Kurban bayram, Izmir m.m.

Turkey's flag
Middle East » Turkey » Marmara » Istanbul
November 20th 2010
Published: November 20th 2010

Hej igen,
nu var det verkligen länge sedan sist jag skrev här på bloggen, men det har varit mycket på sistone, många besök hemifrån och mycket i skolan.

För snart 3 veckor sedan var det republikens dag här i Turkiet. Vi gick på parad på den stora avenyn i närheten av oss. Det var imponerade att se, mängder med skolbarn, scouter, militärer, sjuksköterskor och rotarymedlemmar som marscherade. Men det var ganska skrämmande att höra att det hade sprängts en bomb på Taksim på en liknande tillställning som vi var på, och att mer än 30 människor hade skadats.

Vi har nu avslutat vår Öron, Näsa, Hals-placering. Det var ganska lärorikt, vi hade inga lektioner utan var bara med på mottagning hela tiden, så vi fick se väldigt mycket patienter och trumhinnor. Vi kunde dock inte göra alla de ca 30 moment som de i Lund tycker att vi ska göra, vissa gjorde de inte här för att de var för gammaldags, andra inte för att det inte fanns utrustning nog, och vissa för att det är helt enkelt inte gick - vi kan inte plocka ut saker ur ett barns näsa eller öra till exempel, det är för svårt.

Nu har vi börjat på dermatologiplaceringen, som vi har med föreläsningar på engelska. Den första veckan har varit bra, den senaste veckan har vi varit lediga då det varit Kurban bayram, firandet av att Abraham fick ett lamm från gud att offra istället för sin son. Detta firas genom att de som har råd köper ett får och antingen slaktar det själva eller får det slaktat på speciellt avsedda platser inne i staden och sedan delar med sig av köttet till fattigare. Men man kan också välja att donera pengar till välgörenhet.

På ledigheten besökte vi Izmir, ca 9 timmar med buss söder om Istanbul där det bor 3,5 miljoner. Precis som Istanbul så ligger staden väldigt fint, långt inne i en vik och omgiven av höga berg. Därifrån gjorde vi en dagsuflykt till Selcuk, en idag liten stad som tidigare kallades Ephesos, och var huvudstad i Asia Minor, det romerska namnet på dagens Turkiet. Lämningarna från de 250 000 invånarna vid den här tiden är imponerande; en stor borg, ruinerna från Artemistemplet, en av världens sju underverk, en gigantisk amfiteater och ett stort område med hus och tempel. I Efesos sägs jungfru Maria vara begraven och det var också här apostlarna Paulus och Johannes var verksamma och grundade de första kristna församlingarna. Inte konstigt att det var trångt mellan kryssningsturisterna nu.

16th January 2011
Amfiteatern i Efesos

Gaahh!!
Ojojoj ... går det verkligen höra vad skådespelaren säger där uppe??

Tot: 0.069s; Tpl: 0.011s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.0448s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb