Orkentur utenfor Iquique

Chile's flag
South America » Chile » Tarapacá » Iquique
August 10th 2008
Published: August 12th 2008

Produksjons"skipet" i Santa LauraProduksjons"skipet" i Santa LauraProduksjons"skipet" i Santa Laura

Bygget var satt paa paaler for aa faa mest mulig kjoling til produksjonsprosessen.
Dag 58.

I dag var vi oppe kl 07.30, spiste frokost og pakket en liten dagstursekk. Vi hadde faatt beskjed om at vi skulle bli hentet utenfor hotellet mellom 8.30 - 8.45. Vi er jo stort sett alltid tidlig ute, saa vi stilte oss opp utenfor hotellet kl 8.30. 45 minutter senere kom endelig minibussen. Da bussen hadde hentet alle, var vi tilsammen 20 personer.

Vi kjorte forst opp fjellet mot nitritbyen Santa Laura/ Humberstone. Forste stopp var Santa Laura, som var produksjonsstedet for nitrit. Stedet ble bygget i 1872 og hadde drift fram til 1960. I 1972 ble det nasjonalmonument for nitritproduksjonen. Allerede her var temperaturen kommet opp til rundt 30 grader, og det var skyfri himmel.

Humberstone var “boligbyen” til Santa Laura. Byen sto slik den ble forlatt i 1961. Vi saa blant annet paa skolen, teateret, hotellet og markedsplassen.

Etterpaa kjorte vi til Geoglifos de Pintados i Pozo Almante, hvor vi saa noen av de 355 tegningene i fjellsidene. Det var tegninger av mennesker, symboler og dyr. Tegningene ble laget slik: den sorte steinen, som er det “ytterste laget” paa fjellet, ble fjernet slik at det lyse “innerlaget” paa fjellet kom til syne. Slik
Hovedgaten i HumberstoneHovedgaten i HumberstoneHovedgaten i Humberstone

Her bygde de en by for aa utvinne nitrit, i verdens torreste orken.
ble det kontraster som kan sees paa lang avstand. Tegnene ble laget for ca. 1 000 aar siden, av Tahuantinsuyu (folket). For aa komme til disse fjellene, maatte vi kjore paa en ekstremt humpete “vei”.

Deretter kjorte vi til Pica for aa spise lunsj. Da i kom til restauranten, noe forsinket, var det allerede dekket paa med salat til alle. Tydelig at det hadde staatt slik en stund - mesteparten av den var begynt aa bli torr. Til hovedrett fikk vi noe kokt kjott med ris og potetsalat. Kjottet var noe seigt, men potetsalaten smakte veldig godt. Til dessert fikk vi vaniljeis.

Etter lunsjen kjorte vi i 5 minutter for aa komme opp til de varme kildene. Jane hadde gledet seg til aa bade i de 29 gradene som vannet var, men sondag er familiedag ogsaa i Chile. Med sol og ca. 35 grader var det veldig mange familier som hadde tatt turen dit. Det var nesten slik at man maatte staa i ko for aa komme seg uti, og det var ikke plass til annet enn aa kun staa rett opp og ned - saa Jane ombestemte seg (..og resten av de paa bussen). Det ble heller herlig kald drikke i skyggen. Vi kom i snakk med et par fra Santiago, han hadde tidligere vaert en tur til Sverige.

Videre fra kildene var vi innom 3 kirker, den siste i landsbyen La Tirana. Denne landsbyen er kjent for den store festivalen for aa hylle Virgen del Carmen, som blir holdt fra 10. - 16. juli hvert aar. Det kommer aarlig ca 150 000 pilgrimer til festivalen, mange mennesker for en liten landsby med 550 innbyggere.

Etter dette satte vi kursen mot Iquique igjen, en tur paa ca 1,5 time. Siste strekket kjorte vi i ko, pga helgehjemfart og taake.

Tilbake paa hotellet kl 20.30. Vi gikk for aa spise middag kl 21, etter en kjapp dusj. Vi hadde lest at mye var stengt sondagene, men vi hadde ikke trodd at nesten “hele” byen holdt lukket. Det var kun 2 restauranter i naeromraadet som hadde aapent. En av dem var restaurant Boliviard, hvor vi gikk. Servicen her var ganske slett, det ble mye venting. Vi faar haape for deres del at de hadde en daarlig dag.

Svommebassenget i HumberstoneSvommebassenget i Humberstone
Svommebassenget i Humberstone

Bassenget er laget av plater fra kondemnerte skip
"Tegninger" i fjellsidene "Tegninger" i fjellsidene
"Tegninger" i fjellsidene

Den storste tegningen er ca. 80 m hoy.
Solnedgang over orkenenSolnedgang over orkenen
Solnedgang over orkenen

Bildet er tatt fra bussen (med skitne ruter)

12th August 2008

Hei , håper du tjente en liten slant Eirik. Her regner det "trollkjerringer" både i går og i dag. men vi har hatt en fantastisk fin og varm sommer. Kos dere videre....
14th August 2008

cerveza
Den cerveza'en så god ut. Har de det på ica'en i knarvik mon tro?

Tot: 0.16s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 49; dbt: 0.0946s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb