Casablanca. (2 hours time difference) is our leader and we Abdel take the bus and go straight to Marrakesh. 3 hours driving with a stop after about an hour.

Saturday, April 2, 2011.

It is now Saturday and 4 hours we finally lie in bed. A very long day ..
Oudary The hotel is okay with a nice pool and Moroccan style. Many portjes and colored sofas and brightly colored mosaic floors.
We have breakfast by the pool with a brown bread with tomato and egg.
10 shows half Abdel explains the tour at 11.00 am we finally on the bus. Hassan is our local guide.
First visit to the Baia Palace. A beautiful palace, but far too much talk of Hassan. Then we walk into a drugstore and kind that sells and provides an explanation of herbs and salves. We buy nothing but the rest of the group is.
We take lunch at a nice roof terrace but it's already 14:00 and actually we have not seen from Marrakech so it starts to itch.
We go after the lunch we back to the tombs and take in the main square departure of the group.
Unfortunately, many people with monkeys and succeed where I unceremoniously passed over.

The souks attract and we walk through the narrow streets with all the little shops. We are helped to find the way and we let ourselves be persuaded (as I had promised myself not here to staircases) to a tannery to go. It was a nice walk and an interesting vision of the process.
On a large piece of land are all concrete tanks for the skins. In this tannery is not working with chemical agents. At the entrance we get a bunch of fresh mint and we should take, and I understand very quickly why. What a STANK !!!!!!! Honest without our guide @ @ we do not find. I did not leave out a bag or something to buy.
Through the narrow streets, we try to find pub Arabe.
However, we inadvertently at the photography museum, where we admired the beautiful pictures. They are old pictures from 1890 to 1950. This is not easy and after a time or 6 questions is a young man and brings us to the cafe. Well do you have money here.

Café Arabe is a lovely rooftop terrace and lovely lounge sofas. A beer and pink go well together in the nuts and olives we got there. Afterwards we take a tuna salad and nothing more we eat. We walk back to the main square. It's getting dark. On the square are about 50 fresh orange juice sellers. A large glass of fresh juice costs 40 euro cents. Drink it on January 2. Another cappi on a rooftop terrace and take a taxi to the hotel. The fatigue is slow strike.
This morning we have no tour booked because we first wanted to wait for the day but return to the hotel booking we do the jeep safari.
In the bar of our hotel is a football game and watching them go in January with a local beer. This beer tastes a little less tasty.
There are some cats in Marrakech, but not so many dogs. They look dirty.
Today was pretty warm at 30 degrees.

Sunday, April 3, 2011.

I'm up early and go with a book at the pool. It is 7 hours.
At 8 o'clock I go buy a bottle of water and I get two people in the group who say that 9 hours.

Panic! Soon after in January called and inquired what it really been nine hours. The clock was now put back one hour in Morocco.
Nobody knew and Abdel forgot. Still a little breakfast and we go three minutes late on the road.

We drive three jeeps towards the Atlas Mountains. Outside Marrakech is a lot built. Not only homes but also expensive resorts with golf courses. Furthermore, the bare and dry with occasional sheep with a shepherd. On the dry earth, the trees do very well and we see a lot. The fruit is filled into the blossom. We stop in a Berber village and run a piece of the mountain. The mountain is 1800 meters.
In the distance we can see snowy peaks. After a few photo stops, we stop at the river for coffee. The wind blows hard it is cloudy and there are drops out. Our guide for today also named Hassan and he is a lot faster than our Hassan yesterday. He looks faster. Little macho. Along the water seems like a boulevard with all the same restaurant Tajin pots on the fire. The Moroccan will relax by the water. To get to the other side to be on a rickety suspension bridge. After much geslinger geklim and we arrive at a restaurant on the mountain for lunch. We eat out a lot of vegetables and potatoes Tajin.

Here was a lovely happy dog, Grullo, where Jan was with boyfriend soon.
After a late lunch, we drive back down at 15.30 agan and visit a nut factory.
3 women crack the nuts by hand and make vanom oil for frying and oil for cosmetic products. Later we stop at a ceramics factory and the splash of color scales. Very nice, but we buy anything.

It's raining again. At 18.45 hours we are back at the hotel. Despite the rain we walk to the beautiful station of Marrakech and eat it a very good pizza at an Italian restaurant. We walk half hour on the boulevard Mohammed VI, many luxury shops, and drinking a cappi. It keeps on raining.

Back at the hotel have a beer and watch a football match and then to bed. Despite the rain it was a successful day. Tomorrow will be a long day on the bus to Fez. But the route will undoubtedly be beautiful.

Monday, April 4, 2011.

We need today more than 500 km away. Abdel we leave behind in Marrakech and our new tour leader is Khaled. He knows a lot and talks a lot but he tells it like it.

At 7.30 pm we drive away. The landscape is beautiful. Very green and Hassan tells us that King Mohammed VI, many of the people do. He leaves to build schools and roads and places the water and electricity supply ring is great. It is also required to da streets clean and it shows. All the towns we drive through (on a paved road) and the sidewalks are clean, new beds with plants and trees with. The former king has the slums placed a high wall that you could not see how people should live. Now the king to break off and leave social housing construction. You see it really happen. Lots of new houses and roads .. Great. We ziwen also a large reservoir for electricity ..
We see a lot of storks on a garbage dump, cedar and red oak trees

The highest mountain in the Atlas Mountains is 4000 m, we are not higher than 1660 meters today.
After the coffee break we drive through a green area with many olive and fruit trees. Many donkeys and sheep. Beni Melal we have lunch at a riverside restaurant. Slowly we drive towards the Atlas Mountains. The view remains beautiful. Luckily the weather is fine although we are at altitude (1800 m). At the mouths town Ifrane, a ski resort located in the woods with luxurious houses we make a stop and walk through the village. At 19.30 hours we are in our hotel Molay Yacoub, 20 km outside of Fez. We sleep in a separate room / huisje.leuk hotel with garden and lots of sparrows
It lies quite outside the center so we eat in the hotel at 21:30 and only finished eating. I'm a little reading and then sleep.

Tuesday, April 5, 2011

Tonight with headaches and nausea woke up and I was cold. In the morning it is not much better I'm going with breakfast but on arrival I walk quickly from the heat and spices.
I'll go along with the tour and after a bottle of Coke removes the nausea but I do not feel really good.

The city beataat 3 parts old and new university
We are deposited in the New Town (1400) at the royal palace with beautiful doors with geometric roses adorn the doors. The cleaning day. The bronze doors with bitter oranges wiped. Beyond the gate we do not see the palace.
The next stop is on a hill with stunning views over the city. Then to a ceramics factory where the entire process, according to. Running, painting and mosaic cutting. The things are beautiful but expensive and too heavy to take. The bus back to the old town and charged. Through a beautiful blue gate we walk with local guide in the narrow streets with all the little shops and craft shops. We look at a boarding school in the narrow streets with a huge courtyard.
For hours we stroll through the streets without a guide and you'll be almost impossible. The donkeys as pack animals running here and there are an awful lot of kittens. The oe and ahs not continue.

We have lunch at a nice restaurant but that's wrong again. The nausea comes back and headache. A sandwich is with difficulty inside. We end up in a serious fight and a piece or 5 of our group are also affected and Carmen (the colleague of John) is even. But we do nothing about. We visit a tannery and a weeffabriekje but I was not in the mood for something to view and buy. At 17.00 hours we are back in our hotel.
I dive right into bed and get Marie José saline.
Tomorrow we go to Rabat.

Wednesday, April 6, 2011.

Through the ruins of Vobulius we guide along with a stone and columns and mosaic floors we walk to Meknes. Here is the most beautiful gate of Marroko. The mosque was closed but the building we can visit. Many mosaic on the floors and walls.
Lunch was the same.
Rabat is the capital of Morocco. One of the most important in the Islamic cultural history is the mausoleum of Mohammed V After 10 years completed in 1971. First we pass the guard in red uniforms and white horses come in a square with all poles.
We were just in time for the flag ceremony, much ado about facing down to get a flag. Then past the guard standing soldier inside the building and look down at the tomb.
On the square stands the Hassan Tower, the symbol of Rabat. Built in the 12th century and the only remnant of what the biggest mosque in the Muslim world should be.

Great hotel Bourgreg towards Medina. We walk over and of course in January bought a Moroccan football shirt.

Once night falls, the large square is beautifully lit and busy. We eat with Marie Jose Annemerie in a nice Moroccan restaurant overlooking the square. The food was was not.
Delicious and strolled back again an exciting day pass.

Thursday, April 7, 2011.

Up early and headed to Casablanca and the city of Humphry Bogart Ingrid Bergman. We next coastal and drinking coffee on the beach. The sea is cold. Brrrr.
Another 20 km and we are in CB. There's smog and there's heavy traffic. Many industry. And it's 27 degrees.
There is much smog by such a dirty power plant.
Before we go to the hotel, we visit an impressive mosque, a showpiece that has cost many millions, the previous king. The construction lasted 10 years and was completed in 1991. The inhabitants but nothing like this and keep their own mosque.

Then we drive past the slums and later drive through the residential neighborhood and look at the house where Churchill, invastie of Normandy, the battle plan it devised.
And lunch at the hotel. It lies on the coast. Rik's Café through to the Medina walked around and we bought two nice bowls. One for Brigit, in our house and the animals fit, and one for us.

At 5 pm and we get the ladies to go through the Mediana Riks cafe to eat. Pretty decadent but fun. On the way to the hotel MJ robbed of her handbag. 2 Moroccan on a scooter.
One forcibly snatched the bag from her shoulder, with everything in her passport. Very annoying.
It happens so fast that you can not respond.
They go with Khalid to the police to press charges. And we go after looking up the telephone number for visa and bank cards to block sleep.

Friday, April 8, 2011.

Very early at half past three in the morning we drive to the airport. We are behind. Marie José do get her boarding pass, but not because the customs of the police with the paper. Annemarie and they can not take the plane to the Netherlands.
The tour leader had not properly regulated.
We have a good flight.
Despite the unpleasant feeling of the fights and the robbery was a nice trip.

Many donkeys, old Mercedes and Moroccans seen.

Fortunately Annemarie called us on Sunday that she and Marie Jose last night arrived in the Netherlands.

wilma

20th October 2011

Marrakech excursie
Ik ben vorig jaar naar Marrakech geweest en onwijs genoten van een excursie naar Merzouga . absoluut een aanrader!

Tot: 0.352s; Tpl: 0.02s; cc: 12; qc: 48; dbt: 0.0565s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb