Lago Titicaca

Bolivia's flag
South America » Bolivia » La Paz Department » Copacabana
November 18th 2008
Published: November 23rd 2008

Jane og en lokal fiskerJane og en lokal fiskerJane og en lokal fisker

Eirik skulle ta bilde av Jane, og denne karen kom lopende og ville vaere med. Han ble stolt da han fikk se bildet etterpaa.
Dag 157 og 158.

Siden vi skulle bli hentet av bussen kl. 08, fikk vi ikke spist frokost for vi dro. Jane hadde pakket alt sitt kvelden for, for aa kunne sove 5 min. lenger. Eirik pakket resten av sitt paa morgenen. For en uke paa hostellet med frokost, 4 flasker vin, vann, porto til en del postkort og 2 klesvasker betalte vi kun 750 nok/bs.

Bussen kjorte innom flere hosteller for aa plukke opp resten av passasjerene. Vi kjorte opp paa altoplanoen, gjennom favelaen og videre nord-vestover. Etter 1,5 t. hadde vi et stopp slik at vi kunne gaa paa do og kjope mat (vel, snacks).

Ikke saa lenge etter skimtet vi enden av Titicakasjoen. Den var nydelig azurblaa, og vi kunne se noen sivbaater langs bredden. Da vi kom der hvor Titicakasjoen er paa det smaleste, maatte alle ut av bussen - vi skulle ta en liten baat over til den andre siden, mens bussen ble fraktet paa en flaate.

Da vi kom frem til Copacabana kl. 12, satte bussen oss av et stykke utenfor sentrum, paa det laveste punktet i byen. Noen tok drosje, mens de fleste av hev paa oss sekkene og begynte
ToyotaToyotaToyota

Fra favelaen, La Paz.
aa gaa. Oppover. Da vi naermet oss toppen og sentrum var vi fullstendig pumpa.

Jane hadde plukket seg ut hostellet som virket mest OK iflg reisehaandboken (innen vaart prissjikt). Selvfolgelig laa det helt i andre enden av “byen”, saa vi maatte gaa et stykke. Selv om vi ikke fant saa mange gatenavn underveis for aa orientere oss, gikk vi rett mot hostellet - La Cupula. Hostellet laa veldig fint til med nydelig utsikt over Titicaca, og byen. Dobbeltrommet vaart var forholdsvis stort - og endelig med dobbelseng! Prisen var 18 USD pr. natt, saa vi valgte aa betale med det, siden vi hadde kjopt en del for vi reiste - for 5 kr dollaren. Smaa detaljer teller; det var handklaer paa rommet, toalettpapir, saape og haandklaer paa fellesbadet, og dusjen var helt super. En ting med hostellet var ganske uvanlig - det var kun menn som jobbet der.

Copacabana er en liten by, som ligger ved bredden av Lago Titicaca, og bare noen km fra grensen til Peru. Byen ligger paa 3 800 m.o.h.

Siden vi ennaa ikke hadde spist frokost (kun noen kjeks paa bussen), gikk vi for aa spise kombinert frokost/ lunsj paa restauranten paa hostellet. Jane spiste herlig gulasj med hjemmelaget gnocchi, mens Eirik spiste kylling i sennepsaus. Etterpaa gikk vi paa internettkafe og gikk saa tur rundt i byen og gjorde oss kjent. Vi saa blant annet den flotte nyrestaurerte katedralen (Moorish-stil, med mange malerier og statuer fra de 17 og 18 aarhundre).

Planen vaar var aa reise ut til Isla del Sol, solens oy, med baat - men siden Eirik var begynt aa bli daarlig, droppet vi dette. Vi brukte dagene til aa gaa turer rundt i byen, og langs stranden ved Titicacainnsjoen. Isla del Sol var det religiose senteret for inkakulturen. Vi spiste de fleste maaltidene paa hostellet, for maten var veldig god og prisen ikke avskrekkende.

Tirsdagen kjopte vi bussbilletter videre til Cusco i Peru, til onsdagen. I folge hun som solgte oss billettene, skulle bussen kjore kl 10, og vaere framme dagen etter kl 07.

Eirik kjoper billettEirik kjoper billett
Eirik kjoper billett

Til baatturen over innsjoen.
BakkenBakken
Bakken

Vi ble satt av i bunnen av bakken, siden bussen ikke fikk lov til aa kjore inn til sentrum.
Utsikt fra rommetUtsikt fra rommet
Utsikt fra rommet

Mot Lago Titicaca.
Jane leser bok paa balkongenJane leser bok paa balkongen
Jane leser bok paa balkongen

Bok: "Mannen som elsket Yngve". En skikkelig bra bok.
Jane paa strandpromenadenJane paa strandpromenaden
Jane paa strandpromenaden

Foran Lago Titicaca.

23rd November 2008

"Herlig"
Fantastisk spennende med naturen, kulturen og det herlige folket. Får rett og slett lyst og dratt litt i de flotte svarte flettene til damene. Kunne faktisk tenkt meg å reist til Peru. Kos dere, nyt det. Take care. Klem fra Mamma/Erna og Tore/pappa

Tot: 0.157s; Tpl: 0.012s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.089s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb