Slaraffenliv

South America » Brazil » Santa Catarina » Florianópolis
October 8th 2008
Published: October 15th 2008

Dag 116 og 117.

Tirsdag sto vi opp til sol og blaa himmel, og bestemte oss for at vi skulle paa stranden. Alex hadde spurt om vi ville vaere med paa biltur igjen, men vi hadde svart at vi ville se vaeret an. Vi tok med haandklaer og luffet ned til stranden Mocambique. Etter at vi hadde gaatt et langt stykke langs stranden, laa vi og solte oss en god stund. I dag var det saa varmt at det fristet aa bade, men paa denne delen av stranden er det for mye understrommer til det. De andre dagene det har vaert "mulig" aa bade, har det vaert saapass mye vind at det ikke har fristet.

Da klokken var to pakket vi sammen og gikk tilbake til gjestehuset. Da hadde vi faatt nok sol for dagen. Etter lunsj laa Jane seg godt tilrette i hengekoyen, mens Eirik maatte noye seg med en vanlig plaststol. Vi leste og slappet av en god stund. Noen timer seinere kom Alex tilbake fra bilturen - han hadde kjort tilbake til fiskemarkedet vi var paa igaar, og kjopt masse scampi og assorterte rensede skjell. Halvparten av scampiene og alle skjellene laa vi i kjoleskapet (saann at vi kunne spise de dagen etter), mens resten skulle vi ha til felles middag paa kvelden. Det ble deilig spaghetti med scampi og pastasaus, og en flaske kald hvitvin paa deling.

Alex gikk en kort tur for aa lufte Tito, og kom tilbake sammen med en brasilianer han hadde snakket med en gang tidligere. Alex fant fram en flaske lokal brennevin og mangojuice. Siden Jane ikke ville ha, ble det til at Alex, Ju (brasilianeren) og Eirik delte mesteparten av drikken utover kvelden. Ju likte godt aa fortelle om ulike typer stoff, hva man fikk fatt i her i Brasil vs Spania. Han fortalte om seg selv og familien, at han hadde jobbet noen aar i Spania. Alex, saa grei som han var - tok tidlig kvelden, mens vi ble sittende igjen med Ju. Vi snakket om ulike steder i Brasil, om hvor vi hadde tanker om aa reise videre (paa spansk, siden Ju ikke snakket engelsk). Da klokken naermet seg tolv, reiste Eirik seg og sa pent god natt til Ju (vi var trotte etter en slitsom dag...NOT). Det var helt greit for Ju aa ta turen, men han ville gjerne vise Eirik en plante han hadde utenfor hos seg (han bodde 50 meter fra gjestehuset) for Eirik gikk og la seg. Planten skulle ha mye lik effekt som fleinsopp, sa han.

Onsdag var det overskyet, saa vi satt noen timer og leste og slappet av etter frokost - for vi tok bussen til Lagoa Conceicao. Vi skulle ta ut mer penger, og se om vi kunne finne noen presanger. Det var ikke lett aa finne det vi ville kjope, men til slutt var vi fornoyd. Etter handelen gikk vi paa posten for aa faa sendt gavene. Det var en som snakket engelsk der, og hun var veldig behjelpelig. Vi maatte fylle ut et skjema med informasjon om avsender/ mottaker, hva forsendelsen inneholdt, verdien paa det mm. Siden vi ikke husket om grensen for fortolling paa gaver var 200 NOK eller mer, satte vi verdien paa forsendelsen til litt under 200 NOK - for aa vaere paa den sikre siden. Vi faar sjekke dette noyere til neste gang vi sender noe.

Skyene var paa vei vekk og solen begynte aa titte fram. Vi tok bussen tilbake til gjestehuset - vi tenkte i kunne sitte ved bassenget og sole oss litt. For vi gikk ut, spiste
Herlig sydhavsfruktHerlig sydhavsfruktHerlig sydhavsfrukt

(for det meste)
vi lunsj og smurte oss godt med solkrem. Da vi hadde sittet ute i en liten halvtime, forsvant solen bak skyer igjen. Det var nok alt av sol for denne dagen. Det begynte aa blaase mer, og temperaturen sank en del.

Paa kvelden begynte det aa regne. Vi spiste middag sammen med Alex idag ogsaa - idag laget vi paella med scampi og skjell. Alex hadde med en flaske rodvin til maten (som smakte helt herlig). Vi ble sittende og snakke utover kvelden. Erich fra gjestehuset slo seg ned sammen med oss, og samtaleemnet var den store finanskrisen.

16th October 2008

Toll og sånt
Mener at det ikke er toll på gaver uansett. Merk det hele med gave så går det bra. På andre ting er grensen 200 kroner, så skal dere være helt sikre, er det gave. Verdi 190 kroner. Fine dobbelthaker på Eirik på det siste bildet for øvrig :-)
16th October 2008

Flott hals
Ja, Eirik, halsen din var kjempeflott nå. Glad for at du har fått gjort noe med det spisse adamseplet ditt. Veldig bra!!! Ellers er dette sakset fra Tollvesenet sine sider: "Får du tilsendt en gave fra en privatperson bosatt i utlandet, er den toll- og avgiftsfri dersom verdien på varen er under 1000 norske kroner."

Tot: 0.196s; Tpl: 0.012s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.1437s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb