Bonjour mes amis!

Europe » France » Île-de-France » Paris
September 19th 2008
Published: September 19th 2008

Bonjour mes amis!

Bij deze voor de geïnteresseerden een verslagje van mijn eerste week in la douce france!

Tot hiertoe gaat alles hier goed. Ik ken al wat mensen en mijn woonplaats bevalt mij. Mijn kamer is klein (lees: mini) maar okee. Ik heb matrassen (ja, geen bed ja, gewoon 3 dunne matrassen op elkaar), een bureautje, een stoel en 2 kasten. Maar er is natuurlijk ook nog de living waar ik altijd kan zitten :-)
Het metronetwerk in Parijs is geweldig: in een kwartier ben ik in het centrum en in een halfuur (nuja, in de spits wat langer) op school:-) Het enige nadeel is de prijs... 72€ per maand, ik bedoel hallo. En een goedkoper abonnement voor studenten is alleen mogelijk voor 12 maand... (net zoals het krijgen van een extra beurs van de franse overheid alleen mogelijk is voor 12maand, echt klote)
Mijn roommate is sympathiek, al heb ik hem nog niet veel gezien aangezien ik nog niet veel ben thuisgeweest. En nu is hij weg...

De dag na mijn aankomst heb ik Song gesmst; het enige meisje dat ik hier kende... ik had haar toevallig ontmoet bij mijn kotzoektocht in juli. Ze introduceerde me in haar vriendenkliek (een paar nederlanders & duitsers), waarna we zijn gaan eten op de trappen van montmartre :-) De dag daarna sprak ik met 2 francaises af waarvan ik er eentje kende via facebook, leve (de oude weliswaar) facebook! Het was cool, we zijn naar een pub geweest met live muziek :-) het enige nadeel is ook weer de prijs... Serieus, ik ga nooit zat zijn het komende half jaar. De avond daarna heb ik lasagna gegeten en film gezien met de nederlanders & de duitsers, de avond daarna dronk ik cocktails met francaises, anglaises en iemand van finland. (Happy hour betekent hier in het allerbeste geval: 5€ per cocktail!) Gisteren deed ik niets en vanavond ga ik wat drinken met weeral francaises :-) en morgen technoparade & erasmusparty! Op een boot!
Voor zover een korte résumé van mijn avondactiviteiten. Ik heb me tothiertoe dus best geamuseerd!

Overdag heb ik franse les; ik volg een cursus van 2 weken op mijn unief, voor erasmusstudenten. De lessen zijn echt goed, alleen zit ik om een of andere duistere reden bij de "avancés". Het is sowieso een vergissing. (en voor iedereen die nu begint te kwelen, maarneeeeee het is geen vergissing, jij hebt immers al jaren franse les gehad; het is wel een vergissing want we moesten in het begin een test doen waarop ik "niveau 1 en niveau 2" had, en ik zit in de les bij mensen die vooral "niveau 3" hebben behaald.) Maar ik kan ermee leven :-)
In de voormiddag hebben we een mevrouw die vooral vertelt eigenlijk. Ze vertelt ons allemaal nuttige dingen zoals welke buurten/metrostations gevaarlijk zijn in parijs (het noorden), waar we goedkoop naar het theater kunnen (la comedie francaise), welke museums gratis zijn (oa musee Rodin), waar we goedkoop kunnen uitgaan (oa Rue Oberkampf)... etc. Ook heeft ze ons de hele amoureuze geschiedenis van Sarkozy & Carla Bruni uitgelegd en de schandalen die daar in Frankrijk mee gepaard gingen :-) Verder leren we wat praktische vocabulaire (woorden&afkortingen ivm de unief & het onderwijssysteem enz, spreekwoorden,...), doen we luisteroefeningen op de computer... Het is ook leuk om zo te horen hoe het er in alle andere landen aantoe gaat, want bv eerst legt zij het onderwijssysteem uit in Frankrijk en dan legt iedereen van de klas (we zitten met 13 ofzo) het onderwijssysteem uit van zijn/haar eigen land. Vandaag hebben we hetzelfde gedaan, maar dan over het belastingssysteem & de immigratiepolitiek... jaja...
(iedereen kent België trouwens als "dat geschifte land zonder regering". Leuk hoor.)

In de namiddag hebben we vooral grammatica: dat is moeilijker voor mij, zeker omdat het nogal boven mijn niveau gaat. Ik ben een beetje de idioot van de klas zeg maar, ik weet nooit het antwoord. Maarja. Ze pesten me nog niet :P

Mijn klasgenoten zijn sympathiek, maar ik betwijfel het of ik ze nog vaak ga zien na deze cursus... Nuja, je weet nooit. Maar geen van hen gaat mijn richting doen (ze doen bijna allemaal rechten), en ze klitten allemaal nogal samen per land & spreken dan onderling hun eigen taal. Zo at ik een keer met allemaal spanjaarden; vriendelijke mensen, maar ze praatten de hele tijd spaans onderling. Hetzelfde met de duiters. (ik kon het trouwens echt niet opbrengen (een beetje) duits te praten, het ging gewoon niet. Het is nu al zo'n warboel in mijn hoofd, ik mix frans en engels en ik kon zelfs niet op de meest elementaire duitse woorden komen, heel vreemd)

Wat mijn lessen betreft: die begint pas over 2 weken (allez, dat hoop ik toch) en daarvoor moet ik alles nog in orde brengen.

Soit, conclusie :-) ik onderga een ware cultuurimmersie, ik heb al wel wat 'vriendjes', ik kan nog geen frans en het leven is hier duur. Bij deze laat ik jullie, want ik moet weldra weer de metro nemen!

Au revoir!

Bises

Lola

bonjour
c'est vrai le metro c est très façile a Paris. tu sais aller partout en metro.C est bien que la vie te convient la-bas!! a bientôt.gros bisous

Frankrijk
Wel wel wel! Een héél verhaal. Ik kan niet wachten op de vervolgdelen! Laat je niet kennen daar tussen al die franse intellectuelen! ^^ MisJoeeeee Keejt

Dat klinkt al dik oké
Bonsoir Lola, Je bent er al goed aan het inburgeren! Voor je het weet ben je een Parisienne pur sang. Dat gaat nog niet te lang duren denk ik. Hou je goed ginder. bisous bisous, Rik
20th September 2008

chapeau
... dat je je zo goed standhoudt in die kakafonie! Ik vond het heel interessant te lezen hoe jullie les krijgen (beroepsmisvorming), lijkt idd een interessante manier - en dat je alles begrijpt! Fantastisch - de grammatica komt nog wel. Drie matrasjes om te crashen - dat zal wel lukken zeker! Ellen is bezig met haar nieuwe kot (wordt gezellig, is al geschilderd) en Charlotte begint er volgende week aan. Heel leuk je blog te lezen! TTan
21st September 2008

Lolaaaa! Ik ben blij te lezen dat alles goed gaat daar! Dat komt allemaal wel snor :) Hopelijk hou je het vol om iets te blijven posten, zodat we op de hoogte blijven van jouw spannende avonturen! Overmorgen beginnen we met de lessen.. Hiphoi! Ik ga onze babbeluurtjes - met - lasagna missen! Hou je Lola's! x Lore PS de proclamtie stelde niets voor, niks gemist dus :p
21st September 2008

ok blij dat te horen, dat ik niets gemist heb :-) oja, willen jullie me op de hoogte houden van alle deadlines op school ivm de keuze van de vakken etc? want ik ben dat allemaal niet zo aan 't volgen en normaal zijn jullie er om me altijd aan alles te herinneren :-) x x x
21st September 2008

Lolaaaaa, wat een verhaal! Haha, België als het land zonder regering, hoe grappig! En denken ook ni keiveel mensen dat iedereen in België frans spreekt? En zijn ze dan niet verwonderd dat jij dat niet spreekt? :p In spanje dachten keiveel mensen dat, vooral engelsen en spanjaarden, haha! Hou je goed daar bolliewollie!! Kus xxxx
23rd September 2008

hey
Ja ja daar zit je dan zo ver weg. Nu kan ik mijn eerste maanden op kot toch rustig doorbrengen é =p. Tis daar precies elke dag feest maar das goe want dan kan ik hier alles over jou avonturen lezen. Zet nog maar eens snel iets op uwen blog zodat ik nog meer kan lezen. Salut ma petite Robke
9th October 2008

Lola, Ik heb u al een hele tijd nimeer gezien, zelfs niet voor je vertrok. Vandaar dat ik langs deze weg wou zeggen..daa-aat... ik u HAAR echt goed vind!! Tja, dat had ik nu eenmaal nog niet gezien, zo opgeknipt ;-) Voor de rest hoop ik natuurlijk dat ginder alles verloopt zoals gepland?? Nuja, aangezien gij volgens mij nooit plant, kan dat al niet echt mislopen :-) Ok, nu moet ik weg...de babysitmeneer is thuis! Hou u goed!! En tot in de halve finale??? ;-) ZOEN LISAAAA

Tot: 0.053s; Tpl: 0.011s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0308s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb