Utflykt till Aman Shanti

India's flag
Asia » India » Andhra Pradesh » Hyderabad
February 19th 2009
Published: February 19th 2009

Hej darhemma, hoppas ni har det bra. Har kommer lite bilder inte minst tillagnade alla ni barn och man som ar kvar dar hemma och fortvivlat saknar era mammor och fruar (?!?). /Lena

Hejsan alla dar hemma! har ar det lugna puckar alla mar bra av solen och varmen. De senaste dagarna har det blivit sa sent sa det inte har blivit nagot men det kompenserar vi nu. Igar var det klockan 8 som gallde for frukost och nar den var uppaten och faten diskade sa plockades tartbottnar, sylt, vaniljkram och gron marsipan fram. Har skulle det bakas prinsess-tartor utav bara 17. det blev 3 stycken totalt. vid 11 tiden bar det av i taxi (buss eller tuk-tuk med de tartorna? tror inte det hade varit nagon bra ide precis) till skolan Aman Shanti Community center i sultan shai. nar vi kom dit fick vi forst se den del dar flickorna far lara sig att sy, vilket var ett ganska litet rum med en 5 symaskiner (manuella). Dar efter fick vi komma in i sjukskoterskans rum och se hur hennes arbetsmiljo sag ut. Det sag ut som allt annat har i indien: Litet. Dock ingen skrubb eller sa. sedan gick vi upp en trappa till de mindre barnens klassrum. De satt pa mattor pa golvet med badrums-pallar till bankar. De sag valdigt undrande ut nar de fick se oss. For de sa var vi jatteintressanta med vart ljusa skinn och ljusa har. Vi fem tjejer i tjejgruppen hade forberett nagot/nagra amnen fran sverige att beratta for de har barnen pa engelska. En av lararna oversatte till indiska sa att alla skulle forsta. Vi hade alla med oss bilder som vi visade och sedan bjods alla pa prinsess-tartorna. De tyckte nog att det smakade jatte-konstigt men anda ganska gott. Barnen fick sedan lunch (smaksatt ris med jordnotter) och sen slutade de for dagen. Vi gick upp pa en veranda dar forestandarinnan och nagra larare lade fram handgjorda saker som vi fick kopa for en billig peng. Efter det gick vi ner till bottenvaningen och blev tatuerade. Det blev super snyggt och alla tog det atminsone nagonstans. Nagra tog det pa bada handerna och nagon pa fotterna och nagon bara pa underarmarna. Malar-sattet kallas Mehndi och malas med henna (en sorts lera som fargas in i huden). De som gjorde detta pa oss var nagra utav lararna och sy-flickorna. De var otroligt duktiga och aven har kom vi billigt undan (10 spann per sida av armen). Vi sa adjo och akte vidare till McDonalds for att fa oss en matbit och sen akte vi vidare till lifestyle for att hamta upp upplagda jeans och kolla runt lite. Vi akte ocksa till en klades-affar med lite olika sorters indiska klader handdukar och andra hemtextiler. Idag har vi fatt en lektion i Urdu som ar ett utav ca 25 sprak har i indien. Vi larde oss bland annat att saga hej, tack och nej. Det sista kan komma val till pass nar expediterna ar sa efterhangsna som de ar har. Vi har ocksa pratat med en muslimsk kvinna vid namn Homera som berattade for oss om hur det egentligen ar inom islam. T.ex. Den syn som vi har om att kvinnan ar fortryckt inom islam inte alls stammer med verkligheten och att man inte maste ha burka. Det enda som star att man ska tacka i koranen ar haret men allt detta har forvrangts och gett en oklar bild som inte skildrar nagon verklighet inom nagon religon. Homera ar en valdigt rolig och intressant kvinna som alla ar valdigt glada att ha fatt chansen att traffa. Tack alla ni som har last det som vi har skrivit och tack for alla era meddelanden. Ha det bra tills vi hores nasta gang!! // Elin

19th February 2009

Från Maria
Hej alla! Vad kul att se så många bilder. Gruppbilden är jättebra! Jag är så nyfiken på hur ni har det och vad ni fått se. Längtar efter min Elin förstås väldigt. Som ni säkert vet har vi väldigt kallt här hemma just nu. det pendlar mellan minus 12 och plus 3 grader=väldigt halt. Tiden rusar iväg här hemma och det gör den säkert för er också. Vi tipsar alla som vi träffar och som känner till er resa att dom ska kolla in eran blog. jag går in sådär 3-4 gånger(dag för att kolla om det kommit in nya saker. Ha det så jättebra! Många varma kramar till er alla!!

Tot: 0.062s; Tpl: 0.011s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0396s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb