Groeten uit Iasi

Europe » Romania
July 22nd 2008
Published: July 22nd 2008

Chisinau-Iasi

Groeten uit Iasi in Roemenië, niet ver van de grens met Moldavië. Alweer een nieuw land...

Zaterdag in Chisinau probeerde ik zoals ik in mijn vorige bericht meldde een dagtocht te regelen naar de wijngebieden in de buurt. Eerste reisbureau: de afdeling die dagtochten doet is maandag pas weer terug, kom dan maar eens weer. Tweede reisbureau: zelfde verhaal. Hmm... wat zal ik doen? Als ik maandag pas een dagtocht kan boeken is dat niet eerder dan dinsdag, dus dan zit ik hier de komende twee dagen af te wachten; hier in de stad is nou ook weer niet zoveel te doen dat dat een goed idee is.

Kortom, zaterdag nog een museum gezien; zondagochtend maar besloten de dagtochten niet af te wachten, en door te reizen richting Iasi in Roemenië. Naar het 1e busstation: geen bussen tot 19:00 's avonds. Busjes naar het 2e (en volgens reisgids juiste) busstation niet gevonden. Dan maar naar het 3e busstation, waar ik vrijdag was aangekomen, hopen dat het daar lukt. Nee, ook niet, maar wel een bus naar Ungheni, aan de grens. OK, doe ik dat wel en hoop ik daar een bus verder over de grens te vinden.

Aangekomen in Ungheni word ik gewoon ergens op een straat eruit gezet. Locaal stadsbusje suggereert lijn 3 naar de grens. Lijn 3 een tijdje later snapt me niet zo maar gebaart naar de overkant van de weg, blijkbaar de andere kant op. Daar naartoe, zie ik een bordje naar het station, dat is om de hoek. Daar is ook het busstation, maar daar hebben ze geen bussen de grens over! Zucht... treinen ook niet, lijkt het. Dan maar een stukje lopen in de richting van waar ik denk dat de grens is, maar dat leidt ook tot niks. Even een cola gedronken op een terras om bij te komen van de hitte, en na te denken wat te doen... ik kan altijd nog terug naar Chisinau om het morgen vanaf het juiste busstation opnieuw te proberen, of ik kan proberen de internationale trein naar Boekarest te nemen, mocht die nog plek hebben.

Terug dus naar het bus/treinstation, gevraagd naar de trein naar Boekarest: dan moet je op het internationale treinstation zijn, eindje verderop. OK, naartoe gelopen. En daar zie ik een trein staan die zowaar naar Iasi gaat! In het station blijkt die over anderhalf uur te gaan. Kaartje kopen mag pas 1/2 uur van tevoren, dus afgewacht tot die tijd (er komt o.a. een erg lange Russische trein Moskou-Chisinau langs). Kaartje gekocht, afwachten tot de douanecontrole opengaat, daar doorheen, exit-stempel in mijn paspoort. Yes, toch nog gelukt het land uit te komen! Wel een redelijk stressvolle dag... 😞

Aangekomen in Iasi eerst nog de grenscontrole (dit is een buitengrens van de EU tegenwoordig). Een man voor me heeft allerlei flessen drank bij zich waarvan hij een aantal moet achterlaten. Ik mag zonder problemen Roemenië in. Hotel gevonden en 's avonds lekker pizza gegeten met een koud biertje, daar was ik echt wel aan toe! 😊

Gisteren was een dag van klusjes, o.a. reisgidsen die ik niet meer ga gebruiken per post naar Nederland gestuurd, boodschappen gedaan, Moldavisch geld gewisseld, dat soort dingen. Vandaag sightseeën maar de 4 musea in het grote Palace of Culture zijn gesloten; wel het natuur-historisch museum gezien met stoffige opgezette beesten (niet heel interessant) een mooie kerk. Ik ben wel een beetje "uitgekerkt" inmiddels, moet ik zeggen...

Vandaag verder maar besluiten waar ik naartoe ga; morgen wil ik verder reizen. Voorlopig plan is om een aantal plekken in Roemenië te bezoeken, globaal richting het westen reizen (ik moet tenslotte over ruim 2 weken in Zadar in Kroatië zijn ;-)

Groeten uit Iasi!
Alard.

22nd July 2008

Vervelend hoor....
..... dat je over ruim 2 weken al in Zadar moet zijn om mij van het vliegveld op te pikken :) Het goede nieuws is, dat daar volgens de vele folders van het Kroatisch verkeersbureau heeeeel veel mooie steden (met heeeeel veel kerken) en natuur te zien is. Maar misschien is jouw absorptievermogen inmiddels wat minder geworden en wil je straks alleen nog maar aan het strand liggen :) S1m1

Tot: 0.279s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 53; dbt: 0.0829s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb