Erciyes

Turkey's flag
Middle East » Turkey » Central Anatolia » Kayseri
August 14th 2010
Published: August 14th 2010

Idag har vi åkt upp till Erciyes, det stora berget som man ser överallt i staden. En lift upp och på kanske 2500 meters höjd var det nästan lite svalt. Det fanns många fina växter och en fantastisk utsikt.
Därefter åkte vi till Kayseris stadsmuseum som inte missade någon chans att berätta hur rationellt, produktivt och framgångsrikt Kayseri är och vilka resurser som finns här. Så kanske det också är, här är mest raka gator/motorvägar, nya höga hus, snabbköp och 10 kvadratmeter grönska per person (enligt museet).
Veckan som gått har vi läst turkiska och det har gått ganska bra framåt. Vi kan standardfraserna, lite grammatik och några bra ord. Vi har också lärt oss spela backgammon, dricka cay (te), och hur man bemästrar den turkiska byråkratin och får ett studentkort som berättigar till inträde på campusets simhall. I onsdags började Ramadan, och det märks verkligen här. Inne i staden är det ingen som äter, dricker eller röker innan solnedgången och restaurangerna och de annars välbesökta caféerna är öde. Universitetssjukhusets matsal håller dock öppet och serverar stadig fyrarätters lunch för 12:50 SEK.

17th August 2010

matvanor
det gläder mig att ni får ordentligt med mat!!! Säkert spännande att uppleva ramadan så där mer på plats och på "riktigt" - det verkar ju vara en stor familjehögtid där man passar på att träffa familj och vänner på kvällen och tar igen dagens fasta. I synnerhet festandet när ramadan är slut verkar var en höjdpunkt för många. Kram

Tot: 0.134s; Tpl: 0.014s; cc: 9; qc: 48; dbt: 0.0894s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb