Saa er vi i Napoli.

Europe » Italy » Campania » Naples
June 25th 2009
Published: June 25th 2009

HotelvaerelseHotelvaerelseHotelvaerelse

Her er aircondition (Dejligt!) og som I kan se i loftet har de virkelig gjort noget ud af udsmykningen - det er bare laekkert.
Halloej igen :-)

Saa er vi kommet godt til Napoli - men det er godt nok godt at vi ikke skal vaere her saa laenge.

Da vi ankom med toget var det hele lidt overvaeldende - alt er kaos - trafikken er kaos, der er gadesaelgere over det hele, og alting virker meget slidt og ikke vedligeholdt.
Vi fandt ret hurtigt vores hotel (Ligger lige ved banegaarden), og det er heldigvis det paeneste vi har vaeret paa indtil videre :-) Der er aircondition og minibar (Som selvfoelgelig er alt for dyr, saa den bruger vi ikke ;-))
En anden bonus er ogsaa, at maden vi har faaet her, er den bedste indtil videre ;-) Det er lidt sjovt, at vi skal komme til den mest beskidte og grimmeste by paa turen, og saa faa godt hotel og god mad. Men det er dejligt at ikke alt er skidt :-) Vi spiste endda muslinger og fisk (Nu er Napoli ogsaa en havneby, og restauranten vi spiste paa havde speciale i fisk, saa det var den eneste grund til at vi turde goere det.)
Og Henrik kunne endda lide det hele (SAA mangler vi bare at han begynder kunne lide oliven
NapoliNapoliNapoli

Som I kan se er det ikke ligefrem renhed og orden der praeger Napolis gader.
og ost ;-))

I dag har vi vaeret paa Pompeij, og det var bare rigtig spaendende - ruinen af Pompeji er helt utrolig stor, og meget af den er slet ikke gravet ud endnu. Det er ogsaa helt utroligt saa velbevaret det hele er - nogle steder kan man stadig se altre og solure (For det havde de ogsaa dengang ;-))

Vejret i dag har vaeret meget trykkende, og mens vi var i Pompeji blev der ogsaa aabnet for sluserne - og det selvfoelgelig naar man har glemt paraplyen paa hotellet.

Louise: Du behoever altsaa ikke komme efter os bare fordi vi har glemt vores paraply!!! Vil du godt lade vaere med det ;-)

Ellers har vi det rigtig godt her, og nu gaar turen snart videre :-)

Vi haaber, at I har det godt derhjemme, og at I havde en rigtig god Sankt Hans - jeg har heldigvis hoert noget om at I har sommervejr, hvilket lyder dejligt.

Knus og kram fra
Henrik og Mette

FirbenFirben
Firben

Da vi var paa Pompeji, saa vi ogsaa nogle firben der var ude og sole sig - man skulle holde rigtig godt udkig for at se dem.
Os beggeOs begge
Os begge

Vi moedte en lille flink amerikansk kvinde, som indvilligede i at tage et billede af os. (Samtidig fik vi hende ogsaa fortalt at vi altsaa ikke har euro i Danmark ;-) Hun var rigtig soed.)
PompejiPompeji
Pompeji

Her er en meget lille del af ruinerne ved Pompeji.
Tempel for ApollonTempel for Apollon
Tempel for Apollon

Her ses et tempel for Apollon. Til venstre i billedet, paa marmorsoejlen kan I se et solur fra den tid. De har ikke aendret sig meget.
TempelTempel
Tempel

Bag Henrik kan I se et alter fra endnu et tempel. (For hvem kan jeg ikke lige huske.) Som I kan se paa himlen ser den allerede her meget truende ud.
Offer fra PompejiOffer fra Pompeji
Offer fra Pompeji

Her ses et af ofrene for vulkanudbruddet. Ofrene blev saa godt bevaret, at han stadig har taender - lidt skraemmende.
Pompejis hundePompejis hunde
Pompejis hunde

I Pompejiruinerne render der rigtig mange herreloese hunde rundt. De ser heldigvis ikke saa soelle og haergede ud, som hunde man kan se mange andre steder, men jeg havde alligevel lyst til at tage dem allesammen med hjem (Men det ville nok vaere en rigtig daarlig ide at have saa mange i en studielejlighed ;-))
AeselfoeerenAeselfoeeren
Aeselfoeeren

Manden I kan se med haenderne foran ansigtet, er en plastikafstoebning af en mand der blev fundet naer et aeselspand, og derfor kaldes han Aeselfoeeren, da man regner med, at de var hans. Da man udgravede Pompeji, fandt man huller med knogler i - der var en smart arkaeolog, som haeldte plastik i disse udhulninger, og det viste sig, at det var lavaen der havde formet aftryk, af de mennesker den havde begravet - derfor kan man i dag endda se udtrykket i ansigtet hos nogle af ofrene - det var meget skraemmende.
Henrik gaar i hundene...Henrik gaar i hundene...
Henrik gaar i hundene...

...og kan selvfoelgelig ikke holde sig fra de bedaarende hunde ;-) (Han har selvfoelgelig ogsaa lyst til at tage dem alle sammen med hjem.)
Tante Nemesis kommer efter os...Tante Nemesis kommer efter os...
Tante Nemesis kommer efter os...

...og himlen aabner for sluserne - selvfoelgelig lige paa den tur hvor vi har glemt vores paraply paa hotellet ;-) Louise altsaa.
AmfiteateretAmfiteateret
Amfiteateret

Her ses Henrik i amfiteateret i Pompeji ruiner - et af de bedst bevarede amfiteatre.
Henrik med audioguideHenrik med audioguide
Henrik med audioguide

Her ses Henrik med en af de 2 audioguides vi lejede. De fungerer saadan, at man faar et kort udleveret sammen med, hvorpaa der staar forskellige tal. Saa kan man saa indtaste det tal der staar ved det sted man er paa kortet (Hvis nogen forstod det?).
Pompejis plantelivPompejis planteliv
Pompejis planteliv

Der var ogsaa rigtig flot paa Pompeji, og selvom der var ruiner over det hele, var der ogsaa plantet rigtig mange traer og lunde, for at man kunne faa et indtryk af, hvordan det kunne have set ud den gang. De har nemlig ogsaa fundet rigtig mange planterester fra dengang, saa man ved lidt om, hvad man dyrkede, og havde af traer og blomster.
Udsigt over det ny PompejiUdsigt over det ny Pompeji
Udsigt over det ny Pompeji

Her ses jeg foran udsigten over det ny Pompeji. Man maa sige, at de tager noget af en chance ved at bo lige ved en vulkan - men i dag har man placeret seismografer omkring og i vulkanen, saa man haaber paa at kunne forudsige et eventuelt udbrud, og evakuere folk. (Saa maa man haabe at man kan naa det i tilfaelde af et nyt udbrud.)
Truende himmel.Truende himmel.
Truende himmel.

Som I kan se her paa billedet var himlen stort set hele dagen meget moerk.Vi opgav derfor ogsaa at komme op paa Vesuv, da de ikke lukker nogen derop i daarligt vejr.
BjoernBjoern
Bjoern

Denne bjoern af en bamse, blev jeg simpelthen noedt til at have et billede af. Den laa halvvejs ude paa vejen, og saa havde bilerne ellers vaersgod at koere udenom :-)
PompejiPompeji
Pompeji

Ja, saa er vi paa vej tilbage til Napoli igen (Med S-tog), men der blev da lige tid til at faa endnu et billede af den fantastisk flotte flora der er paa Pompeji - med den truende himmel bagved.

26th June 2009

Hilsner fra Tjalfe, Mor og Far
Hej igen I to;) Tja, paraplyer er rigtig rare at ha med på tur.... Husk at de også kan bruges som stok, når man går opad...;) Rigtig god sejltur til Grækenland, man må håbe at I ikk bliver ALT for søsyge;) Og tak fordi I har lavet denne hjemmeside:) Det er ALTID en fornøjelse, at læse om Jeres oplevelser, og se alle Jeres flotte billeder;) Tusind knus og hilsner herfra os alle 3 MorM
26th June 2009

flotte billeder
herlige billeder af udsigten, osse rart at henrik giver lidt indblik i det hele. I må have en rigtig go tur
27th June 2010

Hejsa. Hvilket hotel boede I på? Jeg overvejer selv at rejse til Napoli, og det ville være rart med et godt hotel :)

Tot: 0.087s; Tpl: 0.025s; cc: 9; qc: 47; dbt: 0.0415s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb