Framme i İstanbul

Middle East » Turkey » Marmara » Istanbul
September 11th 2010
Published: September 11th 2010

Hej igen,
nu var det langesedan vi skrev, men den senaste tiden har det varit mycket att göra. Förra fredagskvallen tog vi nattbussen 12 timmar fran Kayseri till İstanbul, en mycket bekvam resa. Att resa med buss i Turkiet ar verkligen enkelt.
Framme i İstanbul sa traffade vi var van Doğans bror Ümit som lat oss bo i hans lagenhet i tva natter. Ümit hjalpte oss ocksa att hitta en lagenhet; innan var första dag i İstanbul var slut hade vi fatt en fin, lagom stor lagenhet 7 minuters gangvag fran sjukhuset. Det var verkligen fantastiskt med sadan hjalp! Bilder fran lagenheten kommer!

İ veckan som gatt nu har vi varit mycket pa sjukhuset och gatt mellan olika sekretariat och professorer för att fa ihop vart schema. Men det verkar gatt bra, vi kan fa vara pa alla stallen vi vill och alla studenter och larare vi traffade var mycket trevliga. Pa mandag börjar vi med reumatologi. Det ska bli mycket intressant.

Vi har ocksa försökt ordna med ett 'residence permit'. Det har val ınte gatt sa jattebra. Personalen pa ambassaden i Stockholm sa att vi skulle ga till polisstationen nar vi kom fram till İstanbul och bara fixa det dar. Men sa gar det inte till, man var tvungen att boka en tid via internet i förvag. Tyvarr var da alla tider bokade, sa vi kommer att fa ga dit i början av oktober, alltsa för sent, och da nog tvingas böta. Lite trist.

Nu ar Ramadan slut och det ar şeker bayram - sockerfesten med godis överallt!

16th September 2010

säker landning
Hej på er, Kul att höra att terminen börjat bra och att ni fått en bra bostad. vi ser verkligen framemot att träffa er i den nya miljön. Bilderna från andra delar av Turkiet var verkligen fantastiska... Eva-M

Tot: 0.098s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 46; dbt: 0.0769s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb