La Paz - høyt men ikke på høyden

Bolivia's flag
South America » Bolivia » La Paz Department » La Paz
September 9th 2008
Published: September 9th 2008

Etter 28 timer på reise var det deilig å komme frem til La Paz, hovedstaden i Bolivia. Flyplassen ligger over 4000 moh, og det var noe vi fikk merke med en gang. Blir lett kortpustet i slike høyder... Siden klokken var ett på natten hadde vi ordnet med hentetjeneste fra vårt hotell, og ble kjørt direkte til Hotell Gloria.

Vi hadde på forhånd vært litt nervøse for å dra direkte opp så høyt, og det viste seg med rette. De første dagene slet vi mye med hodepine og kvalme. Vi traff en gruppe amerikanske pensjonister på hotellet, og diskuterte litt høydesymptomer. Mr Nelson, med norske aner, proklamerte at dette hadde han trent på i mange år. Han var vant til å gå sakte og gjøre alt i et bedagelig tempo...

Av overnevnte grunner ble det mye tid på hotellet her i La Paz, men vi hadde noen turer på markedene. Hvis det er noen av dere som er i ferd med å bygge hus er det bare å si ifra. Det er lett tilgjengelig med tørkede lamafoster på markedet. Ingenting å si på prisen heller. De legges ned under grunnsteinen som ofring til Pachamama, moder jord, for hell og lykke. Vi var også innom heksemarkedet. Her får man alt fra urter og krystaller, til enda flere tørkede dyrearter. Arild satte pris på at de hadde hengt opp katten på veggen. De er vel egentlig hyggeligst når de er tørket.

Etter tre dager i byen satte vi kursen sørover, og det får bli neste kapittel på bloggen.

10th September 2008

Endelig !!!
Nå har det vært en form for adventstemning her på jobben. Hver morgen har vi med en sitrende spenning åpnet bloggen for lese nytt fra de langveisfarende. Idag, endelig...... Vi som er så gamle som meg kjenner jo Mr. Nelson fra før. Som parhesten til Pernille i barne-TV har han jo vist seg å være en latsekk av dimensjoner. Godt å se han har funnet et område han kan utnytte sine evner i. Ellers blir jeg jo litt skeptisk av å vite at jeg ikke har lamafoster under huset. Kanskje kunne de reisende undersøke muligheten for å få tak i utstyr for ettermontasje. Ha en fortsatt god reise begge to. Gleder oss til å høre mer fra dere.

Tot: 0.109s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 51; dbt: 0.0666s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb