Pirajafiske

South America » Brazil » Pantanal
October 24th 2008
Published: October 28th 2008

Dag 133.

Igjen vaaknet Eirik med frosk i haaret. Idag skulle vi gaa tur i jungelen for aa laere om planter (og den praktiske bruken av de) og insekter. Vi startet kl 7.30.

Levi viste bl.a hvilken blomst urbefolkningen i Pantanal brukte til lebestift, hvilke blader fra traerne som ble brukt som neglefil, og hvilken kaktus som hadde vaeske som var like effektiv som aloe-vera.

Levi fortalte at han var sonn av hovdingen i en av urstammene, og var blitt giftet bort da han var 1 aar gammel - med en jente fra en annen stamme paa samme alder. De hadde ikke lov aa snakke sammen for de var blitt 20 aar!?! Hun dode dessverre da hun var 18 aar gammel, av slangebitt. Levi er naa 28 aar, og forlovet med en jente fra Norge (saa han var ivrig paa aa laere fraser paa norsk, som “ Jeg elsker deg...”.

Etter lunsj og siesta i varmen (idag var det godt over 40 grader), gikk vi til campingomraadet paa Pousada'en for at Levi skulle repetere navnene paa dyrene vi hadde sett. Etterpaa gikk vi ned langs elvebredden for aa fiske piraja. Nede i elvedalen sto luften helt stille,
KaktusKaktusKaktus

Vaesken fra denne brukes paa samme maate som aloe-vera.
og det var ekstremt varmt.

Det var mye vanskeligere aa fiske piraja enn vi hadde trodd. Vi brukte rattent svinekjott som agn, og fisken var saa hard i kjeften at det var vanskelig aa vaere rask nok til aa faa den til aa sitte paa kroken. Eirik fikk den forste fisken, men Levi forbarmet seg over den “nyfodte” pirajaen, og slapp den uti elven igjen. Etter dette kapitulerte Eirik, og gikk et sted det var skygge. Jane ble staaende igjen sammen med de andre, og fikk tilslutt en giftig malle paa kroken. Levi skrek hoyt at hun ikke maatte prove aa ta den av kroken selv, for den hadde giftige pigger paa sidene. Ogsaa denne ble sluppet uti igjen.

Elaine fikk skikkelig taket paa fiskingen, og bidro med mesteparten av lunsjen - med 6 pirajaer. Da vi var ferdig aa fiske viste Levi oss hvordan vi skulle sloye fiskene. Etterpaa gikk vi tilbake til campingen, og en av kokkene der grillet fiskene for oss. Fisken smakte nesten som norsk bekkorret. Siden fisken var saapass liten, var det mye smaa bein - men ingenting smaker som helt fersk fisk. De 3 minste pirajaene ble spart til Dino, som er
BrolapehunnBrolapehunnBrolapehunn

Med en liten unge.
“kjaeledyret” paa campingen - en cayman paa 1,5 meter.

Paa kvelden spiste vi middag, og vi kjopte en flaske vin som vi delte med de 5 andre vi var paa bord med. Etterpaa kjopte vi en flaske til, som vi ogsaa delte broderlig med de andre. Vi hadde lovet irene aa komme tilbake til campingen paa kvelden, for aa ha avslutningsfest. Det var bekmorkt aa gaa, saa vi maatte ha med lommelykt. Levi tente opp baal for oss (herlig med litt varme..!?). Stjernehimmelen var fantastisk, og Levi fortalte Eirik om de forskjellige stjernetegnene paa den sydlige halvkule.

Vi ble sittende 2-3 timer for Eirik god og brisen var klar for retur til lodgen. Rett for vi skulle gaa, saa vi at det ene franske paret begynte aa gaa mot lodgen (uten lommelykt). Da vi begynte aa gaa, kom de tilbake mot oss igjen - det hadde vaert altfor morkt aa gaa uten lys.

AraraArara
Arara

De blaa er de som blir storst.

4th November 2008

Piraja
Tror jeg hadde tenkt meg to ganger om før jeg hadde sittet med bena i vannet og sløyd piraja.... Nesten litt glad jeg ikke var tilstede under piraja måltidet og hadde måttet holde avtalen vår Jane ;-)

Tot: 0.131s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 49; dbt: 0.0813s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb