Rolige dager i Barra da Lagoa

South America » Brazil » Santa Catarina » Florianópolis
September 30th 2008
Published: October 4th 2008

Dag 108 og 109.

Paa formiddagen mandag gikk vi tur til stranden igjen. Det var faerre folk, noe som sikkert skyldes at det var ukedag.

Vi gikk omtrent samme turen som sondagen, men vi hadde et par stopp underveis. Strategisk "plassert" paa stranden var en tommerstokk, som vi satt en stund og slappet av paa. Vi ble sittende og se paa en mann som fisket med stang fra land. Eller mer rett - han gikk utover i vannet til det rakk ham til knes, og saa kastet han agnet ut saa langt han kunne. Etter en god halvtime uten fangst, pakket han sammen tingene sine og gikk tilbake mot veien.

Det skyet mer og mer over, og hadde dette vaert hjemme i Bergen hadde det nok uten tvil kommet regn. Men ingen regn idag. Det var ogsaa begynt aa blaase mer, saa det var for "kaldt" aa gaa uten t-skjorte. Paa veien tilbake til gjestehuset var vi innom butikken og handlet masse. Frukt til 3 lunsjer; med honningmelon, epler, bananer, mango og jordbaer. Vi kjopte ogsaa det vi manglet for aa kunne lage sosekjott til middag. Vi brukte resten av oksekjottet vi hadde kjopt inn til grillingen. I tillegg kjopte vi en "murer" til Eirik. Dette kom paa 11 Reais, som tilsvarer ca. 33 NOK. Slike priser liker vi!

Da vi holdt paa aa lage middag, kom Ida og spurte om vi ville bytte til et storre rom siden vi skulle vaere der saapass lenge. Vi har forespeilet dem om at vi kommer til aa vaere her i minst 2 uker. Siden det var utenom sesong, hadde de muligheten til aa gjore slike endringer uten at vi maatte betale ekstra for det, sa hun. Det var en del som reiste videre idag.

Det viste seg at rommet vi skulle faa var en liten leilighet. Den var beregnet for 4 personer, og hadde seperat soverom. I oppholdsrommet, hvor minikjokkenet var, var det 2 senger som var gjort om til en hjornesofa. Hard, men det var greit aa slippe aa sitte paa sengen naar vi var inne.

Mens sosekjottet kokte, pakket vi sammen tingene vaare og bar litt og litt over til vaar nye leilighet (for oss virker den nok storrre enn den er - rene luksusplassen). Det foltes som om vi hadde kjempemye ting - for vi hadde en del ingredienser for matlaging, og velfylt kjoleskap. Da vi hadde flyttet over alt var maten ferdig, og den smakte veldig godt. Etterpaa ordnet vi (Jane) tingene paa plass, og paa kvelden ble vi sittende og se paa bilder fra turen hittil, paa pc'en. Det var utrolig kjekt aa se igjen, og vi ble sittende aa mimre over ting vi har opplevd.

Tirsdag var det ca. 20 grader og helt overskyet. Rommet vaart var en del morkere enn det forrige vi hadde, saa Eirik hadde problemer med aa vite naar han hadde lov aa staa opp. Men, da klokken var halv ni var han helt uthvilt og klar for en ny dag.

Etter frokost ville Eirik teste hengekoyen som vi har tilgjengelig rett utenfor. Det var tydelig at han fant seg godt til rette der. Han hadde alt han trengte - boken (selvfolgelig), og et bord rett ved hvor han kunne ha kaffekoppen og royken. Alt inne rekkevidde.

Hele formiddagen satt Jane skrev i dagboken, med bistand fra Eirik. Det var ikke blitt skrevet noe paa 6 dager, saa det var paa tide aa oppdatere litt. Det var gode nok signaler fra den traadlose routeren til at Jane kunne sitte inne og skrive dagboken over paa bloggen. Og det gikk heldigvis raskt aa laste opp bilder.

Vi var paa butikken og kjopte det vi trengte til middag. Idag ble det kylling i hvitlok, med ris til. Etter at gryten var satt paa, fant vi ut at det hadde vaert artig aa prove aa lage ferskpresset appelsinjuice. Eirik gikk tilbake paa butikken og kjopte i underkant av 4 kg appelsiner. Prisen var den samme som vi betaler for en liter vanlig juice, dvs. 12 NOK. En del av appelsinene var gronne, men de var utrolig saftige! Vi fikk totalt 1,5 liter ferdig juice, og den smakte fortreffelig. Rett i kjoleskapet med den - imorgen blir det ferskpresset appelsinjuice til frokosten.

Kvelden brukte vi paa aa lese og aa hore paa musikk via PC'en.

Vaart nye hjem paa gjestehusetVaart nye hjem paa gjestehuset
Vaart nye hjem paa gjestehuset

Oppholdsrommet. Minikjokkenet var mindre enn det vi hadde forst, men var bedre utstyrt med kopper og kar.

8th October 2008

hengekøy
Jeg skal definnetift skaffe meg en hengekøy.

Tot: 0.172s; Tpl: 0.016s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.115s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb