Stranden Mocambique

South America » Brazil » Santa Catarina » Florianópolis
September 28th 2008
Published: October 1st 2008

En landkrabbe En landkrabbe En landkrabbe

Denne arten ser ut til aa ikke taale vann.
Dag 106 og 107.

Paa formiddagen tok vi bussen til nabostedet Lagoa da Conceicao for aa ta ut penger - dette er det naermeste stedet de har kortautomater (vi hadde tenkt aa ta ut penger paa vei til bussen i gaar, men ingen av terminalene tok utenlandske kort). Automaten vi provde tok kun Mastercard - vi tok ut penger her, men vi kommer nok til aa se etter en som tar Visa senere. Ikke glad i gebyrene.

Med mer penger begynte vi straks aa planlegge middagen for idag - vi hadde veldig lyst aa prove grillen. Vi tok bussen tilbake til gjestehuset, og gikk paa butikken for aa kjope kjott vi kunne legge i marinade i noen timer.

Vi satt ute og leste en god stund for vi tente i grillen. Det ble en vellykket middag; med biff marinert i rodvin, hvitlok og urter, rokt svineribbe, paprika og lok. Det kom paa ettermiddagen og kvelden store mengder med regn, men hva gjorde vel det - det var fin temperatur aa sitte ute i allikevel.

Alle de 8 rommene/ leilighetene paa gjestehuset var opptatt, men vi saa veldig liten aktivitet rundt oss - nesten som om hele omraadet var kun for oss. Paa kvelden steg temperaturen.

Sondaagen sto Eirik opp til sol, og fikk kaffe av Ida mens han ventet paa at Jane skulle vaakne. Han gikk paa butikken og kjopte det som trengtes til frokost. 2 minutter fra gjestehuset er det 2 smaabutikker og et bakeri.

Utpaa formiddagen skyet det mer over, men det var mindre vind og hoyere temperatur (ca. 25 grader). I dag skulle vi sjekke ut den naermeste stranden, Mocambique, som er 15 minutters gange fra gjestehuset. Da vi kom til stranden var det mange som surfet - bolgene var store og rullet innover mot land. Det var noen som hadde surfeopplaering, noe som virket ganske populaert.

Det var mest folk paa omraadet naermest veien, og det var noen kafeer rett ved strandkanten. Og flere som leide ut surfeutstyr. I denne enden var ogsaa utlopet til kanalen, og det var flere lokale smaabaater som laa til havn der.

Stranden er 14 km lang, og etter en liten km var det nesten ikke folk - kun noen som gikk tur eller som jogget. Vi gikk i ca. 1,5 time for vi snudde og gikk tilbake til veien og hjem. Stranden var en drommestrand, med hvit ren sand saa langt oyet kunne se, og lite folk. Paa bakeriet kjopte vi hver vaar empanada til sein lunsj.

Begge hadde blitt solbrent i lopet av dagen - tydelig at solen er ekstremt sterk her. Vi hadde smurt oss godt, og det var kombinasjon av sol og skyer da vi var ute.

Paa kvelden grillet vi igjen - vi hadde igaar kjopt inn til 2 middager, saa det ble samme mat idag ogsaa. Det var fint aa sitte ute, med fuglekvitter og fullstendig ro. Etter maten kom Ida med en stor hjemmelaget kake. En av de engelske jentene som var her hadde bursdag, men kom ikke til "kakebesok" kl. 17 som de tidligere hadde avtalt. Det var derfor mye kake til overs. Resten av kaken skulle hun gi til nabodamen, som hadde 10 unger (eldste var 15 aar og gravid...).

LandkrabbeLandkrabbe
Landkrabbe

Det var utrolig mange slike paa land. De hadde gravd seg hull ned i sanden, hvor de gjemte seg. De hadde en vanvittig fart.
Dod pingvin skylt inn paa landDod pingvin skylt inn paa land
Dod pingvin skylt inn paa land

Vi saa 10 dode pingviner underveis paa strandturen. Vaar teori er at de setter seg fast i fiskegarn, og blir kastet ut i sjoen naar fiskerne har trukket opp fangsten sin. De vi har sett er da de som ikke overlever...
Fisk skylt inn paa land 2Fisk skylt inn paa land 2
Fisk skylt inn paa land 2

Denne levde fremdeles, men var skylt for langt inn paa land til aa komme seg tilbake til sjoen selv.
Tid for lesingTid for lesing
Tid for lesing

Og torking av bukse. Noen av bolgene ved sjoen hadde sprutet litt mer enn antatt...

2nd October 2008

Interessant artsmangfold :-) Tuuuuuusen takk for deilig sjokolade. Var tre stykker happy faces i huset når den ble åpnet. Imre: nam lade

Tot: 0.159s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 49; dbt: 0.0995s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb