Blekksprutfiske og troperegn

Thailand's flag
Asia » Thailand » Central Thailand » Ko Samet
November 14th 2009
Published: November 14th 2009

Fortsatt flott på Koh Samet.

Da har vi tilbrakt noen ekstra dager på denne flotte øya - Koh Samet. Opplevd masse sol, men også kraftig troperegn.

Vi har i flere kvelder sett på noen kraftige lys på havet, og etter å ha fått vite at dette var fiskebåter som med sine lys fikk frem fisken bestemte vi oss for at dette måtte prøves. Vi kjøpte oss med på en slik tur som varte fra kl. 18 - 24, og måtte betale den store sum av ca kr. 90 pr pers. Dette inkluderte både fikseturen, mat og drikke ombord, samt en uforglemmelig kjøretur med jeep for å komme til fiskehavnen. Veiene her kan knapt kalles veier. Det er nok det mest humpete terreng vi noen gang har kjørt gjennom.

Vel ute på båten hvor vi var de eneste som ikke snakket thai, ville vi vise at nordmenn kan fiske. Foruten oss var det kun 6 thailendere fra Bangkok og mannskapet på fire.
Det som skulle fiskes var blekksprut. De kraftige lysene på båten var slått på utover siden av båten, og da var det dags for å slenge ut snørene.

Litt tid tok det, men første blekksprut ble selvfølgelig halt i land av en nordmann, selveste gutten fra Nord-Norge. Det var ikke noen store blekkspruter å få, men etter en tids fisking var stillingen 9 til Norge og 4 til Thailand. Godt resultat for oss, men thailenderne som først hadde jublet over at vi fikk fisk hadde ikke samme entusiasme etterhvert som vi dro inn den ene etter den andre. Spesielt han ene som ikke fikk noen, men fikk sjøsyke i stede, med godt selskap av to andre landsmenn.

Til middag ble vi servert en nydelig thaisuppe, med grillet selvfisket blekksprut ved siden av. Deilig!

I dag våknet vi opp til overskyet himmel. Vi tok allikevel turen ned til stranden i håp om bedre vær, men den gang ikke. Det begynte å duskregne litt, som forsåvidt bare var moro, men så kom troperegnet for fullt og himmelen ble et inferno av lyn og torden. Så dagen er blitt tilbrakt inne med en god bok.
Nå er det kveld og vi skal finne ut hvor ferden går videre... Følg med på neste blogg og finn ut hvor vi befinner oss da.

16th November 2009

Hallibaloo
Hallo! Dere kan bare bli der nede til våren kommer. Her er det bare surt, trist, vått og grått. Mørkt kl. 3 på ettremiddagen. Skal en tur til tannlegen i morgen, og Sveariket på onsdag. Fredag skal jeg til Blystadlia og hive innpå noe rødt drikke. En venninne av Hege har invitert på et lite lag. Her får en ta med seg de små og få lyspunkter i en ellers mørl november Vi får vel ta en samling når dere kommer hjem og smake på litt julemat. Har vært innom lutefisk et par ganger - kan anbefales. Skal forsøke på pinnekjøtt til lørdag sammen med barna. Årets juleakevitt (GILDE 2009) kan trygt anbefales. Kjøp den på retur hvis dere får anledning. Lev vel og ha det fint. Harald

Tot: 0.085s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.0496s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb