Nærkontakt med det australske farmerliv...

Oceania » Australia » New South Wales » Bega Valley
January 19th 2009
Published: January 23rd 2009

Canberra til farmen

Saa blev vi kastet ud i farmerlivet nogle hundrede kilometer syd for Canberra. Vi ankom til farmen fredag aften, eller "the caravan" som David sagde, og det er ogsaa mere korrekt, for det var bare en gamel campingvogn med en halvfaerdig/halvbegyndt tilbygning paa siden. Foer vi naaede frem til den havde Magnus vaeret ude og aabne adskillige porte, for derefter at lukke dem igen naar vi var koert igennem. Portene var en del af det kilometerlange hegnsystem der deler deres land op i flere omraader saa det er nogenlunde muligt at styre hvilke dyr der gaar hvor. Og med dyr menes der kvaeg, faar og 3 heste. David mener at han har lidt under 100 stykker kvaeg og omkring 50-60 faar. Stedet havde ikke rindende vand eller elektricitet, i hvert fald ik udover det 12-volts batteri der lige kunne drive et par halogenlamper, saa det var forholdsvist primitivt, men det gjorde ikke noget.

Loerdag stod vi tidligt op og gik i gang med at arbejde, det vil sige at jeg(Emil) lige foerst skulle laere at koere paa motorcykel/motorcross op til det skur hvor den anden motorcykel, som Magnus skulle koere paa, og quadbiken som David skulle bruge, stod. Saa ja, vi har koert rundt paa motorcykel loerdag og soendag naesten al den tid vi ikke arbejdede. Maengden af beskyttelsesudstyr fremgaar tydeligt af billederne, saa det behoever vi ikke udtale os om..

Arbejdet bestod i foerste omgang i at faa samlet koerne sammen og ind i en fold hvorefter de alle blevet sluset kontrolleret ud igen saa David kunne faa tjekket alt kvaeget for daarlige oejne og andre skavanker. Derudover var der ogsaa to kalve der skulle maerkes, og den ene af dem var en tyrekalv og skulle ogsa kastreres! Det foregik ved at jeg(Emil) maatte sidde paa kalven og holde den nogenlunde stille, mens David vha. en speciel "tang" paafoerte en meget stram elastik omkring kalvens testikler. Elastikken lukker for blodtilfoerslen og udfoerer kastreringen lige saa stille! Magnus og mig holdt 1 minuts stilhed for kalvens fremtidige, men knap saa sjove liv..

Efter koerne var ordnet var der lidt forskelligt maintenance arbejde vi ogsaa hjalp med, saa som at pumpe vand fra den meget indtoerrede flod op til koernes vandhuller. Senere paa dagen, efter vi havde koert adskillige kilometer rundt i det bakkede landskab paa vores nye legetoej, hjalp vi ogsaa med at faa samlet faarene ind og faa dem igennem slusesystemet. Et af faarene fik ikke lov til at komme med de andre ud i "friheden", det skulle nemlig med hjem til koeleskabet. Men om det var mest syndt for faaret, der fik skaaret halsen over, eller min lyse t-shirt, der blev offer for nogle blodpletter, ved vi ikke.. I hvert fald hjalp vi med at faa slagtet faaret og haengt det op, saa vi kunne tage koedet med hjem soendag.

Soendag gik ogsaa med at koere en del paa motorcykel, jagte undslupne faar og andre smaating. Vi koerte hjem til Canberra igen soendag eftermiddag. Vi havde en super fed weekend! Og vi fik lige set lidt af det australske farmer liv 😊

Vi haaber i alle har det godt i kolde Danmark, vi render rundt og sveder, men vi har det rigtig godt! Varme hilsner fra Magnus og Emil 😊

P1000578P1000578
P1000578

Det var floden/creek'en hvor vi pumpede vand fra..

23rd January 2009

skønne cowboys
Det ser fantastisk ud. Tænk at lære at drive kvæg, kastrere tyrekalve og pumpe vand. det står der vist ikke noget om i Lonely Planet eller Backpackers guide. Fortsat god tur og hils familien i Canberra.
24th January 2009

lyder godt
Hej Emil Vi vidste ikke at du havde farmer evner, men det lyder sjovt, og du går måske i familiens fodspor mht. landbrug og landbrugsarbejde. Din far har jo pralet en del af sine evner til at mejetærske, måske er du mere til kvægdrift - fra scooter. Nyd det forsat. Vi samles alle ved besdtemor i morgen. Mange hilsener fra Anna, Asger og Elin
26th January 2009

Dear Magnus and Emil It is wonderful to see our farm through different eyes. I wish I could read Danish to know what you are writing. How dry it all looks compared to the lush green of northern Europe. I hope you have a great time for the rest of your trip. Catherine
31st January 2009

Nice
Ser da ud til at i går og hygger jer dernede... men for satan hvor ser det trist ud dernede.... ikke at det danske vejr er noget værd, men det er sgu ikke alt for grønt der i Aussie-land, hehe. Stakkels kalv. *holder 1 minuts stilhed*

Tot: 0.414s; Tpl: 0.021s; cc: 11; qc: 50; dbt: 0.3471s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb