Shenzhen

China's flag
Asia » China » Guangdong » Shenzhen
July 13th 2008
Published: July 15th 2008

Na de Karstgebergtes hadden wij een volle dag bij Bart in Shenzhen. Bart had ons al gewaarschuwd dat er niet bijzonder veel te beleven valt in Shenzhen. Het is namelijk 1 van de 'Special Economic Zones' opgericht door China om tegenwicht te bieden aan de verschillende westerse kolonies in China, in dit geval Hong Kong. In de jaren '70 was het niet veel meer dan een vissersdorpje, maar nu is het uitgegroeid tot een mega-stad met meer dan 12 miljoen inwoners. Bijgevolg is het allemaal nog iets te nieuw en te artificieel en is het voornamelijk gekend als een zakenstad.

Bart heeft ons zijn kantoor getoond in de Diwang toren, blijkbaar de nr. 7 van de grootste gebouwen, en we zijn naar de 66ste verdieping geweest om van het uitzicht te genieten. Daarna heeft hij ons meegenomen naar het 'namaak-shoppingcenter'. Dit is een enorm shoppingcenter vol met kleine boetiekjes waar je kleren, elektronika en noem maar op kunt aanschaffen. Daar hebben we onze 'afding-technieken' die wij in Yanshuo hadden geleerd terug boven kunnen halen. Eva heeft een zeer lange onderhandeling gevoerd voor twee sjakossen met een paar Chinese vrouwen. Meestal moet je aan 1 tiende van de prijs beginnen, en van daar zie je hoe de onderhandelingen verlopen. Aangezien hun Engels niet zo goed is, gebeuren de onderhandelingen steeds door getallen in een rekenmachine in te typen. Vervolgens tonen ze wat voor kwaliteit ze in huis hebben door te tonen dat de sjakos tegen vuur kan, en daarna dreig je steeds met wegwandelen om de prijs omlaag te krijgen. Na een 'marathon-onderhandeling' van een uur heeft Eva eindelijk haar twee sjakossen kunnen krijgen.

Voor de lunch zijn we naar een Dim Sum restaurant geweest, een kantonese specialiteit vol met kleine potjes eten. Daarna hebben we een wandeling gemaakt door Shenzhen om er de sfeer wat op te snuiven (zie foto's). Die avond zijn we met een Mexikaanse collega van Bart, Carlos, karaoke gaan zingen. Karaoke is net zoals in Japan vrij hot hier en ze zijn hier dan ook super luxueus. Hier huur je een kamer af en bestel je eten en drank en blijf je intussen met uw vrienden zingen. Na onze zangtalenten te hebben geoefend hebben we de avond beeindigd op een terrasje met het typische Chinese drankspelletje met dobbelstenen.

Verse SeafoodVerse Seafood
Verse Seafood

Hier kies je wat je wilt eten terwijl het leeft, verser kan het niet.
WaterkakerlakkenWaterkakerlakken
Waterkakerlakken

Chinezen eten alles

19th July 2008

comment
ziet er echt leuk uit, geniet ervan!!!

Tot: 0.046s; Tpl: 0.016s; cc: 9; qc: 23; dbt: 0.0222s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb