Groeten uit Chisinau


Advertisement
Moldova's flag
Europe » Moldova » Centre » Chisinau
July 19th 2008
Published: July 19th 2008
Edit Blog Post

Total Distance: 0 miles / 0 kmMouse: 0,0

Lviv-Chisinau


Groeten uit Chisinau in Moldavië! OK, wie had er al van dit land gehoord? Geef maar toe ;-) Het land ligt ingeklemd tussen Oekraïne en Roemenië, en is een van de armste (en corruptste) landen van Europa... Omdat ik weer eens geen bereik heb met mijn mobiel nu alweer een berichtje om te laten weten dat ik nog leef 😊

Eerst even terug naar Oekraïne. Ik had nog niet gemeld dat ik in het restaurant van mijn hotel in Kamyanets-Podilsky erg luxe gegeten had; de menukaart bevatte enerzijds Japanse en anderzijds Thaise gerechten. Dus ik bestel een sushi-selectie vooraf en een Thais gerecht met mie daarna. Die komen vervolgens uiteraard tegelijk 😊 De sushi was onverwacht lekker! Dat verwacht je hier niet 😊 Ook het Thaise eten was lekker.

Nadat het was gelukt om de trein naar Odessa te boeken had ik al besloten om richting Roemenië of evt. Moldavië te gaan. Wellicht kom ik later wel weer eens terug om de rest van dit land te zien, ook de Krim en Kiev lijken me erg interessant. Naar Roemenië had gekund maar dan had ik eerst weer terug naar Chernivtsi gemoeten, dan overnachten en vervolgens om 7:10 's ochtends de bus... gelukkig zag ik in K-P een bus naar Chisinau, de hoofdstad van Moldavië.

Die bus gisteren dus genomen, 9:35 vertrek, na anderhalf uur bij de grens. Ik ben de enige niet-Oekraïner en niet-Moldaviër in de bus, maar alles gaat zonder problemen, exit-stempel van Oekr. en entry-stempel van Moldavië. Grensovergang duurt anderhalf uur maar dan heb je ook wat ;-)
De bus doet er nog tot 18:00 over om de hoofdstad Chisinau te bereiken. Ik dacht altijd dat je dat uitsprak als Tsjie-sie-nau maar het is dus Kie-sjie-nau, min of meer. De accentjes op de letters moeten jullie maar even nazoeken op Wikipedia 😊

Redelijk oud hotel, niet al te beste kamer, maar goed. Gisteravond lekker gegeten in de stad. Vandaag een beetje de stad verkend, wat mooie gebouwen gezien, o.a. hun eigen Arc de Triomphe 😊

Omdat ik dus wederom geen bereik heb met m'n mobiel (zowel niet met de Nederlandse als met de Oekraiense SIM) nu dus weer een berichtje. Ik ben van plan hier een paar dagen te blijven, wellicht een dagtocht naar de wijngebieden in de buurt te doen, en dan door naar Roemenië. Daar zou ik toch echt wel bereik moeten hebben!

Groeten uit een warm Moldavië,
Alard.


Advertisement



19th July 2008

Je onderschat ons
Wat nu, zou een muntenverzamelaar niet weten van Moldova? Een van de weinige landen op de wereld waar ze nog dat echt antieke communistische aluminium geld uitgeven? Dat is langzamerhand een zeldzaamheid; alleen achtergebleven gebieden als Noord-korea en Cuba hebben dat nog. Nog heel veel plezier in Oost-Europa. Mocht je in Debrecen (Hongarije) komen: kijk even achter de grote protestanse kerk naar het monumentje voor Michiel Adriaanszoon de Ruijter (jawel). En in Budapest vond ik de openbare markt (niet in de toeristengidsen vermeld indertijd) een bezoek waard. Dirk
21st July 2008

Blijft leuk om te lezen hoe je reis verloopt (en wat je gegeten en gedronken hebt). Prettige en smakelijke voortzetting. Groet Pera
22nd July 2008

NIET was gelukt...
Ik bedoelde hierboven dus: Nadat het NIET was gelukt om de trein naar Odessa te boeken...

Tot: 0.255s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 55; dbt: 0.0637s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb